Animated cartoons as a resource in mathematics teacher education: two experiences
DOI:
https://doi.org/10.24197/edmain.1.2025.218-242Keywords:
animated cartoons, mathematics education, early childhood education, primary education, teacher educationAbstract
In this paper, we reflect on the use of animated cartoons as a resource in the didactic-mathematical training of prospective Early Years and Primary Education teachers. As our readers are well aware, there are various productions aimed at children that treat mathematics in a very sensitive and thoughtful way. The educational potential of these productions goes beyond their use in Early Years or Primary classrooms, offering excellent opportunities for teacher training. Here, we present two experiences involving the use of animated cartoons that we have carried out in different subjects of the Early Years and Primary Education degree programmes. One of them uses the online platform Perusall, which facilitates active viewing, while the other is a guided project involving analysis and didactic-mathematical design tasks. The results suggest that these are approaches that foster the development of didactic-mathematical knowledge and competences in prospective.
Downloads
References
Alsina, Á. (2024). Nuevos materiales manipulativos para mejorar la comprensión de las fases del ciclo de investigación estadística en Educación Infantil. Números: revista de didáctica de las matemáticas, 118, 229-249.
Beltrán-Pellicer, P. (2017). Análisis inicial de Peg+Gato y su tratamiento de la medida. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 6(2), 72-79. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2017.72-79
Beltrán-Pellicer, P. (2021a). Numberblocks, donde los números son los protagonistas. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 9(2), 99–109. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2020.99-109
Beltrán-Pellicer, P. (2021b). Decisiones, datos, gráficos y segunda temporada de Peg+Gato. Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 9(1), 31–39. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2020.31-39
Beltrán-Pellicer, P. (2022). De la aritmomanía de cierto Conde. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 11(1), 95-109. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2022.95-109
Beltrán–Pellicer, P., Martínez-Juste, S. y Muñoz-Escolano, J. M. (2023). Exploring the gap between intended and enacted curriculum: Perceptions of future and in-service teachers. En C. Jiménez-Gestal, A. Magreñán, E. Badillo y P. Ivars (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXVI (pp. 97-112). SEIEM.
Beltrán-Pellicer, P. y Muñoz-Escolano, J. M. (2022). ¿Hay geometría en los Numberblocks? Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 11(2), 109–118. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.109-118
Beltrán-Pellicer, P. y Muñoz-Escolano, J. M. (Presentadores) (octubre de 2024). ¿Dibujos animados y matemáticas? ¡Hablemos de Numberblocks y de Peg + Gato! (Núm. 2x01). En Ábacos y geoplanos. Cátedra MathBits de Educación Matemática de la Universidad de Zaragoza. https://go.ivoox.com/rf/135246597
Codes, M. y Muñoz-Catalán, M. C. (2019). El uso de un vídeo de animación para promover conocimiento especializado sobre medida en estudiantes para maestro de Educación Infantil. En J. Carrillo, M. Codes y L. C. Contreras (Eds.), IV Congreso Iberoamericano sobre Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas (pp. 201-209). Universidad de Huelva Publicaciones.
Cui, T. y Wang, J. (2024). Empowering active learning: A social annotation tool for improving student engagement. British Journal of Educational Technology, 55(2), 712-730. https://doi.org/10.1111/bjet.13403
Diago, P. D. (2024). Apunts de Didàctica de les Matemàtiques de l'Educació Infantil (Curs 2024/2025). Universitat de València. https://hdl.handle.net/10550/101888
Kim, M., Roth, W. M. y Thom, J. (2011). Children’s gestures and the embodied knowledge of geometry. International Journal of Science and Mathematics Education, 9, 207-238. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9240-5
Marín-Díaz, V. (2005). The cartoons of television and its educational value. [Las series animadas de televisión y su valor educativo]. Comunicar, 25, 12-36. https://doi.org/10.3916/C25-2005-189
Modrego, A. y Beltrán-Pellicer, P. (2019). Una propuesta para la enseñanza de situaciones aditivas en infantil con dibujos animados. Entorno Abierto, 29, 7-12.
Modrego, A., Beltrán-Pellicer, P., Begué, N. y Muñoz-Escolano, J. M. (2021). La magnitud longitud en los dibujos animados Peg + Gato. RIDEMA - Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 5(1), 1-26. https://doi.org/10.34019/2594-4673.2021.v5.35305
Molina, E. (2012). Narración de un taller de resolución de problemas aritméticos con niños de 4 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 1(1), 63-79. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2012.63-79
Ruiz-Higueras, L., García, F. J. y Lendínez, E. M. (2013). La actividad de modelización en el ámbito de las relaciones espaciales en la Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 95-118. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2013.95-118
Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM) (2024a). Formación inicial del profesorado de Educación Primaria para la enseñanza de las matemáticas. Propuestas de la SEIEM. Disponible en: https://www.seiem.es/docs/noticias/2024-10-11_NecesidadesFormativas/GradoInfantil.pdf
Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM) (2024b). Formación inicial del profesorado de Educación Infantil para la enseñanza de las matemáticas. Propuestas de la SEIEM. Disponible en: https://www.seiem.es/docs/noticias/2024-10-11_NecesidadesFormativas/GradoPrimaria.pdf
Zhao, W. y Liu, X. (2024, March). Introduction, Evaluation, and Pedagogies of Perusall as a Social Leaning Platform in Education. In 2024 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC) (pp. 01-07). IEEE.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pablo Beltrán-Pellicer, José M. Muñoz-Escolano, Antonio M. Oller-Marcén

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Edma 0-6: Childhood Mathematics Education will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Título de la revista.
