The pragmatic value of multimodal tools inside online conversations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/redd.7.2024.111-163

Keywords:

Conversation analysis, Cyberpragmatics, Multimodality, WhatsApp

Abstract

The present paper holds as its main objective the study of linguistic pragmatic phenomena encouraged by instant messaging. A corpus of chat conversations from the WhatsApp platform of a social group integrated of seven informants has been handpicked. This paper’s analysis tends to two fundamental features from pragmatic studies which display a remarkable development inside a virtual context. Thus, we will examine the various multimodal tools observed and their pragmatic functions; as well as the visual distribution of the chat and how it can offer inferential insight.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albritton, A. (2017). Emotions in the Ether: Strategies for Effective Emotional Expression in Text-Messages. Online Journal of Communication and Media Technologies, 7(2), 50-58. https://doi.org/10.29333/ojcmt/2590

Alcántara, M. (2014). Las unidades discursivas en los mensajes instantáneos de wasap. Estudios de Lingüística del Español, 35, 223-242. Universidad Autónoma de Madrid. https://bop.unibe.ch/elies/article/view/8716/11672

Alvarado Ortega, B., y Linares Bernabéu, E. (2024). Análisis pragmático de los stickers humorísticos en los grupos de WhatsApp. Pragmalingüística, 32, 11-44. https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/10506

Amadi, E., y Kress, G. (2010). A social semiotic analysis of mobile devices: Interrelations of technology and social habitus. En N. Pachler, B. Bachmair, y J. Cook (Eds.), Mobile learning: structure, agency, practices, pp. 185-203. Springer. https://www.researchgate.net/publication/258959166_A_social_semiotic_analysis_of_mobile_devices_Interrelations_of_technology_and_social_habitus

Bernal, M. (2007). Categorización sociopragmática de la cortesía y de la descortesía. Un estudio de la conversación coloquial española. Universidad de Estocolmo. https://doi.org/10.17710/tym-bernal2007

Bravo, D. (2010). Pragmática sociocultural. La configuración de la imagen social como premisa socio-cultural para la interpretación de actividades verbales y no verbales de imagen. En F. Orletti y L. Mariottini (Eds.), (Des)cortesía en español. Espacios teóricos y metodológicos para su estudio, pp. 19-45. ASICE. http://www.edice.org/descargas/4coloquioEDICE.pdf

Bravo, D. (2022). Actividades de imagen y efectos sociales de la (des)cortesía. Una puesta al día. Textos en Proceso, 8(2), 1-22. https://www.asice.se/index.php/tep/article/view/408

Camargo Fernández, L. (coord.). (2020). CORWAS. Corpus de wasaps en castellano y catalán de Mallorca. Universitat de les Illes Balears [en proceso de digitalización].

Camargo Fernández, L., y Grimalt Crespo, A. (2022). Nuevas y viejas funciones de “en plan”. Estudio microdiacrónico en corpus orales y digitales del castellano de Mallorca en el siglo XXI. Revista de Investigación Lingüística, 25, 15-42. https://doi.org/10.6018/ril.537931

Cantamutto, L., y Vela Delfa, C. (2020). Mensajes, publicaciones, comentarios y otros textos breves de la comunicación digital. Tonos Digital, 38, 1-28.

Cautín-Epifani, V., Cantamutto, L., Vela Delfa, C., y Gladic Miralles, J. (2022). El hipervínculo apelativo como forma de tratamiento del discurso digital. Filología, 54, 81-96. http://dx.doi.org/10.34096/filologia.n54.12242

De Luca, N. (2021). Análisis del marcador “tipo” en memes: hacia el concepto de marcador-meme en WhatsApp de interacciones juveniles. Revista Estudios del Discurso Digital (REDD), 4, 49-70. https://doi.org/10.24197/redd.4.2021.49-70

Escandell, M. V. (1996). Introducción a la pragmática. Editorial Ariel.

Frey, L. R., y Konieczka, S. (2010). Group identity and identification. En R. L. Jackson (Ed.), Encyclopedia of identity, pp. 316-319. Sage.

García Pérez, J., y Padilla Herrada, S. (22 de enero de 2025). La articulación del mensaje en WhatsApp: mecanismos y relaciones. LIII Simposio de la SEL. Universidad de Salamanca.

Gibson, J. J. (1979). Ecological Approach to Visual Perception. Psychology Press.

González-Sanz, M. (2024). La construcción discursiva en WhatsApp: relaciones demarcativas desde una perspectiva de género. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 100, 89-99. https://doi.org/10.5209/clac.98403

Gratch, L. M., y Gratch, A. (2021). Digital Performance in Everyday Life. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429439872

Gregory, M., y Carroll, S. (1986). Lenguaje y Situación. Variedades del lenguaje y sus contextos sociales. Fondo de Cultura Económica.

