Puppet theatre as a space of refuge: an analysis of the motif in «Paraíso inhabitado» (2008) by Ana Matute
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.632-658Keywords:
puppet theatre, motif, intertextuality, Ana María Matute, Uninhabited Paradise, The Nutcracker, PetrushkaAbstract
Puppet theatre is a recurrent motif in Ana María Matute's literary career. In order to analyse the universality and originality of this motif in Paraíso inhabitado (2008), an intertextual and interdiscursive analysis is carried out in which it is placed in dialogue with two works mentioned in the novel: The Nutcracker (Hoffmann 1816, Tchaikovsky 1892), and Petrushka (Stravinsky 1911). The theatricality of the world of adults, the creation of a world of their own and puppets as a form of communication are facets that speak to us of the uniqueness of Ana María Matute's world; the motif of the puppet theatre shows us a universal content expressed in an original way, and becomes a refuge amidst the loneliness of childhood and the incomprehension of adults.
Keywords:
Downloads
References
Albaladejo, Tomás (2005). “Retórica, comunicación, interdiscursividad”. Revista de Investigación Lingüística, 8(1), pp. 7–34. Disponible en https://revistas.um.es/ril/article/view/6671/6471 [13/01/2025].
Albaladejo, Tomás (2008). “Poética, Literatura Comparada y análisis interdiscursivo”. Acta Poetica, 29(2), pp. 245–275. DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2008.2.267
Alfonso García, María del Carmen (2017). “En busca de un lugar en el mundo: El espacio y sus marcas simbólicas en Paraíso inhabitado de Ana María Matute”. En Épreuve de composition, Anne Lenquette, Maylis Santa-Cruz y Benoît Santini (eds.). Paris: Ellipses, pp. 167-182.
Ayén, Xavi (2012). “Ana María Matute: “Todo está cargado de magia”. La Vanguardia. Disponible en https://www.lavanguardia.com/magazine/20130419/54371257896/ana-maria-matute-escritora-literatura-entrevista-magazine.html [13/01/2025].
Bachelard, Gaston (1958). El aire y los sueños: ensayo sobre la imaginación del movimiento. Ernestina de Champourcin (trad.). México: Fondo de Cultura Económica.
Barthes, Roland (1973). El placer del texto. México: Siglo XXI, 2006.
Borel, Murielle, (2019). “De la mémoire intime à la mémoire collective. Représentations et influence dans Paraíso inhabitado d’Ana María Matute”, Cahiers d’études romanes, 39, pp. 201-219. DOI: https://doi.org/10.4000/etudesromanes.10031
Borel, Murielle (2023). “Mémoire d’espaces et espaces de mémoire dans Paraíso inhabitado d’Ana María Matute”. Cahiers d’études romanes, 46, pp. 203-223. DOI: https://doi.org/10.4000/etudesromanes.16146
Bórquez, Néstor (2011). “Postales borrosas de la infancia: la guerra en las novelas de Ana María Matute”. En Federico Gerhard (ed). Representaciones del pasado reciente: II República, Guerra Civil, exilio, posguerra, vol. II. La Plata: FAHCE-UNLP, pp. 101-107.
Brío Fernández, Paula del (2024). “La poética de la imaginación de Gilbert Durand en la literatura y en la música: el Cascanueces de Hoffmann y de Tchaikovsky”. Castilla. Estudios de Literatura, 15, pp. 79-108. DOI: https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.79-108.
Cassirer, Ernst (1944). Antropología filosófica. Eugenio Ímaz (trad.). México: Fondo de Cultura Económica, 1967.
Clayton, Douglas J. (1994), Pierrot in Petrograd: Commedia dell’Arte/ Balagan in Twentieth-Century Russian Theatre and Drama. Québec: McGill-Queen’s University Press.
Daemmrich, Horst S. (1985). “Themes and motifs in Literature: Approaches: Trends: Definition”. The German Quarterly, 58(4), pp. 566-575.
Díaz, Janet (1970). “La comedia dell'arte en una novela de Ana María Matute”, Hispanófila, 40, pp. 15-28. Disponible en https://www.jstor.org/stable/43806967 [13/01/2025].
