The events of transition towards adulthood in Spain. The influence of the factors that determine them

  • Francisco Javier Sánchez Galán The University of Valladolid
Keywords: transition, youth, studies, work, emancipation and economic crisis

Abstract

The process of transition to adult life in Spain is less linear than how it was developed in past decades. To finish the studies, to incorporate to the labor market, to emancipate residentially, the life as a couple and to assume the paternity implies a continuum that is not always reproduced in an equal way and where a certain degree of reversibility of the transition events exists. In any case, whether transitions are more or less normalized or standardized, factors that influence the experience of transition events are involved. This study had tried to assess some of the elements that the specialized bibliography considers relevant in the transition processes such as age, sex, level of studies completed, risk of poverty, economic situation or type of habitat where it resides. With the data offered by the ECV (LCA) (Living Conditions Survey), a multivariate logistic regression analysis has been carried out, where it has been observed the probability that each of the aforementioned transition events will occur and according to the variables or factors chosen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Javier Sánchez Galán, The University of Valladolid

 

 

References

Aassve, A., Davia, M. A., Iacovou, M., y Mencarini, L. (2005). Poverty and the transition to adulthood: risky situations and risky events (23). ISER Working Paper Series.

Albertini, M. (2010). La ayuda de los padres españoles a los jóvenes adultos. El familismo español en perspectiva comparada. Revista de Estudios de Juventud (90), 67-81.

Albertini, M., y Radl, J. (2012). Intergenerational transfers and social class: Inter-vivos transfers as means of status reproduction? Acta Sociológica, 55 (2), 107-123.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Becker, G. S. (2005). Inversión capital humano e ingresos. En L. Toharia (Ed.), El mercado de trabajo: Teorías y aplicaciones. Madrid: Alianza.

Becker, S. O., Bentolila, S., Fernandes, A., e Ichino, A. (2010). Youth emancipation and perceived job insecurity of parents and children. Journal of Population Economics, 23 (3), 1047-1071.

Carbajo, D. (2014). Vivir en la precariedad. Trayectorias y estrategias residenciales de la juventud en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Tesis doctoral. Directores: Benjamín Tejerina y Iñaki Martinez, Universidad del País Vasco. Recuperada el día 5/7/2017 en https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/18295/9082-414-6-CarbajoTH.pdf?sequence=1

Du Bois-Reymond, M., & López Blasco, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: hacia las políticas integradas de transición para los jóvenes europeos. Revista de Estudios de Juventud, 65(04), 11-29.

Fahmy, E. (2007). Poverty and Youth Transitions in Europe: An Analysis of the European Communities Household Panel. En H. Colley, P. Boetzelen, B. Hoskins y T. Parveva (Eds.), Social inclusion for young people: breaking down the barriers. Council of Europe Publishing.

Fernández, M. (2003). Política educativa, igualdad de oportunidades y pensamiento político. Claves de Razón Práctica, (129), 64-69.

Furstenberg, F. F. (2005). Non-normative life course transitions: reflections on the significance of demographic events on lives. Advances in Life Course Research, (10), 155-172.

García Montalvo, J. (2009). El mercado laboral de los jóvenes en España. En J. F. Tezanos (Ed.), Juventud y exclusión social (pp. 89-101). Madrid: Editorial Sistema.

Gentile, A. (2016). La emancipación juvenil en tiempos de crisis: un diagnóstico para impulsar la inserción laboral y la transición residencial. METAMORFOSIS, 119-124.

Gil, V. J., Salas, C. T., y Alegría, J. M. S. (2013). Desigualdad multidimensional en el bienestar a nivel mundial mediante índices de entropía generalizada. En Estado del bienestar: sostenibilidad y reformas (p. 53). Universidad de Sevilla.

Iacovou, M. (2011). Leaving home: independence, togetherness and income in Europe. United Nations, Department of Economic and Social Affairs. Population Division.

Instituto de la Juventud en España (2017). Informe Juventud en España 2016. Coordinador, Jorge Benedicto. Madrid: INJUVE.

La Parra Casado, D. (2000). Desigualdades de género durante la transición a la vida adulta. Papers: revista de sociología, (61), 113-124.

Leccardi, C. (2010). La juventud, el cambio social y la familia: De una cultura "de protección" a una cultura "de negociación". Revista de Estudios de Juventud, (90), 33-42.

Merino, R., Casal, J., y García, M. (2006). ¿Vías o itinerarios en el sistema educativo? La comprensividad y la formación profesional a debate. Revista de Educación, 340, 1065-1083.

Moreno, A. (2011). La reproducción intergeneracional de las desigualdades educativas: límites y oportunidades de la democracia. Revista de Educación. Número extraordinario 2011, 183-206.

Moreno, A., López, A., y Segado, S. (2012). La transición de los jóvenes a la edad adulta. Crisis económica y emancipación tardía. Barcelona: Obra Social La Caixa.

Pérez Camarero, S., Calderón, M. J., Hidalgo, A., y Ianova, A. (2010). Efectos de la crisis económica sobre la juventud española. Manuscrito sin publicar. http://www.congosto.ccbierzo.net/portalBierzo/portalJuventud/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/0_14033_1.pdf

Sánchez-Galán, F.J. (2017). Las transiciones juveniles en España: un análisis de la desigualdad y de la diferenciación. Tesis doctoral. Dra. Almudena Moreno Mínguez. Universidad de Valladolid.

Sanchez-Galán, F. J. y Moreno, A. (2017). Las instituciones sociales y la desigualdad entre los jóvenes. Nivel formativo, tipo de ocupación y reproducción intergeneracional como elementos diferenciadores. Comunitania. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, (13), 179-209.

Santamaría López, E. (2012). Jóvenes y precariedad laboral: trayectorias laborales por los márgenes del empleo. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria= Revista de servicios sociales, (52), 129-139.

Sironi, M., Barban, N., e Impicciatore, R. (2015). Parental social class and the transition to adulthood in Italy and the United States. Advances in Life Course Research, (26), 89-104.

Tejerina, B., Perugorría, I., y Simó, C. (2013). Crisis y empleo juvenil en Europa, una perspectiva del Sur ¿una solución europea? Monografía del Consejo de la Juventud de España. Madrid.

Tezanos, J. F. (2009). Las generaciones perdidas. Tendencias de precariedad laboral y exclusión social en los jóvenes. En J. F. Tezanos (Ed.), Juventud y exclusión social. Madrid: Editorial Sistema.

Toharia, L. (2002). La incidencia familiar del paro. En L. Garrido Medina y E. Gil Calvo (Eds.), Estrategias familiares. Madrid: Alianza Universidad.

Torres, A., y Lapa, T. (2010). Familia y jóvenes en Europa. Convergencia y diversidad. Revista de Estudios de Juventud, (90), 11-32.

Toulemon, L. (2009). Transition to adulthood in Europe: Is there convergence between countries and between men and women? European Commission Directorate-General Employment, Social Affairs and Equal Opportunities. Unit E1 – Social and Demographic Analysis, December 2009.

Vieira, J., y Miret, P. (2010). Transición a la vida adulta en España: una comparación en el tiempo y en el territorio utilizando el análisis de entropía. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (131), 75-107.

Vitali, A. (2010). Regional differences in young Spaniards’ living arrangement decisions: A multilevel approach. Advances in life course research, 15 (2), 97-108.
Published
30/01/2020