Grupo Val.Es.Co. (2014). Las unidades del discurso oral. La propuesta Val.Es.Co. de segmentación de la conversación (coloquial). En L. Cortés (Coord.), Estudios de Lingüística del Español, 35, pp. 13-73. Universitat Autònoma de Barcelona. http://infoling.org/elies/35/elies35.1.pdf

Hopkins, J. (2016). The Concept of Affordances in Digital Media. En H. Friese, G. Rebane, M. Nolden y M. Schreiter (Eds.), Handbuch Soziale Praktiken und Digitale Alltagswelten, pp. 1-8. Springer Fachmedien Wiesbaden. http://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-658-08460-8_67-1

König, K. (2024). Transmodal messenger interaction – Analysing the sequentiality of text and audio postings in WhatsApp chats. Discourse, Context & Media, 62. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2024.100818

Kress, G. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.

Kress, G., y Van Leeuwen, T. (1996). Reading Images. The Grammar of Visual Design. Routledge. http://dx.doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4217

Lumbreras Mayans, J. (2024). Cibercortesía y herramientas multimodales en una comunidad de práctica virtual. Universitat de les Illes Balears.

Luna Juárez, K. L. (2022). Los lenguajes en la cultura de WhatsApp. Universidad Autónoma de Zacatecas.

Mancera Rueda, A., y Pano Alamán, A. (2014). Las redes sociales como corpus de estudio para el Análisis del discurso mediado por ordenador. En S. López Poza y N. Pena Sueiro (Eds.), Humanidades Digitales: desafíos, logros y perspectivas de futuro, pp. 305-315. Universidade da Coruña, SIELAE. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5181037

Mayans, J. (2000): Chats. Un nuevo lenguaje. iWorld, 29, 42-48.

McCulloch, G. (2019). Because Internet: Understanding how language is changing. Riverhead Books.

McKay, I. (2015). Laughing with Letters: A Corpus Investigation of Use of Written Laughter on Twitter. University of Michigan Linguistics Department. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/112101/izzymck.pdf

Pérez Béjar, V., y Cabanillas García, D. (2024). La organización informativa de los mensajes de voz en mensajería instantánea. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 100, 45-63. https://dx.doi.org/10.5209/clac.98399

Sampietro, A. (2016a). Emoticonos y emojis: Análisis de su historia, difusión y uso en la comunicación digital actual. Universitat de València. https://www.researchgate.net/publication/303792605_Emoticonos_y_emojis_Analisis_de_su_historia_difusion_y_uso_en_la_comunicacion_digital_actual

Sampietro, A. (2016b). Exploring the punctuating effect of emoji in Spanish WhatsApp chats. Lenguas Modernas, 47, 91-113. Universidad de Chile. https://www.researchgate.net/publication/315458997_Exploring_the_punctuating_effect_of_emoji_in_Spanish_WhatsApp_chats

Sampietro, A. (2023). El auge de los ‘stickers’ en WhatsApp y la evolución de la comunicación digital. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 94, 271-285. https://doi.org/10.5209/clac.83860

Sperber, D., y Wilson, D. (1996). Relevance. Communication and Cognition. Editorial Blackwell.

Sundberg, E. (2007). Descortesía Reversa. Expresión de insultos cariñosos y su relación con los roles de género en informantes andaluces. Universidad de Estocolmo. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:199853/FULLTEXT01.pdf

Vela Delfa, C. y Cantamutto, L. (2021). Lo emojis en la interacción digital escrita. Arco Libros.

Vela Delfa, C. y Cantamutto, L. (2024). Del emoticono al sticker: tendencias en el uso de graficones en interacciones de WhatsApp en lengua española. Revista de Lingüística Teórica y aplicada, 23, 777-790. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.27113

Yus, F. (2001). Ciberptagmática. El uso del lenguaje en Internet. Ariel.

Yus, F. (2010). Ciberpragmática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en Internet. Ariel.

Yus, F. (2017). Contextual constraints and non-propositional effects in WhatsApp communication. Journal of Pragmatics, 114, 66-86. Elsevier. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378216616303897

Yus, F. (2019a). A cognitive pragmatics of the phatic Internet. En L. Alba y L. Mackenzie (Eds.) Emotion in Discourse, pp. 161-188. John Benjamins. https://personal.ua.es/francisco.yus/site/phatic18.pdf

Yus, F. (2019b). La construcción de la identidad en las redes sociales. En M. E. Placencia y X. A. Padilla (Eds.) Guía práctica de pragmática del español, pp. 219-229. Routledge. https://personal.ua.es/francisco.yus/site/pad-pla.pdf

Yus, F. (2021). Smartphone Communication. Interactions in the App Ecosystem. Routledge. https://personal.ua.es/francisco.yus/site/SC.pdf

Zimmerman, K. (2005). Construcción de la identidad y anticortesía verbal. Estudio de conversaciones entre jóvenes masculinos. En D. Bravo (Ed.) Estudios de la (des)cortesía en español. Categorías conceptuales y aplicaciones a corpora orales y escritos, pp. 245-271. Edice/Editorial Dunken. https://www.academia.edu/29890170/Construcci%C3%B3n_de_la_identidad_y_anticortes%C3%ADa_verbal

Downloads

Published

2025-02-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The pragmatic value of multimodal tools inside online conversations. (2025). Revista De Estudios Del Discurso Digital (REDD), 7, 111-163. https://doi.org/10.24197/redd.7.2024.111-163