Tweeting mathematical stories: educational intervention in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.24197/edmain.1.2022.66-94Keywords:
Stories, Early Chilhood Education, Twitter, teacher training, mathematicsAbstract
If there is something we remember from our childhood moments, those are the stories. This paper presents an educational intervention developed with students of the Early Childhood Education Degree at the University of Valladolid, implemented in the 2019-2020 academic year. This practice had a double intention. On the one hand, to develop the knowledge of mathematical content that future Early Childhood Education teachers must master and, on the other hand, to show new ways of presenting the subject adapted to current times without forgetting what has been worked, with good results, now and always. We have worked with the Twitter tool, a social network, which allows us to offer parents a continuation of the work in the classroom. As results, 9 stories where the mathematical content developed touches all the contents of the previous Royal Decree with a certain tendency to avoid the content of the measure and where the drawings are adequate in the initial moments of the development of the story, but not so in the final moments where the visual information should inform about the reason for the error.
Downloads
References
Aguado, M. y Villalba, M. (2020). La Ilustración como recurso didáctico. DEDiCA. Revista de Educação e humanidades, 17, 337-359. https://dx.doi.org/10.30827/dreh.v0i17.15158
Albano, G. y Pierri, A. (2014). Digital storytelling for improving mathematical literacy. En S. Carreira, N. Amado, K. Jones y H. Jacinto (Eds.), Proceedings of the Problem@Web international conference: technology, creativity and affect in mathematical problem solving (pp. 23–34). Universidade do Algarve.
Arteaga, B. y Macías, J. (2016). Didáctica de las matemáticas en Educación Infantil. UNIR.
Arteaga-Martínez, B., Hernández, A. y Macías-Sánchez, J. (2021). El aprendizaje de contenidos lógico-matemáticos a través del cuento popular en Educación Infantil. Ocnos, 20(3), 2021. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2619
Blanco, B. y Blanco, L. J. (2009). Cuentos de matemáticas como recurso en la enseñanza secundaria obligatoria. Innovación Educativa, 19, 193-206.
Bonilla, F. J. (2014). El cuento y la creatividad como preparación a la resolución de problemas matemáticos. Edma 0-6: Educación matemática en la infancia, 3(1), 117-143. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2014.117-143
Büyükkarci, A. y Müldür, M. (2022). Digital storytelling for primary school Mathematics Teaching: Product and process evaluation. Education and Information Technologies, 27, 5365–5396. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10813-8
Caballero, A., Blanco, B. y Blanco, L. J. (2010). Matemáticas a través de los cuentos. Aula de innovación educativa, 188, 79-95.
Chamorro, M.C. (2005). Didáctica de las Matemáticas en Educación Infantil. Pearson Educación.
Chamoso, J. M., González, M. y Hernández, L. (2005). Analysing stories to teach Mathematics. International Journal of Early Chilhood, 37(1), 79-93.
De Castro, C. y Ramírez, M. (2018). El papel de las imágenes en el proyecto “¡A contar!” para el aprendizaje de matemáticas importantes en la educación infantil. Unión: revista Iberoamericana de educación matemática, 53, 138-158.
De Haro, J.J. (2010). Redes sociales para educación. Ediciones Anaya.
Elia, I., Van den Heuvel‐Panhuizen, M. y Georgiou, A. (2010) The role of pictures in picture books on children's cognitive engagement with mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 18(3), 275-297. https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.500054
Flevares, L. M. y Schiff, J. R. 2014). Learning mathematics in two dimensions: a review and look ahead at teaching and learning early childhood mathematics with children’s literature. Frontiers in psychology, 5, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00459
Franco, C. y Justo, E. (2009). Efectos de un programa de intervención basado en la imaginación, la relajación y el cuento infantil. Sobre los niveles de creatividad verbal, gráfica y motora en un grupo de niños de último curso de educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 49(3), 1-11.
García, D., Garrido, R. y Marcos, M. A. (2020). El uso de los cuentos y la creatividad para la formación del futuro profesorado de infantil en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 161-174. https://doi.org/10.6018/reifop.370071
Gómez, V. (2018). Una introducción a la suma y la resta en Educación Infantil a través de un cuento. Edma 0-6: Educación matemática en la infancia, 7(1), 82-98. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2018.82-98
Hassinger, B., Jordan, N. C. y Dyson, N. (2015). Reading stories to learn math: Mathematics vocabulary instruction for children with early numeracy difficulties. The Elementary School Journal, 116(2), 242–264. https://doi.org/10.1086/683986
Hernández, D. M., Hernández, M. L. y Leguizamón, J. F. (2019). El cuento de las matemáticas. Educación y Ciencia, 22, 403-414. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10060
Jiménez, M. y Gordo, A. (2014). El cuento infantil: Facilitador de pensamiento desde la experiencia pedagógica. Praxis & Saber, 5(10), 151-170.
Lemonidis, C. y Kaiafa, I. (2019). The Effect of using Storytelling Strategy on Students’ Performance in Fractions. Journal of Education and Learning, 8(2), 165-175. https://doi.org/10.5539/jel.v8n2p165
Marín, M. (1999). El valor del cuento en la construcción de conceptos matemáticos. Números: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 39, 27-38.
Marín, M. (2007). Contar las matemáticas para enseñar mejor. Matematicalia: Revista Digital de Divulgación Matemática de la Real Sociedad Matemática Española, 3, 4-5.
Marín, M. (2013). Cuentos para aprender y enseñar matemáticas. Narcea.
Marín, M. (2019). Enseñar y aprender matemáticas con cuentos. Narcea.
Marín, M. (2021). Pensamiento matemático y cuentos en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 10(1), 30-44. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2021.30-44
Marín, M., Lirio, J. y Calvo, M. J. (2006). Proyecto Kovalevskaya. Investigación matemático-literaria en el aula de Primaria (vol. 6). Ministerio de Educación y Ciencia.
Noda, M. A. y Plasencia, I. de C. (2002). La matemática de los cuentos. Suma, 41, 93-101.
Polya, G. (1945). How to solve it. Princeton University Press.
Real Academia Española (2014). Aprender. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 26 de junio de 2022 de https://dle.rae.es/aprender
Rodríguez, M. M. y Fernández, N. (2016). Dinosaurios que comen uvas y viven en cuevas. El cardinal numérico. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 91, 69-90.
Roses, S., Gómez, M. y Faria, P. (2013). Uso académico de las redes sociales. Historia y Comunicación Social, 18, 667-678. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44357
Tur, G. y Marín V. I. (2015). Enhancing learning with the social media: student teachers’ perceptions on Twitter in a debate activity. New Approaches in Educational Research, 4(1), 46-53. https://doi.org/10.7821/naer.2015.1.102
Van den Heuvel-Panhuizen, M. y Van den Boogaard, S. (2009). Picture books stimulate the learning of mathematics. Australasian Journal of Early Childhood, 34(2), 30-39. https://doi.org/10.1177/183693910903400305
Walters, L. M., Green, M. R., Goldsby, D. y Parker, D. (2018). Digital storytelling as a problem-solving strategy in mathematics teacher education: How making a math-eo engages and excites 21st century students. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 2(1), 1-16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roberto Arias García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The articles published at Edma 0-6: Childhood Mathematics Education will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Título de la revista.
