Artificial intelligence, cartoons, and mathematics: reflections on classroom organization in fiction and reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.1.2024.93-110

Keywords:

artificial intelligence, cartoons, mathematics education, early childhood education, classroom organization

Abstract

In this article, we explore how the aspect of a Mathematics classroom is reflected in fiction, especially in cartoons. We analyze scenes from the film "Leo" and other productions that depict a traditional classroom layout, reflecting on its impact on mathematical activity. We highlight the importance of classroom layout and teacher management in the development of mathematical processes such as communication and representation. Additionally, we investigate the bias in images generated by artificial intelligence (AI), which reflect stereotypes similar to those in fiction. Finally, we contrast these setups with Liljedahl's proposal to foster a culture of mathematical thinking and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á., Allouche, C., Feliu, M. y Font, A. (2023). Desarrollando el pensamiento matemático en la Escuela Infantil (0-3 años): el papel de los espacios y los materiales. Epsilon, 114, 7-30.

Bazzini, D., Curtin, L., Joslin, S., Regan, S. y Martz, D. (2010). Do animated Disney characters portray and promote the beauty–goodness stereotype? Journal of Applied Social Psychology, 40(10), 2687-2709.

Beltrán-Pellicer, P. y Muñoz-Escolano, J. M. (2023). El disimulado desguace de las didácticas específicas, Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 12(2), 109-121.

Benshoff, H. M. y Griffin, S. (2021). America on film: Representing race, class, gender, and sexuality at the movies. John Wiley & Sons.

Carpenter, T.P., Fennema, E., Frankem, M.L., Levi, L. y Empson, S.B. (1999). Children´s mathematics. Cognitively guided instruction. Heinemann. Traducción de C. De Castro y M. Linares: Las matemáticas que hacen los niños.

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9(1), 143-168.

Duval, R. (2017). Understanding the mathematical way of thinking-The registers of semiotic representations. Springer.

García-Ull, F-J. y Melero-Lázaro, M. (2023). Gender stereotypes in AI-generated images. Profesional de la información, 32(5), e320505. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.05

Gómez Ortega, V. (2018). Una introducción a la suma y la resta en Educación Infantil a través de un cuento. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 7(1), 82-98. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2018.82-98

Liljedahl, P. (2021). Building Thinking Classrooms. Corwin.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2022). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. MEFP. https://bit.ly/3MWojuA

NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Autor. Traducción de M. Fernández: Principios y Estándares para la Educación Matemática. SAEM Thales.

Olmos, G. y Alsina, Á. (2021) Conocimientos matemáticos del profesorado de la Escuela Infantil (0-3 años): efecto en el diseño de espacios para desarrollar las matemáticas informales. Magíster, 33, 59-73. https://doi.org/10.17811/msg.33.1.2021.59-73

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2005). The Role of Contexts in Assessment Problems in Mathematics. For the Learning of Mathematics, 25(2), 2–23. http://www.jstor.org/stable/40248489

Downloads

Published

2024-08-01

Issue

Section

Animated mathematics

How to Cite

Artificial intelligence, cartoons, and mathematics: reflections on classroom organization in fiction and reality. (2024). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2024.93-110