Joaquín Sabina, Wit in Verse: An Exploration of the Humorous Implications of His Poetic Meter
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.310-339Keywords:
Sabina, humor, meter, enjambment, rhyme, digital humanitiesAbstract
Humor finds a fertile and multifaceted ground in the lyrics of Joaquín Sabina. This study explores the role of metrics (verses, stanzaic forms, rhymes, enjambments, etc.) in his humorous compositions, addressing questions such as: Do his most comedic songs adhere to specific meters or rhymes? Are there playful rhymes or enjambments? What is the relationship between humor and metrics in his work?
Based on a manual analysis of his entire song corpus, a subcorpus of his humorous compositions was identified. Subsequently, using automated tools to analyze metrics, rhyme, and other formal characteristics of verse, such as enjambment, this study seeks to answer these questions. The aim is to demonstrate how poetic structures play a decisive role in constructing humor in the lyrics of the singer-songwriter from Úbeda.
Downloads
References
Alonso, Dámaso (1952). Poetas españoles contemporáneos. Madrid: Gredos.
Bergson, Henri (2019). La risa. Barcelona: Marge Books.
Carbonell, Joaquín (2011). Pongamos que hablo de Joaquín. Barcelona: Ediciones B.
Domínguez Caparrós, José (2009) “De métrica burlesca”, en Ignacio Arellano y Antonio Lorente Medina (eds.). Poesía satírica y burlesca en la Hispanoamérica colonial. Madrid: Iberoamericana, pp. 77-92.
Domínguez Caparrós, José (2014a). Métrica española. Madrid: UNED.
Domínguez Caparrós, José (2014b). “Métrica y sátira”, Rhythmica. Revista Española de Métrica Comparada, 5-6. DOI: https://doi.org/10.5944/rhythmica.13117.
Domínguez Caparrós, José (2016). Diccionario de métrica española. Madrid: Alianza.
Estébanez Calderón, Demetrio (1996). Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza Editorial.
Guitart, Jorge (2004). Sonido y sentido: teoría y práctica de la pronunciación del español contemporáneo. Washington DC: Georgetown University Press.
Jáuregui, Juan de (1973). Obras. Ed. de Inmaculada Ferrer Alba. Madrid: Espasa.
Laín Corona, Guillermo (2024). “«Marxista de la tendencia progrouchiana». Figuraciones del humor en Joaquín Sabina”, en Guillermo Laín Corona (ed.) Soaquín Sabina: siete versos tristes para una canción. Madrid: Visor, pp. 13-89.
Leuci, Verónica (2021). “Humores poéticos: aproximaciones al humor en la poesía española de las últimas décadas”, Revista Valenciana. Estudios de filosofía y letras, 29, pp. 161-192. DOI: https://doi.org/10.15174/rv.v14i29.571.
Llera, José Antonio (2001). “Poéticas del humor: desde el novecentismo hasta la época contemporánea”, Revista de literatura, 63(126), pp. 461-476. DOI: https://doi.org/10.3989/revliteratura.2001.v63.i126.216.
Remón, Guillermo (2024). “grmarco/Spanish-Rhyme-Annotator”. Disponible en https://github.com/grmarco/Spanish-Rhyme-Annotator [14/1/2025].
Marco Remón, Guillermo y Gonzalo, Julio (2021). “Escansión automática de poesía española sin silabación”, Procesamiento del Lenguaje Natural, 66, pp. 77-87. DOI: https://doi.org/10.26342/2021-66-6.
Martínez Cantón, Clara Isabel et al. (2021). “Automatic Enjambment Detection as a New Source of Evidence in Spanish Versification”, en A.-S. Bories, G. Purnelle, y H. Marchal (eds.) Plotting Poetry: On Mechanically Enhanced Reading. Liège: Presses Universitaires de Liège, pp. 93-112.
Martínez Fernández, José Enrique (2001). “Final de verso en partícula átona (tradición e innovación métrica en la poesía de Antonio Carvajal)”, Signa, 10, pp. 295-312. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol10.2001.32287.
Morley, S. Griswold (1927). “La modificación del acento de la palabra en el verso castellano”, Revista de Filología Española, (XIV), pp. 256-272.
Quilis, Antonio (1993). Métrica Española. Barcelona: Ariel.
Romano, Marcela (1991). “En torno a una canción ‘diversa’”. Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas - CELEHIS, 1, pp. 135-143. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/celehis/article/view/199.
Romano, Marcela (1993). “Parodia y deconstrucción en la canción de Joan Manuel Serrat”, Revista de estudios hispánicos, 20, pp. 57-74.
Romano, Marcela, Lucifora, María Clara y Riva, Sabrina (eds.) (2021). Un antiguo don de fluir: La canción, entre música y literatura. Mar del Plata: Editorial de la Universidad Nacional de Mar del Plata.
Ruiz, Pablo et al. (2017). “Enjambment Detection in a Large Diachronic Corpus of Spanish Sonnets”, in Proceedings of the Joint SIGHUM Workshop on Computational Linguistics…, pp. 27-32. Disponible en http://www.aclweb.org/anthology/W17-2204 [14/1/2025].
Sabina, Joaquín (2007). Con buena letra. Ed. actualizada. Madrid: Planeta.
Sabina, Joaquín (2009). Vinagre y rosas. Madrid: Sony Music.
Sabina, Joaquín y Serrat, Joan Manuel (2012). La orquesta del Titanic. Madrid: Sony Music.
Sabina, Joaquín (2017). Lo niego todo. Madrid: Sony Music.
Soto Zaragoza, Javier (2024a). “Cantar curso rimado: la rima en las letras de Joaquín Sabina”, Anuario de Estudios Filológicos, 47, pp. 253-276. DOI: https://doi.org/10.17398/2660-7301.47.253.
Soto Zaragoza, Javier (2024b). La biblioteca de Joaquín Sabina: influencias e intertextualidades en sus letras. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Clara Isabel Martínez Cantón, Guillermo Marco Remón, Pablo Núñez Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

