Absent narrators of the first post-war generation: inclusion proposal for Literary Education
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.37.2025.225-247Keywords:
postwar, absence, female narrator, textbooks, literary educationAbstract
In the present work, a proposal is offered for the inclusion of a list of narrators from the first post-war generation that is usually absent in the Spanish Language and Literature textbooks of the ESO, specifically from the 4th year, but would serve for any stage of teaching of Spanish literature of the second half of the 20th century. The aim is to make these artistic trajectories visible, balance the presence of women with that of men in the same work and offer data to treat, based on their works, aspects of female reality in a time as transcendental in Spanish culture as it was. the period that began after the Civil War.Downloads
References
Conde Peñalosa, Raquel (2004). La novela femenina de posguerra (1940-1960), Madrid: Pliegos.
Díaz-Plaja, Guillermo (1966). Memoria de una generación destruida (1930-1936), Barcelona: Delos-Aymá.
Ferrán, Jaime y Testa, Daniel P. (1973). Spanish Writers of 1936, Londres: Tamesis Books.
Freixas, Laura (2000). Literatura y mujeres: escritoras, público y crítica en la España actual, Barcelona: Destino.
Gambarte, Eduardo Mateo (1996). El concepto de generación literaria, Madrid: Síntesis.
García de la Concha, Víctor (1987). La poesía española de 1935 a 1975, 2 vols., Madrid: Cátedra.
García Jaramillo, Jairo (2019). “Hacia una escuela libre de sexismo: Reflexiones desde el currículo de Literatura”, Revista de Educación de la Universidad de Granada, 26, pp. 109-124. Disponible en: http://reugra.es/index.php/reugra/article/view/130 [10/04/2024].
Gullón, Ricardo (1965). “La generación española de 1936”, Ínsula, 224-225 (julio), pp. 1 y 24.
Heredero, Carmen (2014). Aportaciones de las mujeres a la Lengua y Literatura españolas, Madrid: Federación de Enseñanza de CCOO.
López Jiménez, Francisca (1995). Mito y discurso en la novela femenina de posguerra en España, Madrid: Pliegos.
López-Navajas, Ana (2014). “Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada”, Revista de Educación, 363, pp. 282-308.
López-Navajas, Ana (2021), Aprender con referentes femeninos. Un legado cultural para la igualdad, Madrid, SM.
Montejo Gurruchaga, Lucía (2010). Género y censura en la narrativa española de posguerra. Madrid: UNED.
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.
Navas Ocaña, Isabel (2022). “Las escritoras que no están. Lucía Sánchez Saornil y la educación literaria”, Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 32, pp. 107–128. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.32.2022.107-128 [10/04/2024].
Ortega y Gasset, José (2006). En torno a Galileo. Obras Completas, vol. VI, Madrid, Taurus.
Ortiz Ballesteros, María Antonia y Gómez Rubio, Gema (2022). “La literatura infantil y juvenil de autor en los libros de texto de Educación Primaria”, Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 31, pp. 181–206. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.181-206 [10/04/2024].
Pérez, Janet W (1983), Novelistas femeninas de la posguerra española. Madrid, Porrúa Turanzas.
Petersen, Julius (1984), “Las generaciones literarias”, en Emil Ermatinger, et al, Filosofía de la ciencia literaria, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 137-196.
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria, BOE, 76, 41571-41789. Disponible en https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217 [10/04/2024].
Saneleuterio, Elia y Valero Gómez, Manuel (2022). “Literatura y mujer en el aula. Estudios sobre educación literaria en los textos hispánicos”, Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 32, pp. 9-18. DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.32.2022.9-18
Serís, Homero (1945). “The Spanish Generation of 1936”, Books Abroad, XIX, pp. 336-340.
Soldevila-Durante, Ignacio (1986). “Para la renovación de la historiografía de la literatura: la generación de 1936 en sus comienzos”, Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, vol. X, 3 (primavera). Disponible en: https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/para-la-renovacion-de-la-historiografia-de-la-literatura-la-generacion-de-1936-en-sus-comienzos/html/106728e0-a100-11e1-b1fb-00163ebf5e63_3.html#I_0_ [10/04/2024].
Soler Gallo, Miguel y Fernández-Ulloa, Teresa (2023). Mujeres y escritura subversiva durante el franquismo. Berlín: Peter Lang.
Torres Marco, Jimena Victoria (2020). La Educación literaria a través de las escritoras: una propuesta de contenidos complementarios para 4º de ESO, Trabajo de Fin de Máster, Universidad de Zaragoza. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/98540 [10/04/2024].
VV. AA. (1965). “La generación española de 1936”. Ínsula, 224-225 (julio).
VV. AA. (2020). Lengua castellana y Literatura, 4 de ESO, Proyecto Icaria. Ediciones Sansy.
VV. AA. (2023). Lengua Castellana y Literatura, 4 de ESO. Casals.
VV. AA. (2023). Lengua castellana y literatura, 4 de ESO. Micomicona.
VV. AA. (2023). Lengua Castellana y Literatura, 4 de ESO. Oxford University Press, Geniox.
VV. AA. (2023). Tracatrá. Lengua castellana y literatura, 4 de ESO. Edelvives.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miguel Soler Gallo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
