Mathematical skills for students aged 4-8: Tools to assess risk of learning difficulties

Authors

  • Bárbara M. Licastro Pontificia Universidad Católica Argentina (Buenos Aires, Argentina) , Pontificia Universidad Católica Argentina (Buenos Aires, Argentina)
  • María A. Méndez Jurado Pontificia Universidad Católica Argentina (Buenos Aires, Argentina) , Pontificia Universidad Católica Argentina (Buenos Aires, Argentina)
  • María Clara Delbosco Pontificia Universidad Católica Argentina (Buenos Aires, Argentina) , Pontificia Universidad Católica Argentina (Buenos Aires, Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.1.2025.152-185

Keywords:

Mathematical skills, Evaluation, Initial level, First primary cicle, Mathematics learning difficulties

Abstract

Difficulties in learning mathematics can be identified from an early age if certain indicators are detected in the development of basic skills. This study consisted of conducting a bibliographic review focused on research on the evaluation of mathematical skills in children from 4 to 8 years old. It was proposed to identify the significant skills and tools that allow detecting the risk of difficulties. Eight key skills were found. Although its importance is recognized, there is no consensus on the best and most significant predictors of subsequent mathematics performance. The findings allow teachers and support teams to be guided in choosing early intervention indicators and strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

Andréu Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Documento de trabajo. Fundación Centro de Estudios Andaluces.

Anijovich, R. (2013). Evaluar para aprender. Aique Grupo Editor.

Anijovich, R. y Cappelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Paidós.

Aragón, E., Canto-López, M. C., Aguilar, M., Menacho, I. y Navarro, J. I. (2023). Estudio longitudinal sobre procesamiento de magnitudes simbólicas y no-simbólicas y su relación con la competencia matemática. Revista de Psicodidáctica, 28(1), 44-50. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.07.003

Arribas Estebaranz, J. M. (2017). La evaluación de los aprendizajes: Problemas y soluciones. Profesorado, 21(4), 381–404. http://hdl.handle.net/10481/49036

Asociación Española de Pediatría. (s.f.). Trastornos del aprendizaje: definiciones. Recuperado el 17 de junio de 2024, de https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/01.pdf

Bakker, M., Torbeyns, J., Verschaffel, L., y De Smedt, B. (2023). Longitudinal pathways of numerical abilities in preschool: Cognitive and environmental correlates and relation to primary school mathematics achievement. Developmental Psychology, 59(3), 442-459. https://doi.org/10.1037/dev0001491

Bernal-Ruiz, F., Duarte, D., Jorquera, F., Maturana, D., Reyes, C., y Santibáñez, E. (2022). Memoria de trabajo y planificación como predictores de las competencias matemáticas tempranas. Suma Psicológica, 29(2), 129-137. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2022.v29.n2.5

Bloom, B. S., Madaus, G. F. y Hastings, J. T. (1971). Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning. McGraw-Hill.

Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M., Bizup, J. y Fitzgerald, W. T. (2008). The craft of research (4th ed.). University of Chicago Press.

Botta, M. (2007). Tesis, tesinas, monografías e informes: Nuevas normas y técnicas de investigación y redacción (N. Fasano de Roig, Apéndice). Biblos.

Cerda, G., y Pérez, C. (2014). Competencias matemáticas tempranas y actitud hacia las tareas matemáticas como variables predictoras del rendimiento académico en educación primaria: Resultados preliminares. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7(1), 469–476. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.817

Decarli, G., Zingaro, D., Surian, L. y Piazza, M. (2023). Number sense at 12 months predicts 4-year-olds’ maths skills. Developmental Science, 26(6), e13386. https://doi.org/10.1111/desc.13386

Dehaene, S. (2016) El cerebro matemático. Siglo XXI.

Dehaene, S. y Cohen, L. (1995). Towards an anatomical and functional model of number processing. Mathematical cognition, 1(1), 83-120.

Devlin, B. L., Hornburg, C. B. y McNeil, N. M. (2023). Kindergarten predictors of formal understanding of mathematical equivalence in second grade. Developmental Psychology, 59(8), 1426-1439. https://doi.org/10.1037/dev0001559

Díaz-Simón, N., Cervieri, I., y Maiche, A. (2022). Debates teóricos contemporáneos en cognición numérica. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 14(3), 15–31. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v14.n3.30236

Dirección General de Cultura y Educación (2022). Diseño curricular para la Educación Inicial. Autor. Disponible en: https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2023-04/Dise%C3%B1o%20Curricular%20para%20la%20educaci%C3%B3n%20inicial%20%28imprimible%29.pdf

