Emergent mathematics in early childhood schools: exploring the opportunities of the construction space
DOI:
https://doi.org/10.24197/edmain.1.2025.126-151Keywords:
Emergent Mathematics, Construction space, Manipulatives, Construction games, Nursery schoolAbstract
The different spaces in the nursery school contribute to the development of mathematical thinking in children under 3 years of age. From this perspective, the aim of this article is to explore the opportunities offered by the construction space to develop emergent mathematics in nursery school (0-3 years). To this end, using pedagogical documentation as a technique of analysis, we identify the emergent mathematics in the actions carried out by a group of 2-3-year-olds during a session in the construction space. The data show that intuitive and informal knowledge associated with sensory qualities, numbers and operations, positions and shapes, and measurable attributes begins to develop. It is concluded that the construction space is an ideal space for the development of emergent mathematics, provided that there is good planning and management of the various materials.
Downloads
References
Alsina, Á. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Narcea.
Abad, J. (2006). La escuela como ámbito estético según la pedagogía reggiana. Revista Aula de Infantil, 1, 10-16.
Arnaiz, V. y Camps, V. (2005). Taller de construcciones. ¿Cómo lo hacemos? Aula de Infantil, 26, 7-10.
Baroody, A. (1987). Children's Mathematical Thinking. A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. Teachers College Press.
Bodero, C. (2017). La neurociencia en la primera infancia. Apuntes de Ciencia & Sociedad, 7(1), 6-10. http://dx.doi.org/10.18259/acs.2017002
Björklund, C. y Barendregt, W. (2016). Teachers’ pedagogical mathematical awareness in Swedish early childhood education. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(3), 359-377. https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1066426
Bonàs, M. (2010). El espacio vacío. Tiempos y espacios de posibilidades. Aula de Innovación educativa, 193-194, 32-35.
Borghi, B. Q. (2019). Educar en el 0-3. La práctica reflexiva en los nidi d'infanzia. Espacios de crecimiento. Graó.
Bueno, D. (2019). Neurociencia para educadores. Ediciones Octaedro.
Cavallini, I., Quinti, B., Rabotti, A. y Tedeschi, M. (2017). Las arquitecturas de la educación: el espacio de lo posible. La cultura del habitar en la experiencia de las escuelas municipales de educación infantil de Reggio Emilia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(1), 181-197. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.010
Clements, D. H. y Sarama J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. El enfoque de las Trayectorias de Aprendizaje. Learning Tools LLC.
Ceppi, G. y Zini, M. (2009). Niños, espacios, relaciones. Metaproyecto de ambiente para la infancia. Red Solare.
de Castro, C. (2011). Buscando el origen de la actividad matemática: Estudio exploratorio sobre el juego de construcción Infantil. EA, Escuela Abierta, 14, 47-65. http://hdl.handle.net/10486/661209
de Castro, C. y Escorial, B. (2006). El juego de construcción: Una experiencia matemática para la escuela infantil. Revista INDIVISA, 15, 15-17. https://hdl.handle.net/20.500.14352/49670
de Castro, C., López, D. y Escorial, B. (2011). Posibilidades del juego de construcción para el aprendizaje de las Matemáticas en la Educación Infantil. PULSO. Revista de Educación, 34, 103-124. https://doi.org/10.58265/pulso.5012
de Castro, C. y Quiles, O. (2014). Construcciones simétricas con 2 y 3 años: La actividad matemática emergente del juego infantil. Aula de Infantil, 77, 32-36.
Fernández, K., Gutiérrez, I., Gómez, M., Jaramillo, L. y Orozco, M. (2004). El pensamiento matemático informal de niños en edad preescolar: Creencias y prácticas de docentes en Barranquilla (Colombia). Zona próxima, 5, 42-72. https://doi.org/10.14482/zp.05.505.22
Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics. An educational approach. Holland Reidel Pub.
Geist, E. (2014). Children are born mathematicians: supporting mathematical development, birth to age 8. Pearson.
Heckman, J. J. (2000). Policies to foster human capital. Research in Economics, 54(1), 3-56. https://doi.org/10.1006/reec.1999.0225
Hoyuelos, A. (2006). La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Octaedro.
Hoyuelos, A. (2010). La identidad de la educación infantil. Educação, 35(1), 15-23. https://doi.org/10.5902/198464441600
Hoyuelos, A. (2020). Loris Malaguzzi: una biografía pedagógica. Morata.
Johnson, H. (1996): The art of block building. En E. S. Hirsch (Ed.), The block book (pp. 9-25). NAEYC.
Miyakawa, Y., Kamii, C. y Nagashiro, M. (2005). The development of logico-mathematical thinking at ages 1-3 in play with blocks and an incline. Journal of Research in Childhood Education, 19(4), 292-301. https://doi.org/10.1080/02568540509595072
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. SAEM Thales.
Olmos, G. (2023). Espacios y materiales para el desarrollo de las matemáticas informales de 0 a 3 años (Tesis doctoral, Universidad de Girona). http://hdl.handle.net/10803/689306
Olmos, G. y Alsina, Á. (2021). Conocimientos matemáticos del profesorado de la Escuela Infantil (0-3 años): efecto en el diseño de espacios para desarrollar las matemáticas informales. Magister: revista de formación del profesorado e investigación educativa, 33(1), 59-73. https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.59-73
Pujol, M. (2010). Entrevista a Anna Lia Galardini. Cuadernos de Pedagogía, 397, 61-64.
United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF) (2018). Informe anual 2017: Para cada niño una oportunidad. Autor. Disponible en: https://rb.gy/57e01o
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Harward University Press.
Vygotsky, L. S. (1988). Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem, 10, 103-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Glòria Olmos Martínez, Àngel Alsina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Edma 0-6: Childhood Mathematics Education will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Título de la revista.
