Eros in the sewers: amatory motifs and homosexuality in “Gacela del amor desesperado” by Federico García Lorca
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.229-257Keywords:
Federico García Lorca, Diván del Tamarit, ‘Gacela del amor desesperado’, intertextuality, eroticism, homosexualityAbstract
The poems that make up Diván del Tamarit were initially published separately at the beginning of the 1930s, and it was not until 1940 that they were published together in Revista Hispánica Moderna. This article proposes a close reading of ‘Gacela del amor desesperado’, addressing issues that have been insufficiently examined by critics: firstly, it explores the concept of eroticism (motifs such as labores in amore and death for love); secondly, it examines symbology and biblical intertexts; and finally, it explores the notion of abjection and homosexuality, which revolves around the semantic field of excrement and sewers, which is also present in the surrealist works of Salvador Dalí, Luis Buñuel, Maruja Mallo and Rafael Alberti. To this end, it uses conceptual tools from philosophy and psychoanalysis, such as jouissance in the Lacanian sense, without overlooking the cultural context.
Downloads
References
Acosta, Vladimir (1995). Animales e imaginario. La zoología maravillosa medieval. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Ahmed, Sara (2015). La política cultural de las emociones. Cecilia Olivares (trad.). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Aleixandre, Vicente (2005). Poesías completas. Alejandro Duque Amusco (ed.). Madrid: Visor Libros.
Anderson, Andrew A. (1986). “Lorca como poeta petrarquista”. Cuadernos Hispanoamericanos, 435-436, pp. 496-518.
Anderson, Andrew A. (1990). Lorca’s Late Poetry. Leeds: Francis Cairns.
Bataille, Georges (1974). Obras escogidas. Joaquín Jordá (trad.). Barcelona: Barral.
Bataille, Georges (1979). El ojo pineal precedido de El ano solar y Sacrificios. Manuel Arranz (trad.). Valencia: Pre-Textos.
Bataille, Georges (2002). El erotismo. Antoni Vicens y Marie Paule Sarazin (trads.). Barcelona: Tusquets.
Bazán, Iñaki (2007). “La construcción del discurso homofóbico en la Europa cristiana medieval”. En la España medieval, 30, pp. 433-454.
Biedermann, Hans (2013). Diccionario de símbolos. Juan Godo (trad.). Barcelona, Paidós.
Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.
Caro Baroja, Julio (1992). Vidas mágicas e Inquisición. II. Madrid: Istmo.
Casas, Fray Bartolomé de las (1992). Obras Completas 6. Apologética Historia Sumaria I. Vidal Abril Castelló (ed.). Madrid: Alianza Editorial.
Castillo, Hernando del (2004). Cancionero general. Joaquín González Cuenca (ed.). Madrid: Castalia, 5 vols.
Cernuda, Luis (1994). Prosa I (Obra Completa). Derek Harris y Luis Maristany (eds.). Madrid: Siruela.
Chevalier, Jean, y Gheerbrant, Alain (1986). Diccionario de los símbolos. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez (trads.). Barcelona: Herder.
Cirlot, Juan Eduardo (2004). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.
Collin de Plancy, Jacques (1842). Diccionario infernal. Barcelona: Imprenta de los Hermanos Llorens.
Covarrubias, Sebastián de (1987). Tesoro de la lengua castellana o española. Martín de Riquer (ed.). Barcelona: Alta Fulla.
Daniel, Arnaut (1994). Poesías. Martín de Riquer (ed.). Barcelona: Sirmio.
Dalton, Derek (2006). “Surveying deviance, figuring disgust: Locating the homocriminal body in time and space”. Social & Legal Studies, 15, 2, pp. 277-299.
Dante Alighieri (2003). Divina Comedia. Ángel Crespo (ed. y trad.). Barcelona: Círculo de Lectores.
Dobón, Mª. Dolores (1996). “La flor en el culo del muerto: Eros apolíneo y Eros nocturno en El público de Lorca”. Revista Hispánica Moderna, 49, 1, pp. 47-58.