Espigares-Gámez, M. J., Fernández-Oliveras, A. y Oliveras, M. L. (2020). Instrumento para evaluar competencias matemáticas y científicas del alumnado que inicia educación primaria, mediante juegos. Paradigma, 42(1), 326-359. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p326-359.id807

Ferrer Vicente, M. (2000). La resolución de problemas en la estructuración de un sistema de habilidades matemáticas en la escuela media cubana. Tesis doctoral. Recuperado el 1 de junio de 2011, de http://www.eumed.net/tesis/2010/mfv/

Formoso, J., Barreyro, J. P., Injoque-Ricle, I. y Jacubovich, S. (2017). Evaluación de habilidades matemáticas básicas en niños de 4 años de edad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 21(2), 42-58. http://www.scielo.org.ar/pdf/spc/v21n2/v21n2a02.pdf

Fourneret, P. y Da Fonseca, D. (Eds.) (2019). Niños con dificultades de aprendizaje. Elsevier Health Sciences.

Geary, D. C. (2000). From infancy to adulthood: The development of numerical abilities. European Child & Adolescent Psychiatry, 9(2), S11–S16. https://doi.org/10.1007/s007870070004

Geary, D. C. (2011). Cognitive predictors of achievement growth in mathematics: A five-year longitudinal study. Developmental Psychology, 47(6), 1539–1552. https://doi.org/10.1037/a0025510.

Gersten, R., Clarke, B., Jordan, N. C., Newman-Gonchar, R., Haymond, K. y Wilkins, C. (2012). Universal screening in mathematics for the primary grades: Beginnings of a research base. Exceptional Children, 78(4), 423-445. https://doi.org/10.1177/001440291207800403

Ginsburg, H. P. y Baroody, A. J. (2003). TEMA-3: Test of Early Mathematics Ability (3rd ed.). PRO-ED.

González, I., Benvenuto, G. y Lanciano, N. (2017). Dificultades de aprendizaje en matemática en los niveles iniciales: Investigación y formación en la escuela italiana. Psychology, Society, and Education, 9(1), 135-145. https://doi.org/10.1016/j.psse.2016.11.003

Haman, M. y Lipowska, K. (2023). Preschoolers' prior formal mathematics education engage numerical magnitude representation rather than counting principles in symbolic ±1 arithmetic: Evidence from the operational momentum effect. Developmental Science, 26(3), e13322. https://doi.org/10.1111/desc.13322

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014) Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Hernández-Suárez, C., Méndez-Umaña, J. P., y Jaimes-Contreras, L. A. (2021). Memoria de trabajo y habilidades matemáticas en estudiantes de educación básica. Revista Científica, 40(1), 63-73. https://doi.org/10.14483/23448350.15400

Inglis, M. y Gilmore, C. (2014). Indexing the approximate number system. Acta Psychologica, 145, 147-155. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2013.11.009

Ivrendi, A. (2011). Influence of self-regulation on the development of children's number sense. Early Childhood Education Journal, 39(4), 239–247. https://doi.org/10.1007/s10643-011-0462-0

Jiménez, J. E. (Coord.). (2019). Modelo de respuesta a la intervención: Un enfoque preventivo para el abordaje de las dificultades específicas de aprendizaje. Ediciones Pirámide.

Jordan, N. C., Glutting, J., y Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences, 20(2), 82-88. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.07.004

Kearns, D. M., Ford, L., y Linan-Thompson, S. (2018). Evaluating the screening accuracy of brief reading measures in the context of intensive data-based individualization. Learning Disability Quarterly, 41(4), 244-257.

Limas Bravo, L. M., Novoa, P. F., Uribe, Y. C., Ramírez, Y. P. y Cancino, R. F. (2020). Competencias matemáticas en preescolares de cinco años según género. Revista EDUSER, 7(1), 41-48. https://doi.org/10.18050/eduser.v7i1.2424

Maliza Tiche, E. M. (2022). Recursos didácticos tecnológicos en la aplicación de instrumentos de evaluación para el ámbito de relaciones lógico matemáticas en el nivel inicial – modalidad online (Tesis de pregrado). Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación, Carrera de Educación Inicial. Ambato, Ecuador.

