Is there any geometry in the Numberblocks?
DOI:
https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.109-118Keywords:
Cartoons, Educational television, Mathematics Education, Early Childhood Education, GeometryAbstract
We approach in this volume the Numberblocks series again just to reflect upon a couple of episodes in which questions of geometry are addressed. In this way, we intend to show that, despite the fact that numbers are the protagonists of this production, other mathematical content is also adequately represented. Some of the issues that we will discuss are the problem of obtaining all the different polyminoes that can be done for a given N; or the definitions of 2D- figures and classifications of quadrilaterals.
Downloads
References
Acevedo, J., y Camargo, L. (2012). El Tetris como mediador visual para el reconocimiento de movimientos rígidos en el plano (rotación y traslación). Tecné, Epistemé y Didaxis:TED, 32, 23-36.
Alsina, Á. (2022). Los contenidos matemáticos en el currículo de Educación Infantil: Contrastando la legislación educativa española con la investigación en educación matemática infantil. Épsilon, 111, 67-89.
Bolea, P., Cañadas, M. C., Cid, E., Escolano, R., Gairín, J. M., Ibáñez, R., Muñoz, J. M. y Sancho, J. (2008). Diseño de prácticas en la geometría para maestros. En M. V. Sanagustín y M. D. Agustín (Eds.), Investigación educativa e innovación docente en el proceso de convergencia europea (pp. 1-38). Prensas Universitarias de Zaragoza. https://bit.ly/3W1prSd
Beltrán-Pellicer, P. (2021). Numberblocks, donde los números son los protagonistas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 9(2), 99-109. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2020.99-109
Marco, I. (2021). La serie Numberblocks como recurso educativo: Una propuesta didáctica para trabajar las matemáticas en el aula bilingüe de Educación Infantil [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/106341
Parzysz, B. (1991). Representation of space and students' conceptions at high school level. Educational Studies in Mathematics, 22(6), 575-593. https://doi.org/10.1007/BF00312716
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pablo Beltrán-Pellicer, José María Muñoz-Escolano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published at Edma 0-6: Childhood Mathematics Education will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Título de la revista.