Durand, Gilbert (1968). La imaginación simbólica. Marta Rojzman (trad.). Buenos Aires: Amorrortu.
Easter Ballet Music (1990). "Petrushka", The Paris Opera Ballet. Diponible en Stravinsky- Petrouchka (Petrushka), Paris Opera Ballet, 1990[13/01/2025].
El Saffar, Ruth (1981). “En busca del Edén: consideraciones sobre la obra de Ana María Matute”. Revista Iberoamericana, 47, pp. 223-231. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1981.3659
Eliade, Mircea (1955), Imágenes y símbolos. Ensayo sobre el simbolismo mágico-religioso. Carmen Castro (trad.). Madrid: Ediciones Taurus, 1983.
Eliade, Mircea (1965), Metodología de historia de las religiones. Saad Chedid (trad.). Barcelona: Editorial Paidós, 1986.
Fisher, Jennifer (2003). Nutcracker Nation: How an Old World Ballet Became a Christmas Tradition in the New World. Yale: Yale University Press.
Freedman, William (1971). “The literary motif: a definition and evaluation”. Novel: a forum on fiction, 4(2), pp. 123-131. DOI: https://doi.org/10.2307/1345147
Freitag, Puma (2002). “Las estructuras simbólica de las marioneta”. La escalera, 12. Disponible en https://pumafreytag.files.wordpress.com/2019/03/las-estructuras-simbolicas-de-la-marioneta-nc2b0-12-la-escalera.pdf [13/01/2025].
Flores-Jenkins, Raquel (1975). “El mundo de los niños en la obra de Ana María Matute”. Explicación de textos literarios. 3(2), pp. 185-190.
Gadamer, Hans-Georg (1960), Verdad y método. Manuel Olasagasti (trad.). Salamanca: Ediciones Sígueme, 1998.
García Berrio, Antonio (1994). Teoría de la Literatura. (La construcción del significado poético). Madrid: Cátedra.
García Berrio, Antonio (2009) El centro en lo múltiple (Selección de ensayos) III. Universalidad, singularización y Teoría de las artes. Barcelona: Anthropos.
Gazarian-Gautier, Marie-Lise (1997). Ana María Matute La voz del silencio. Madrid: Espasa Calpe.
Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Celia Fernández Prieto (trad.). Madrid: Taurus.
Gómez Alonso, Juan Carlos (2017) “Intertextualidad, interdiscursividad y retórica cultural”. Tropelías: Revista De Teoría De La Literatura Y Literatura Comparada, (1), pp. 107–116. DOI: ttps://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201712104
Gross, Kenneth (2011). An essay on uncanny life, Chicago: The University of Chicago Press.
Guillén, Claudio (1985) Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica.
Hernández Alonso, Salvador (2015). “Ana María Matute. Demonios familiares”. Campo de Agramante. Revista de literatura, 22, pp. 138-142.
Hernández, Isabel (2018). “Epílogo” a Cascanueces y el rey ratón, E.T.A. Hoffmann. Madrid: Nórdica.
Hoffmann, E.T.A (1816). El Cascanueces y el Rey de los Ratones, Biblioteca Digital, Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa ILCE.
Hogan, Erin K. (2014). “Tendrá otro lenguaje: La otredad de la infancia en Paraíso inhabitado de Ana María Matute”. En Otherness in Hispanic Culture, United Kingdom, Fernández Ulloa Teresa (ed.). Cambridge: Cambridge Scholars, pp. 350-364.
Ibáñez, M. Eugenia, (2007). “Ana María Matute recrea un món desaparegut”. Entrevista a Ana María Matute. Dones, 26, pp. 36-37. Disponible en https://www.adpc.cat/Revista_Dones/arxiu/pdfs/DONES_26.pdf [13/01/2025].