Michel, E., Molitor, S., y Schneider, W. (2020). Executive Functions and Fine Motor Skills in Kindergarten as Predictors of Arithmetic Skills in Elementary School. Developmental Neuropsychology, 45(6), 367–379. https://doi.org/10.1080/87565641.2020.1821033

Ministerio de Educación de Argentina (2022a). Resultados Aprender 2021: Plan de evaluación 2021-2022. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2022/06/resultados_aprender_2021.pdf

National Center for Learning Disabilities. (n.d.). Screening and assessment. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK207188/?report=printable

Nosworthy, N., Bugden, S., Archibald, L., Evans, B., y Ansari, D. (2013). A two-minute paper-and-pencil test of symbolic and nonsymbolic numerical magnitude processing explains variability in primary school children’s arithmetic competence. PLoS ONE, 8(7), e67918. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0067918

Novoa-Seminario, M. (2022). Programa de actividades psicomotoras para el desarrollo de habilidades matemáticas en niños y niñas de educación inicial. Prohominum: Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 2(2), 48–76. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0008 (Trabajo original publicado el 5 de junio de 2020)

Palozón, J. (2020). El modelo de triple código de Dehaene y Cohen (1995) y y su valor para orientar las intervenciones de niños con dificultades específicas en el aprendizaje de las matemáticas. Dificultades Específicas del Aprendizaje. https://dificultadesespecificasdelaprendizaje.blogspot.com/2020/05/el-modelo-de-triple-codigo-de-dehaene-y.html

Pearson, R. y Equipo JEL APRENDIZAJE. (2020, septiembre 24). ¿Qué es la discalculia? JEL Aprendizaje. http://blog.jel-aprendizaje.com/que-es-la-discalculia/

Perrenoud, P. (2008). La evaluación de los alumnos: De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Colihue.

Pitchford, N. J., Papini, C., Outhwaite, L. A. y Gulliford, A. (2016). Fine motor skills predict maths ability better than they predict reading ability in the early primary school years. Frontiers in Psychology, 7, 783. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00783

Presentación, M. J., Mercader, J., Siegenthaler, R., Badenes-Gasset, A. y Miranda, A. (2016). Funcionamiento ejecutivo temprano en niños con dificultades matemáticas persistentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 33-42. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.188

Pujals, M., Mendivelzúa, A., Ruiz Díaz, J., Gasaneo, G. y Rodríguez, K. (2024). Evaluación de precursores para el inicio escolar a través de una batería digital. Journal of Neuroeducation, 5(1), 41-51. https://doi.org/10.1344/joned.v5i1.46095

Raghubar, K. P. y Barnes, M. A. (2017). Early numeracy skills in preschool-aged children: a review of neurocognitive findings and implications for assessment and intervention. The Clinical Neuropsychologist, 31(2), 329-351. https://doi.org/10.1080/13854046.2016.1259387

Rodríguez, M. A. (2016). Habilidades matemáticas: una aproximación teórica. Educação Matemática Pesquisa, 18(2), 809–824.

Sabino, C. (1992). El Proceso de Investigación. Panapo.

Sayers, J. y Andrews, P. (2015). Foundational number sense: Summarising the development of an analytical framework. En K. Krainer y N. Vondrová (Eds.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 361-367). Charles University y ERME.

Serra-Grabulosa, J. M., Adan, A., Pérez-Pàmies, M., Lachica, J. y Membrives, S. (2010). Bases neurales del procesamiento numérico y del cálculo. Revista de Neurología, 50(1), 39-46. https://doi.org/10.33588/RN.5001.2009271

Tenorio Bahena, J. (1998). Técnicas de investigación documental (3.ª ed.). McGraw Hill.

Trick, L. M. y Pylyshyn, Z. W. (1994). Why are small and large numbers enumerated differently? A limited-capacity preattentive stage in vision. Psychological Review, 101(1), 80-102. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295x.101.1.80

Van 't Noordende, J. E., Kroesbergen, E. H., Leseman, P. P. M., y Volman, M. (Chiel). J. M. (2020). The Role of Non-symbolic and Symbolic Skills in the Development of Early Numerical Cognition from Preschool to Kindergarten Age. Journal of Cognition and Development, 22(1), 68–83. https://doi.org/10.1080/15248372.2020.1858835

Veleiro Vidal, A. y Thorell, L. B. (2012). Capacidad predictiva de los niveles de funcionamiento ejecutivo sobre las habilidades matemáticas básicas. En Actas do 12º colóquio de psicologia e educação. ISPA - Instituto Universitário. https://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/5187/1/ACPE_12_61-75.pdf

Vinces Llaguno, S., Andrade Cedeño, F. K. y Monge García, G. V. (2024). Efecto de los juegos etnomatemáticos en el desarrollo lógico matemático en los niños de 4 a 5 años. Revista Científica de Innovación Educativa y Sociedad Actual "ALCON", 4(1), 1-10. https://doi.org/10.62305/alcon.v4i1.58

Weinstein, E. y González, A. (2020). La enseñanza de la matemática en el jardín de infantes a través de secuencias didácticas. Homo Sapiens Ediciones.

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

Mathematical skills for students aged 4-8: Tools to assess risk of learning difficulties. (2025). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 14(1), 152-185. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2025.152-185