«Like a Deep Chord in the Depths of Blue…»: a systematic exploration and analysis of musical presence in Federico García Lorca's early works
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.602-631Keywords:
Federico García Lorca, intermediality, literature and music, 20th century poetry, Silver AgeAbstract
This article endeavors to explore the presence of music in the early works of Federico García Lorca through the lens of music-poetic intermediality. In order to achieve this, the study offers a comprehensive systematization of interartistic references across three volumes published in 1994 by the Cátedra publishing house: Teatro inédito de juventud, Poesía inédita de juventud, and Prosa inédita de juventud. Following a methodological approach that moves sequentially through drama, poetry, and prose, the analysis aims to illuminate the diverse and evolving aesthetic uses of music within Lorca’s early literary output. At the same time, it seeks to provide a reflection on his initial creative phase, marked by a notable interest in sound art, which, to date, has received relatively little critical attention from this perspective.
Downloads
References
Agraz Ortiz, Alba (2016). “La poética musical de Canciones, de Federico García Lorca”. Revista de Literatura, 78, pp. 473-497.
Bernhart, Walter (2015). Essays on literature and music (1985-2013). Leiden / Boston: Brill Rodopi.
Broullón-Lozano, Manuel Antonio (2022). “«Yo soy amor que no muere»: Federico García Lorca ante Ludwig van Beethoven. Documentos, textos y transtextualidad”. Ogigia-Revista electrónica de estudios hispánicos, 31, pp. 67-90. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.67-90.
Bueno Pérez, María Lourdes (1994). “La onomatopeya y su proceso de lexicalización: notas para un estudio”. En Anuario de Estudios Filológicos, 17. Badajoz: Universidad de Extremadura, pp. 15-26.
Carreira, Antonio (2004). “Procedimientos musicales en el Romancero gitano de García Lorca”. En Danielle Corrado y Viviane Alary (eds.). Itinéraires. Mélanges offerts à Évelyne Martin-Hernandez. Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Blaise Pascal, pp. 41-60.
De Paepe, Christian (1994). “Introducción”. En Federico García Lorca. Poesía inédita de juventud. Madrid: Cátedra, pp. 9-54.
Fuentes, Tadea (1991). El folklore infantil en la obra de García Lorca. Granada: Universidad de Granada.
García Lorca, Federico (1994a). Poesía inédita de juventud. Christian De Paepe (ed.). Madrid: Cátedra.
García Lorca, Federico (1994b). Prosa inédita de juventud. Christopher Maurer (ed.). Madrid: Cátedra.
García Lorca, Federico (1994c). Teatro inédito de juventud. Andrés Soria Olmedo (ed.). Madrid: Cátedra.
García Lorca, Federico (2021). De viva voz. Conferencias y alocuciones. Víctor Fernández y Jesús Ortega (eds.). Barcelona: Debolsillo.
García Lorca, Francisco (1980). Federico y su mundo. Madrid: Alianza.
Gibson, Ian (2016). Vida, pasión y muerte de Federico García Lorca, 1898-1936. Barcelona: Debolsillo.
Guijarro Lasheras, Rodrigo (2023). Punto contra punto. Una teoría de la música en la literatura. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
Krupa, Marlena (2017). “La psicomaquia juvenil de Federico García Lorca y la mística”. Itinerarios, 25, pp. 21-33.
Laffranque, Marie (1967). Les idées esthétiques de Federico García Lorca. París: Centre de Recherches Hispaniques.
Ly, Nadine (2012). “Todo es música”. Studi Ispanici, 37, pp. 211-232.
Martín, Eutimio (1986). Federico García Lorca, heterodoxo y mártir. Análisis y proyección de la obra juvenil inédita. Madrid: Siglo XXI.
Martínez Pérsico, Marisa. (2019). “El paisaje sonoro de Granada y su proyección en la obra temprana de Federico García Lorca”. En Federico García Lorca en su entorno: la infancia en la construcción de la identidad lorquiana. Madrid: Visor, pp. 97-107.
Maurer, Christopher (1994). “Introducción”. En Federico García Lorca. Prosa inédita de juventud. Madrid: Cátedra, pp. 11-55.
Menarini, Piero (1986). “El primer soneto de García Lorca”. En Actas del VIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Madrid: Istmo, pp. 287-294.
Mori, Naoka (2017). “La visión trágica del mundo en las obras inéditas de juventud de Federico García Lorca”. Cuadernos CANELA, 28, pp. 21-38.
Ortega Garrido, Andrés (2013). “La «Teogonía» de Hesíodo en la poesía juvenil de Lorca”. Hispanic Review, 81.4, pp. 439-465.
Rajewsky, Irina O (2005). “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”. Intermédialités / Intermediality, 6, pp. 43-64.
Román Martínez, Pilar (2016). Música y estética en la obra de Federico García Lorca: edición y estudio del Repertorio de la Barraca (tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada.
Romo, Cristina (2024). “El símbolo de la estrella en la poesía juvenil de Federico García Lorca”. Interpretatio. Revista de hermenéutica, 9.1, pp. 195-215.
Soria Olmedo, Andrés (1994). “Introducción”. En Federico García Lorca, Teatro inédito de juventud. Madrid: Cátedra, pp. 9-73.
Wolf, Werner (2015). “Literature and Music: Theory”. En Gabriele Rippl (ed.). Handbook of Intermediality: Literature-Image-Sound-Music. Berlín: De Gruyter, pp. 459-474.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Junwei Zhou

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