Jersonky, Eva (2023). “El sujeto femenino desde la periferia: un análisis de los espacios domésticos en las últimas dos novelas de Ana María Matute”. Mora, 28, pp 49-63. DOI: https://doi.org/10.34096/mora.n28.12319
Jurkowski, Henryk (1988). Aspects of Puppet Theatre. Londres: Puppet Center Trust, Londres.
Kelly, Catriona (1990). Petrushka. The Russian Carnival Puppet Theatre. Cambridge: Cambridge University Press.
Kristeva, Julia (1969). Semiótica, vol. 1. José Martín Arancibia (trad.). Madrid: Fundamentos, 1978.
Llored, Yored (2019). “Paraíso inhabitado de Ana María Matute: un singular estilo tardío desde la infancia como origen”. Cuadernos De Investigación Filológica, 46, pp. 59-76. DOI: https://doi.org/10.18172/cif.3887
Lotman, Iuri M. (2000) La semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Desiderio Navarro. Madrid: Cátedra.
Mariinsky Ballet (2012). "The Nutcracker", The Mariinsky Theatre Saint Petersburg. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=xtLoaMfinbU [13/01/2025].
Martínez Fernández, José Enrique (2001) La intertextualidad literaria (base teórica y práctica textual). Madrid: Cátedra.
Matute, Ana María (1954). Pequeño teatro. Barcelona: Planeta, 1995.
Matute, Ana María (1956). Los niños tontos. Barcelona: Ediciones Destino, 1992.
Matute, Ana María (1960). Primera memoria. Barcelona: Ediciones Destino, 1994.
Matute, Ana María (1961). Historias de la Artámila. Barcelona: Ediciones Destino, 1993.
Matute, Ana María (1961). Tres y un sueño. Ediciones Destino: Barcelona, 2017.
Matute, Ana María (1966). El autor enjuicia su obra. Madrid: Editora Nacional.
Matute, Ana María (1983). Solo un pie descalzo. Ediciones Destino: Barcelona, 2013.
Matute, Ana María (1975). El saltamontes verde. Barcelona: Lumen, 1986.
Matute, Ana María (1998). En el bosque. Discurso de ingreso en la RAE. Madrid; Disponible en https://www.rae.es/sites/default/files/Discurso_Ingreso_Ana_Maria_Matute.pdf [13/01/2025].
Matute, Ana María (2010). Discurso de recepción del Premio Cervantes,
Disponible en https://www.rtve.es/rtve/20141023/discurso-ana-maria-matute-premio-cervantes-2010/1034560.shtml [13/01/2025].
Matute, Ana María (2002). Cuentos de infancia. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Matute, Ana María (2008). Paraíso inhabitado. Barcelona: Destino, 2009.
Matute, Ana María (2014). Demonios familiares. Barcelona: Destino.
Núñez De La Fuente, Sara (2023). “De Elena Fortún a Ana María Matute: ecos de Celia en el colegio en Paraíso inhabitado”. Revista de Escritoras Ibéricas, 10, pp. 11-49. DOI: https://doi.org/10.5944/rei.vol.10.2022.33152.
Paoli, Anne (2011). “Paraíso inhabitado, de Ana Maria Matute: Jeux inattendus entre transgressions et transmissions”. En Transmission/Transgression, Hispanistica XX: Culture hispanique contemporaine, Catherine-Orsini-Saillet (ed.). Centre Interlangues, Texte, Image, Langage, pp. 249-260.
Paoli, Anne (2014). “La imagen del padre en algunas novelas del siglo XX”. En La narrativa española de hoy (2000-2013). La imagen en el texto (3), Natalie Noyaret (ed.). Berne: Peter Lang Group, pp. 193-214.
Paoli, Anne (2016). “Bas les masques: une interprétation des personnages farfelus dans Paraíso inhabitado d'Ana Maria Matute”. En Le personnage farfelu dans la fiction littéraire (X Xe et XX e siècles) des pays européens de langues romanes, Epifanio Ajello, Vicent d'Orlando, Sylvie Loignon, Natalie Noyaret (eds.). Avellino: Sinestesie, pp. 425-436.