Ficino, Marsilio (1994). De Amore. Comentario a El Banquete de Platón. Rocío de la Villa Ardura (ed.). Madrid: Tecnos.
García López, Miguel (2021). “Queer(ing) poetic subjects: Gender, space and time in García Lorca’s late poetry”. Cauce. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 44, pp. 251-277.
García Lorca, Federico (1981). Diván del Tamarit; Llanto por Ignacio Sánchez Mejías; Sonetos. Mario Hernández (ed.). Madrid: Alianza.
García Lorca, Federico (1988). Diván del Tamarit; Seis poemas gallegos; Llanto por Ignacio Sánchez Mejías. Andrew A. Anderson (ed.). Madrid: Espasa-Calpe.
García Lorca, Federico (1996). Obras completas I. Poesía. Miguel García-Posada (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg.
García Lorca, Federico (1997a). Obras completas II. Teatro. Miguel García-Posada (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg.
García Lorca, Federico (1997b). Obras completas IV. Primeros escritos. Miguel García-Posada (ed.). Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg.
García Lorca, Federico (2013). Poeta en Nueva York. Andrew A. Anderson (ed.). Barcelona: Galaxia Gutenberg.
García Lorca, Federico (2018). Diván del Tamarit. Pepa Merlo (ed.). Madrid: Cátedra.
Garcilaso de la Vega (2020). Poesía. Ignacio García Aguilar (ed.). Madrid: Cátedra.
Juan de la Cruz, Santo (1983). Poesía. Domingo Ynduráin (ed.). Madrid: Cátedra.
Kristeva, Julia (1988). Poderes de la perversión: Ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Buenos Aires: Siglo XX.
Hernández, Mario (1981). “Introducción” y “Notas al texto y cronología”. En Federico García Lorca. Diván del Tamarit; Llanto por Ignacio Sánchez Mejías; Sonetos. Madrid: Alianza, pp. 9-50 y 153-200.
Hopkins, John (2012). “The ‘sacred sewer’: tradition and religion in the Cloaca Maxima”. En Mark Bradley y Kenneth Stow (eds.). Rome, Pollution and Propriety. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 81-102.
Horacio Flaco, Quinto (2019). Odas; Canto secular; Epodos. José Luis Moralejo (trad.). Madrid: Gredos.
Lacan, Jacques (1988). El seminario de Jacques Lacan. Libro 7. La ética del psicoanálisis (1959-1960). Jacques-Alain Miller (ed.). Diana Rabinovich (trad.). Buenos Aires: Paidós.
Lacan, Jacques (1992). El seminario de Jacques Lacan. Libro 17. El reverso del psicoanálisis (1969-1970). Jacques-Alain Miller (ed.). Enric Berenger y Miquel Bassols (trads.). Buenos Aires: Paidós.
Lacan, Jacques (1998). El seminario de Jacques Lacan. Libro 20. Aún (1972-1973). Jacques-Alain Miller (ed.). Diana Rabinovich (trad.). Buenos Aires: Paidós.
Laguna, Andrés de (2000). Bestiario de Dioscórides. Carlos Fernández Madrigal (ed.). Madrid: Grupo Medusa.
Lantier, Claudio (1929). “Corydon o la defensa de la inversión sexual”. El Pueblo. Diario Republicano de Valencia, 20 de agosto, p. 2.
Mangini, Shirley (2007). “Maruja Mallo. La Bohemia encarnada”. Arenal. Revista de historia de las mujeres, 14, 2, pp. 291-305.
Marañón, Gregorio (1930). La evolución de la sexualidad y los estados intersexuales. Madrid: Javier Morata Editor.
Marañón, Gregorio (1971). “Diálogo antisocrático sobre Corydon” [1929]. En André Gide. Corydon. Julio Gómez de la Serna (trad.). Madrid: Alianza, pp. 7-23.
Riquer, Martín de (1975). Los trovadores. Historia literaria y textos. Barcelona: Planeta, 3 vols.
Matas Caballero, Juan (1999-2000). “Federico García Lorca frente a la tradición literaria: voz y eco de San Juan de la Cruz en los Sonetos del amor oscuro”. Contextos, 33-36, pp. 361-384.
