Discovering Mathematics as a Family in Early Childhood: proposals for Meaningful Mathematics Education
DOI:
https://doi.org/10.24197/hbj75z43Keywords:
Early Childhood Education, Mathematics, Everyday Activities, Families, ConnectionsAbstract
Mathematics education in early childhood is a process with intrinsic value—not merely preparation for later stages. It lays the foundation for mathematical thinking. In contrast to mechanized methods, this approach advocates for using everyday situations at home as natural learning contexts, where families, without needing technical expertise, can foster mathematical development through thoughtful questioning and guided observation. Activities such as setting the table, shopping, or cooking become opportunities to engage with key processes like problem solving, reasoning, representation, making connections, and communication. This family involvement promotes positive attitudes toward mathematics, reinforces conceptual understanding, strengthens emotional bonds, and complements formal education, establishing a solid base for future learning.
Downloads
References
Alsina, Á. (2015). Didáctica de las matemáticas para educación infantil. Graó.
Alsina, Á. (2022). Transformando el currículo español de Educación Infantil: la presencia de la competencia matemática y los procesos matemáticos. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 111, 33–48.
Alsina, Á. (2023). Conocimientos esenciales sobre los procesos, habilidades o competencias matemáticas: orientaciones para implementar situaciones de aprendizaje. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 12(2), 65–108. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2023.65-108
Alsina, Á., Novo Martín, M. L. y Moreno Robles, A. (2016). Redescubriendo el entorno con ojos matemáticos: Aprendizaje realista de la geometría en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 5(1), 1–20. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2016.1-20
Alsina, Á. y Salgado, M. (2022). Iniciando la modelización matemática temprana en Educación Infantil: ¿Cómo razonan y qué hacen los niños de 3 años? Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 11(1), 1–38. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2022.1-38
Canals, J. (2001). Matemáticas en la escuela infantil. Graó.
Chevallard, Y. (1999). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Aique.
De Castro, C. y Olmos, G. (2025). Principios para facilitar y acompañar el desarrollo de intuiciones matemáticas tempranas de 0 a 3 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 14(1), 44–67. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2025.44-67
De Sixte, R., Jáñez, Á., Ramos, M. y Rosales, J. (2020). Motivación, rendimiento en matemáticas y prácticas familiares: un estudio en 1º de primaria. Psicología Educativa, 26(1), 67–75. https://doi.org/10.5093/psed2019a16
National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. SAEM Thales.
Ponte, J. P. (2004). Investigar para comprender la enseñanza y aprendizagem da matemática. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Vásquez, C., Pincheira, N. y Alsina, Á. (2023). Los procesos matemáticos en educación infantil: una aproximación desde los libros de texto de Chile y España. PNA, 18(1), 1-34. https://doi.org/10.30827/pna.v18i1.27164
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Salgado Somoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Edma 0-6: Childhood Mathematics Education will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Título de la revista.
