The High Altarpiece of the Discalced Carmelites of Malagón (Ciudad Real), a Work by Narciso Tomé
DOI:
https://doi.org/10.24197/bsaaa.90.2024.167-186Keywords:
Spanish art of the 18th century, Discalced Carmelites, Malagón, Francisco Moreno, Narciso Tomé, Pedro de Sierra, Baroque altarpieceAbstract
In these pages, the hypothesis of an attribution to the Baroque artist Narciso Tomé (1694-1742) is formulated, considering the high formal and technical quality that makes the high altarpiece of the convent church of Discalced Carmelites of Malagón an exceptional work in itself and a first-order masterpiece in the history of the Spanish Baroque altarpiece of the 18th century.
Downloads
References
Bunes Ibarra, Miguel Ángel de / Blázquez, David (2015): Teresa de Jesús y sus fundaciones en Castilla-La Mancha. Toledo, Editorial Cuarto Centenario.
Cadiñanos Bardeci, Inocencio (2011): “La sinagoga del Tránsito en la Edad Moderna: abandono, mantenimiento, restauración”, Sefarad, 71/1, 209-219. DOI: https://doi.org/10.3989/sefarad.011.007
Crespo Cárdenas, Juan (2018): “De la tierra al cielo: Josefa de San Felipe, una hija de los condes de Valdeparaiso en el priorato del convento de San José de Malagón, 1697-1739”, en Alejandro Cañestro Donoso (coord.): Scripta artium in honorem Prof. José Manuel Cruz Valdovinos. Elda (Alicante), Gráficas Azorín, pp. 880-904.
Díaz Fernández, Antonio José (2012): El retablo barroco en Toledo (1632-1732) (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Marías, Fernando (1986): La arquitectura del Renacimiento en Toledo (1541-1631), t. 4. Madrid, Instituto Provincial de Investigaciones y Estudios Toledanos.
Martín González, Juan José (1959): Escultura barroca castellana. Madrid, Publicaciones de la Fundación Lázaro Galdiano.
Martín González, J[uan] J[osé] (1993): El retablo barroco en España. Madrid, Editorial Alpuerto.
Mora del Pozo, Gabriel (1982): “Festejos por la inauguración del Transparente de la catedral de Toledo”, Anales Toledanos, 14, pp. 109-154.
Nicolau Castro, Juan (1983a): “La casa en que vivió Narciso Tomé”, Anales Toledanos, 16, pp. 223-227.
Nicolau Castro, Juan (1983b): “Nuevos datos documentales sobre Pedro de Sierra”, BSAA, 49, 509-513.
Nicolau Castro, Juan (1986): “Germán López, escultor toledano del siglo XVIII”, Toletum, 19, pp. 37-66.
Nicolau Castro, Juan (1991): Escultura toledana del siglo XVIII. Toledo, Instituto Provincial de Investigaciones y Estudios Toledanos.
Nicolau Castro, Juan (2009): Narciso Tomé, arquitecto/escultor 1694-1742. Madrid, Editorial Arco/Libros.
Nicolau Castro, Juan (s. a. [2022]): Luz a los conventos toledanos. Toledo, Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo y La Tribuna de Toledo. Disponible en: https://www.realacademiatoledo.es/publicaciones/anexos-a-la-revista/id11-nicolau-castro-juan-2022.-luz-a-los-conventos-toledanos.html (consultado el 9 de mayo de 2024).
Prados García, José María (1991): Los Tomé. Una familia de artistas españoles del siglo XVIII, 2 ts. Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
Rivera, J[osé] J[avier] (1977): “Narciso Tomé y los restos del colegio apostólico del antiguo retablo de la catedral de León”, BSAA, 43, 475-479.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Nicolau Castro, Antonio José Díaz Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at BSAA arte will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in BSAA arte.
