Is there any geometry in the Numberblocks?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.109-118

Keywords:

Cartoons, Educational television, Mathematics Education, Early Childhood Education, Geometry

Abstract

We approach in this volume the Numberblocks series again just to reflect upon a couple of episodes in which questions of geometry are addressed. In this way, we intend to show that, despite the fact that numbers are the protagonists of this production, other mathematical content is also adequately represented. Some of the issues that we will discuss are the problem of obtaining all the different polyminoes that can be done for a given N; or the definitions of 2D- figures and classifications of quadrilaterals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J., y Camargo, L. (2012). El Tetris como mediador visual para el reconocimiento de movimientos rígidos en el plano (rotación y traslación). Tecné, Epistemé y Didaxis:TED, 32, 23-36.

Alsina, Á. (2022). Los contenidos matemáticos en el currículo de Educación Infantil: Contrastando la legislación educativa española con la investigación en educación matemática infantil. Épsilon, 111, 67-89.

Bolea, P., Cañadas, M. C., Cid, E., Escolano, R., Gairín, J. M., Ibáñez, R., Muñoz, J. M. y Sancho, J. (2008). Diseño de prácticas en la geometría para maestros. En M. V. Sanagustín y M. D. Agustín (Eds.), Investigación educativa e innovación docente en el proceso de convergencia europea (pp. 1-38). Prensas Universitarias de Zaragoza. https://bit.ly/3W1prSd

Beltrán-Pellicer, P. (2021). Numberblocks, donde los números son los protagonistas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 9(2), 99-109. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2020.99-109

Marco, I. (2021). La serie Numberblocks como recurso educativo: Una propuesta didáctica para trabajar las matemáticas en el aula bilingüe de Educación Infantil [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/106341

Parzysz, B. (1991). Representation of space and students' conceptions at high school level. Educational Studies in Mathematics, 22(6), 575-593. https://doi.org/10.1007/BF00312716

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Animated mathematics

How to Cite

Is there any geometry in the Numberblocks?. (2022). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 11(2), 109-118. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.109-118