Pedraza, Pilar (2014). “Ana María Matute o las ficciones de la pena”. Claves de Razón Práctica, 236, pp. 166-175. Disponible en https://www.elboomeran.com/upload/ficheros/noticias/166165_pedraza2.pdf [13/01/2025].
Pimentel, Luz Aurora (1993) “Tematología y transtextualidad”, Nueva Revista De Filología Hispánica, 41, pp. 215-230. Disponible en https://www.jstor.org/stable/40299217 [13/01/2025].
Pita, Elena (1998). “Ana María Matute. Entrevista”. El mundo, Disponible en https://www.elmundo.es/larevista/num113/textos/entrevista.html [13/01/2025].
Pons Ballesteros, Mercedes (2009). “El paraíso inhabitado de Ana María Matute: entre la realidad y la fantasía”. Tavira, 25, pp. 209-223. Handle: http://hdl.handle.net/10498/10708 [13/01/2025].
Reyes, Graciela (1984) Polifonía textual. La citación en el relato literario. Madrid: Gredos.
Ródenas, Domingo, y Gracia, Jordi (2011). Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad (1939-2010). Madrid: Crítica.
Roth, Elizabeth Elam (1997). “Aesthetics of the Balletic Uncanny in Hoffmann's Nutcracker and Mouse King and The Sandman” Children's Literature Association Quarterly, 22 (1). DOI: https://doi.org/10.1353/chq.0.1262
Salabert González, Juana (2015). “Ana María Matute, a este lado del paraíso”. Campo de Agramante. Revista de literatura, 22, pp. 5-18.
Santa-Cruz, Maylis (2014). “Un autre monde est-il possible? Paraíso inhabitado d'Ana Maria Matute”. Bulletin hispanique, 116(2), pp. 549-561. DOI: https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.3377
Santa-Cruz, Maylis (2017). “L'éducation féminine dans Paraíso inhabitado: un enjeu de pouvoir”. En Épreuve de composition, Anne Lenquette, Maylis Santa-Cruz y Benoît Santini (eds.). Paris: Ellipses, pp. 205-219.
Sanz Villanueva, Santos (1998). “Entrevista a Ana María Matute: «De niña quise ser escritora para vengarme de las personas mayores, y lo he hecho»”. La Esfera/El mundo.
Sanz Villanueva, Santos (2008). “Paraíso inhabitado”. El Cultural. Disponible en https://www.elespanol.com/el-cultural/letras/20081218/paraiso inhabitado/4750084_0.html [13/01/2025].
Segel, Harold Bernard (1995), Pinocchio’s Progeny: Puppets, Marionettes, and Robots in Modernist and Avant-Garde. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Sevilla-Vallejo, Santiago (2017). “Creer y crear un mundo de hadas en Paraíso inhabitado de Ana María Matute”. En Épreuve de composition, Anne Lenquette, Maylis Santa-Cruz y Benoît Santini (eds.). Paris: Ellipses, pp. 307-319.
Torres Begines, Concepción (2019). “Espacios de la infancia y la memoria en Ana María Matute: Paraíso inhabitado y Demonios familiares”. Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas, 37, pp. 123-40. DOI: https://doi.org/10.5209/dice.64997
Tillis, Steve (1992). Toward an Aesthetics of the Puppet: Puppetry as a Theatrical Art. New York: Greenwood Press.
Vulkers, Mieke (2024). Myth Textuality: Combining Kristeva´s Intertextuality and Durand's Myth Criticism. Thesis. Utrecht University. DOI: https://doi.org/10.33540/2529
Wachtel, Andrew (1998). Petrushka: Sources and Contexts. Evanston: Northwestern University Press.
Xiaojie, Cai y Hernández, Ascensión Rivas (2013). “Objetos simbólicos en la narrativa de Ana María Matute”. Macabéa–Revista Eletrônica do Netlli, 2 (1), pp. 159-174.
Zipes, Jack (2007). “Introduction. The “Merry” Dance of the Nutcracker: Discovering the World through Fairy Tales”, a E.T.A. Hoffmann, Nutcracker and Mouse King. London: Penguin Classics.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Teresa Zurdo Gil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

