Different proposals for the same purpose: the teaching of mathematics from a free learning.

Authors

  • Marta López Dalmau , CEIP Miguel Hernández (Castro Urdiales, Cantabria)

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.1.2024.1-22

Keywords:

Educational practice, Educational quality, Role of the teacher, Teacher training, Scaffolding

Abstract

A quality mathematics education will be one that is not limited to repeating the same dynamics over time, but rather proposes different proposals under the same educational philosophy that allows adapting to the different learning styles of the same group and to the different internal moments that each individual lives. A quality mathematics education will be one that goes hand in hand with the personal growth of the individual since over the years it has been possible to demonstrate that when a student grows internally, his attitude towards learning also grows, in this case the mathematician. Throughout this article, a reflection is raised on the role of the teacher in the mathematics classroom, the importance of their role over the chosen method and the need to provide sufficiently varied mathematical proposals to reach all students. A deep reflection whose fundamental objective is to help the reader open their mind to a new educational philosophy that goes beyond the methodology chosen, a philosophy that allow the child to live while learning mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, J. y Ruiz de Velasco, Á. (2014). Contexto de simbolización y juego. La propuesta de las instalaciones. Aula de Infantil, 77, 11-15.

Alcoser, R., Moreno, B. y León, M. (2019). La educación emocional y su incidencia en el aprendizaje de la convivencia en inicial 2. Revista Ciencia UNEMI, 12(31), 102-115. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss31.2019pp102-115p

Alsina, À. (2011). Aprendre a usar les matemàtiques. Els processos matemàtics: propostes didàctiques per a l'Educació Infantil. Eumo.

Alsina, À. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Narcea.

Alsina, À. (2019). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? Números: revista didáctica de las matemáticas, 100, 187-192.

Baroody, A. J. y Coslick, R.T. (1998). Fostering Children's Mathematical Power: An Investigative Approach to K-8 Mathematics Instruction. Routledge.

Brousseau, G. (1988). Le contrat didactique: le milieu. Recherches en Didactique des Mathématiques, 9(3), 309-336

Crooks, T. y Flockton, L. (2006). Assessment results for students in Maori medium schools 2005 (National Education Monitoring Projecte Report 38). Ministry of Education of New Zealand.

De Castro, C. (2007). La evaluación de métodos para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en la Educación Infantil. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 1, 59-77.

Font, V., Planas, N. y Godino, J. D. (2010). Modelo para el análisis didáctico en educación matemática. Infancia y Aprendizaje, 33(1), 89-105.

García, J. E. (2012). Educación matemática y competencia lingüística. Aula de Innovación Educativa, 209, 29-36.

Godino, J., Font, V., Wilhelmi, M. y De Castro, C. (2009). Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 27(1), 59-76.

González, F. (2004). Cómo desarrollar clases de matemática centrada en resolución de problemas. EDUCERE.

Hāwera, N. y Taylor, M. (2010). Māori students’ views on equipment. En N. Hāwera y M. Tailor (Eds.), Findings from the New Zealand Numeracy Development Projects (p. 88–99). Ministry of Education of New Zealand.

Jacobs, V. R., Lamb. L. C. y Philipp, R. A. (2010). Professional noticing of children’s mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 41(2), 169-202. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.41.2.0169

Llinares, S. (2007). Formación de profesores de matemáticas. Desarrollando entornos de aprendizaje para relacionar la formación inicial y el desarrollo profesional. Conferencia invitada en la XIII Jornadas de Aprendizaje y Enseñanza de las Matemáticas – JAEM. Granada.

Llinares, S. y Valls, J. (2010). Prospective primary mathematics teachers’ learning from on-line discussions in a virtual video-based environment. Journal of Mathematics Teacher Education, 13, 177–196. https://doi.org/10.1007/s10857-009-9133-0

López, M. (2015). La influencia del método d’ensenyamente i de les bastides en l’aprenentatge de les matemàtiques a l’Educació Infantil. Tesis doctoral no publicada. Universitat de Girona.

López, M. (2020). Acompañar educando: Orientaciones para la enseñanza desde un aprendizaje libre. Aljibe.

López, M. y Alsina, Á. (2015). La influencia del método de enseñanza en la adquisición de conocimientos matemáticos en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2015.1-10

Lorenzato, S. (2015). Para aprender matemáticas. Autores Associados.

Mason, J. H. (2002). Mathematics Teaching Practice: Guide for University and College Lecturers. Woodhead Publishing.

Maya, L. y Pérez, V. (2022). Numerales en infantil. Ideas docentes sobre las representaciones numéricas. Números: Revista de Didácticas de las Matemáticas, 110, 77-90.

Mcleod, D. B. (1994). Research on affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education, 25(6), 637-647. https://doi.org/10.2307/749576

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD (2012). TEDS-M Informe español. Estudio internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. Autor.

NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Autor. Traducción de M. Fernández: Principios y Estándares para la Educación Matemática. SAEM Thales.

Sherin, M. G., Jacobs, V. R. y Philipp, R. A. (Eds.). (2011). Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers’ eyes. Routledge.

Stevens, J. O. (2003). El darse cuenta. Sentir, imaginar y vivenciar. Cuatro Vientos.

Van de Pol, J., Volman, M. y Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in teacher- Student Interaction: A Decade of Research. Educacional Psychology Review, 22(3), 271-296. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6

Vanegas, Y., D’Ambrosio, U. y Rodríguez, J. G. (2019). Discurso docente y prácticas matemáticas democráticas en la clase de matemáticas. REDIMAT, 8(2), 139-165. https://doi.org/10.17583/redimat.2019.3112

Wood, D. J., Bruner, J. S. y Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

Downloads

Published

2024-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Different proposals for the same purpose: the teaching of mathematics from a free learning . (2024). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2024.1-22