GardenMath: The eco-sustainable school garden as an educational resource in mathematics

Authors

  • Mercedes Carpintero Gómez , Investigadora en las etapas de Educación Infantil y Primaria

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.38-64

Keywords:

Methodology, Mathematics, Primary Education, Eco-sustainable school garden, Meaningful learning

Abstract

This is an educational program developed in a public school in a rural context of first and second grade in primary school (6-8 years old). This project develops the mathematics curriculum with the school suitable greening and outdoor spaces in order to develop natural outdoor environment learning in a nature-based learning approaches, manipulative and experiential activities that facilitate the acquisition of key competencies and basic knowledge of the related area through significant learning of the curricular contents in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert, I. y Hayward, P. (2002). Treatment of intrusive ruminations about mathematics. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 30(2), 223-226. https://doi.org/10.1017/S1352465802002102

Bellinger, D. B., DeCaro, M. S. y Ralston, P. A. S. (2015). Mindfulness, anxiety, and high-stakes mathematics performance in the laboratory and classroom. Consciousness and Cognition, 37, 123-132. https://doi.org/10.1016/j.concog.2015.09.001

Caballero, A., Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2011). Problem solving and emotional education in initial primary teacher education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 7(4), 281–292. https://doi.org/10.12973/ejmste/75206

Decreto 38/2022, de 29 de septiembre, por el que se establece la ordenación y el currículo de la educación primaria en la Comunidad de Castilla y León. Boletín Oficial de Castilla y León, 190, de 30 de septiembre de 2022. https://bocyl.jcyl.es/boletines/2022/09/30/pdf/BOCYL-D-30092022-2.pdf

Di Martino, P. y Zan, R. (2011). Attitude towards mathematics: A bridge between beliefs and emotions. ZDM – Mathematics Education, 43(4), 471–482. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0309-6

Eligio, U. X. (2017). An overview of the growth and trends of current research on emotions and mathematics. En U. X. Eligio (Ed.), Understanding emotions in mathematical thinking and learning (pp. 3–41). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-802218-4.00001-7

Gobierno de España (2018). Plan de acción para la implementación de la Agenda 2030 en España: Hacia una Estrategia Española de Desarrollo Sostenible. https://transparencia.gob.es/transparencia/dam/jcr:6e0f06b9-a2e0-44c0-955a-dad1f66c11d7/PLAN%20DE%20ACCI%C3%93N%20PARA%20LA%20IMPLEMENTACI%C3%93N%20DE%20LA%20AGENDA%202030.pdf

Gómez-Chacón, I. M. (2000a). Affective influences in the knowledge of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 43(2), 149–168. https://doi.org/10.1023/A:1017518812079

Gómez-Chacón, I. M. (2000b). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático. Narcea.

Goodykoontz, E. (2008). Factors that affect college students’ attitude towards mathematics [Tesis Doctoral]. West Virginia University. https://doi.org/10.33915/etd.2837

Hannula, M. S. (2006). Motivation in mathematics: Goals reflected in emotions. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 165–178. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9019-8

Hannula, M. S. (2014). Affect in mathematics education. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of mathematics education (pp. 23–27). Springer.

Hannula, M. S., Pantziara, M. y Di Martino, P. (2018). Affect and mathematical thinking: Exploring developments, trends, and future directions. En T. Dreyfus, M. Artigue, D. Potari, S. Prediger y K. Ruthven (Eds.), Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe (pp. 128-141). Routledge y ERME.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

Mora, F. (2013). Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.

Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago.

OCDE (2003). La definición y selección de competencias clave: resumen ejecutivo. Autor.

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 25, de 29 de enero de 2015. https://www.boe.es/eli/es/o/2015/01/21/ecd65

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52, de 2 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con

Spitzer, M. (2005). Aprendizaje: neurociencia y la escuela de la vida. Omega.

Swartz, R. J., Costa, A. L., Beyer, B. K., Reagan, R. y Kallick, B. (2013) El aprendizaje basado en el pensamiento. Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo XXI. SM.

Zan, R. (2000). A metacognitive intervention in mathematics at university level. International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 31(1), 143-150. https://doi.org/10.1080/002073900287462

Downloads

Published

2022-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

GardenMath: The eco-sustainable school garden as an educational resource in mathematics. (2022). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 11(2), 38-64. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2022.38-64