Inequalities, (des) skills and desires: how to explain the relationship people / machines?

Keywords: Digital Technologies; Digital appropriation; Experiences

Abstract

The purpose of this article is to shed light on the human / machine relationship and on the current sociotechnical phenomenon. The technique has been present in societies forever, however, the explanations of how people and machines are related has had different paths. For this reason, this work seeks to carry out an analytical theoretical journey through two currents of studies about technique: determinism and constructivism. For the study of the two currents equal parameters are taken, divided into three analysis categories: inequalities; des (abilities) and desirabilities. By analyzing both currents from these three parameters, the aim is to understand how the human / machine relationship is explained and, in turn, to generate a starting point for new currents of sociotechnical studies to be developed, focusing on perspectives absent in determinism and in constructivism. It is concluded that while the deterministic currents leave out the subjective dimensions of the technical phenomenon, the constructivist currents do not manage to generate a superior knowledge in this aspect, therefore, this analysis could constitute a starting point for new aspects of sociotechnical analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

LUCILA DIDIER, Universidade Federal da Bahía

Berger, P. y Luckmann, T. (2003) La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Ed. Amorrortu. 233 p.

Bijker, W., Hughes, T. y Pinch, T. (1993) The Social Construction of Technological Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology. 4ta edición. Londres: The MIT press. 383p.

 

Cabrera, D. H. (2006) Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Biblos.

 

Camacho, K. (2005). La brecha digital. En Ambrosi, A. et al (coord.): Palabras en juego: Enfoques Multiculturales sobre las Sociedades de la Información. C&F Éditions

 

Fonseca, M.(2000) O Banco Mundial e a Educação a Distância. En: Pretto, N. (Org.). Globalização e Educação. Mercado de Trabalho, Tecnologias de Comunicação, Educação a Distância e Sociedade Planetária. p. 59-77. 2a Edição. Ijuí, Rio Grande do Sul: Editora Unijuí.

Lago Martínez, Silvia, Marotias, Ana, Marotias, Laura y Movía, Guillermo (2006). Internet y lucha política. Los movimientos sociales en la red. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Mejía, R. (2008) Las pedagogías críticas en tiempos de capitalismo cognitivo. Ponencia presentada en el encuentro Maestros Gestores, Pedagogías Críticas y Resistencias. Revista Aletheia, revista de desarrollo humano, educativo y social contemporáneo. Revista electrónica, Vol. 2, Número 2. Disponible en: http://aletheia.cinde.org.co/

 

Morales, S. y Loyola, S. (2009) Los jóvenes y las TIC: Apropiación y uso en educación.  Córdoba. ISBN 978-987-24953-2-9 1. Disponible en apropiaciondetecnologias.com/wp-content/uploads/.../Los_jóvenes_y_las_TIC.pdf

 

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Disponible en línea : http://www.marcprensky.com/writing/ Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

 

Proulx, S. (2001) Les formes d’appropriation d’une culture numérique comme enjeu d’une société du savoir. Québec: COREVI 

 

Silveira, S. A. (2019) Democracia e os códigos invisíveis: Como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas(Coleção Democracia Digital). São Paulo: Edições Sesc.

 

References

Berger, P. y Luckmann, T. (2003) La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Ed. Amorrortu. 233 p.
Bijker, W., Hughes, T. y Pinch, T. (1993) The Social Construction of Technological Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology. 4ta edición. Londres: The MIT press. 383p.

Cabrera, D. H. (2006) Lo tecnológico y lo imaginario. Las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. Buenos Aires: Biblos.

Camacho, K. (2005). La brecha digital. En Ambrosi, A. et al (coord.): Palabras en juego: Enfoques Multiculturales sobre las Sociedades de la Información. C&F Éditions

Fonseca, M.(2000) O Banco Mundial e a Educação a Distância. En: Pretto, N. (Org.). Globalização e Educação. Mercado de Trabalho, Tecnologias de Comunicação, Educação a Distância e Sociedade Planetária. p. 59-77. 2a Edição. Ijuí, Rio Grande do Sul: Editora Unijuí.
Lago Martínez, Silvia, Marotias, Ana, Marotias, Laura y Movía, Guillermo (2006). Internet y lucha política. Los movimientos sociales en la red. Buenos Aires: Capital Intelectual.
Mejía, R. (2008) Las pedagogías críticas en tiempos de capitalismo cognitivo. Ponencia presentada en el encuentro Maestros Gestores, Pedagogías Críticas y Resistencias. Revista Aletheia, revista de desarrollo humano, educativo y social contemporáneo. Revista electrónica, Vol. 2, Número 2. Disponible en: http://aletheia.cinde.org.co/

Morales, S. y Loyola, S. (2009) Los jóvenes y las TIC: Apropiación y uso en educación. Córdoba. ISBN 978-987-24953-2-9 1. Disponible en apropiaciondetecnologias.com/wp-content/uploads/.../Los_jóvenes_y_las_TIC.pdf

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Disponible en línea : http://www.marcprensky.com/writing/ Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf

Proulx, S. (2001) Les formes d’appropriation d’une culture numérique comme enjeu d’une société du savoir. Québec: COREVI

Silveira, S. A. (2019) Democracia e os códigos invisíveis: Como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas (Coleção Democracia Digital). São Paulo: Edições Sesc.
Published
13/07/2020