Merlo, Pepa (2016). Para una edición del Diván del Tamarit de Federico García Lorca. Tesis doctoral. Granada: Universidad de Granada.
Merlo, Pepa (2018). “Introducción”. En Federico García Lorca, Diván del Tamarit. Madrid: Cátedra, pp. 9-129.
Miura Andrades, José María (2010). “La Iglesia ante la mierda: del pecado a la inmundicia sagrada”. En Luis Gómez Canseco. Fragmentos para una historia de la mierda: cultura y transgresión. Huelva: Universidad de Huelva, pp. 121-134.
Morelli, Gabriele (1988). “La ‘Gacela del amor desesperado’ de Federico García Lorca: variantes inéditas y lectura textual”. En Gabriele Morelli (ed.). Federico García Lorca. Saggi critici nel cinquantenario della morte. Bari: Schena Editore, pp. 35-56.
Morla Lynch, Carlos (1958). En España con Federico García Lorca (Páginas de un diario íntimo, 1928-1936). Madrid: Aguilar.
Morris, C. Brian (2000). El surrealismo y España, 1920-1936. Fuencisla Escribano (trad.). Madrid: Espasa Calpe.
Nácar, Eloíno y Alberto Colunga (eds.) (1966). Sagrada Biblia. Madrid: BAC.
Nancy, Jean-Luc y Adèle Van Reeth (2015). El goce. Mercedes Noriega Bosh (trad.). Madrid: Pasos Perdidos.
Ovidio Nasón, Publio (1991). Obra amatoria I: Amores. Francisco Socas (trad.). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Ovidio Nasón, Publio (1995). Obra amatoria II: El arte de amar. Francisco Socas (trad.). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Pecinelli, Filippo (1999). El mundo simbólico. Serpientes y animales venenosos. Los insectos [1653]. Eloy Gómez Bravo y Rosa Lucas González (trads.). Zamora, Michoacán: El Colegio de Michoacán.
Petrarca, Francesco (1995). Cancionero I. Jacobo Cortines (trad.). Barcelona: Altaya.
Plinio, El Viejo (2020). Historia natural. Libros XII-XVI. F. Manzanero Cano et al. (trads.). Madrid: Gredos.
Propercio, Sexto Aurelio (1963). Elegías. Antonio Tovar y María T. Belfiore Mártire (trads.). Barcelona: Alma Mater.
Quevedo, Francisco de (1998). Un Heráclito cristiano, Canta sola a Lisi y otros poemas. Lía Schwartz e Ignacio Arellano (eds.). Barcelona: Crítica.
Sahuquillo, Ángel (1986). Federico García Lorca y la cultura de la homosexualidad: Lorca, Dalí, Cernuda, Gil-Albert, Prados y la voz silenciada del amor homosexual. Alicante: Instituto Juan Gil-Albert.
San de Velilla, Antonio (1932). Sodoma y Lesbos modernas: pederastas y safistas, estudiados en la clínica, en los libros y en la historia. Barcelona: Carlos Ameller.
Sánchez Vidal, Agustín (2005), “Carnuzos, cloacas y campanarios”. En El surrealismo en España. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 71-89.
Santonja, Pedro (2002). “El tópico literario ‘morir de amor’ en la literatura española”. Letras de Deusto, 90, 2001, pp. 9-60.
Segarra, Marta (2014). Teoría de los cuerpos agujereados. Barcelona: Melusina.
Tibulo, Albio (1990). Elegías. Hugo Francisco Bauzá (trad.). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Trías, Eugenio (2006). Tratado de la pasión. Barcelona: Mondadori.
Vázquez García, Francisco (2011) y Richard Cleminson. “Los invisibles”: una historia de la homosexualidad masculina en España, 1850-1939. Granada: Comares.
VV. AA. (1978). Antología palatina. Epigramas helenísticos. Manuel Fernández-Galiano (trad.). Madrid: Gredos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Antonio Llera Ruiz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

