Literature, history and memory: the decline of the heroes in Castillos de fuego, by Ignacio Martínez de Pisón
DOI:
https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.261-288Keywords:
historical novel, memory, Ignacio Martínez de Pisón, Spanish Civil War and postwar, decline of the heroAbstract
The present work analyses contemporary Spanish historical fiction through the novel Castillos de fuego (2023) by Ignacio Martínez de Pisón. It studies the dialectic between literature, history, and memory, and this choral novel can also be classified as 'literature of memory,' as it brings together a diverse array of characters that reflect the Spanish reality of the post-war period and early Francoism. Moreover, it illustrates a decline of heroes that allows for its analysis within the context of postmodernity. In conclusion, we find in it a novel that seeks to reconstruct the intrahistory of the national past through the demystification of both the period and its protagonists.
Downloads
References
Álamo Felices, Francisco (2013), “Introducción a la concepción narratológica de los conceptos de héroe y antihéroe”, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 19, pp. 180-195.
Anderson, Perry (2016), Los orígenes de la posmodernidad, Ediciones Akal.
Aróstegui, Julio y François Godicheau (eds.) (2006), Guerra Civil: mito y memoria, Madrid, Marcial Pons.
Bal, Mieke (1990), Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología), Madrid, Ediciones Cátedra.
Borda Bohigas, Juan Pablo, Juan O. Carrillo, Daniel F. Garzón, María Ramírez y Nicolás Rodríguez (2015), “Trauma histórico. Revisión sistemática de un abordaje diferente al conflicto armado”, Revista Colombiana de Psiquiatría, 44 (1). Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502015000100007 (fecha de consulta: 04/11/2024).
Cuesta, Josefina (2008), La odisea de la memoria, Madrid, Alianza Editorial.
Doblas, Paco (2011), “Literatura y memoria histórica”, Página abierta, 215, pp. 52. Disponible en: https://www.pensamientocritico.org/primera-epoca/pacdob0911.htm (fecha de consulta: 27/09/2024).
García de León, Encarnación (2012), “La memoria como argumento: Ignacio Martínez de Pisón”, en Patrizia Botta, Aviva Garribba, María Luisa Cerrón Puga, Debora Vaccari (coords.), Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, 5, pp. 310-319, Bagatto Libri. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/17/aih_17_5_042.pdf (fecha de consulta: 27/09/2024).
García Montero, Luis (2023), “Castillos de fuego”, en https://www.infolibre.es/opinion/columnas/verso-libre/castillos-fuego_129_1490541.html (fecha de consulta: 15/09/2024).
Gascón, Daniel (2023), “Ignacio Martínez de Pisón: Madrid después de la guerra”, en https://letraslibres.com/libros/madrid-despues-de-la-guerra/ (fecha de consulta: 15/09/2024).
González Escribano, José Luis (1981-1982), “Sobre los conceptos de "héroe y antihéroe" en la Teoría de la Literatura”, Archivum: Revista de la Facultad de Filosofía y Letras, 31-32, pp. 367-408.
Halbwachs, Maurice (2004), La memoria colectiva, ed. Inés Sancho-Arroyo, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
Lyotard, Jean-François (1993), La condición postmoderna: informe sobre el saber, Barcelona, Planeta-Agostini.
Martínez de Pisón, Ignacio (2016), “Historias de la historia”, Ius fugit: Revista interdisciplinar de estudios histórico-jurídicos, 19, pp. 345-347. Disponible en: https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/35/58/17martinezdepison.pdf (fecha de consulta: 27/09/2024).
Martínez de Pisón, Ignacio (2009), Partes de guerra, Barcelona, RBA.
Martínez de Pisón, Ignacio (2023), Castillos de fuego, Barcelona, Seix Barral.
Mata Induráin, Carlos (1995), “Retrospectiva sobre la evolución de la novela histórica”, en Kurt Spang, Ignacio Arellano y Carlos Mata (eds.), La novela histórica. Teoría y comentarios, Pamplona, Universidad de Navarra, pp. 13-65.
Nora, Pierre (1986), Les lieux de mémoire, París, Gallimard, D.L.
Olmos, Alberto (2023), “¿Por qué duró tanto el franquismo? Esta novela te lo explica”, en https://www.elconfidencial.com/cultura/2023-02-13/franquismo-esta-novela-te-lo-explica-mala-fama_3573593/ (fecha de consulta: 15/09/2024).
Pagès Blanch, Pelai (s/f), “Gabriel León Trilla”, en https://dbe.rah.es/biografias/16748/gabriel-leon-trilla (fecha de consulta: 27/09/2024).
Rossi, Maura (2015) “La herencia emotiva del trauma: la novela actual sobre la guerra civil española entre recuerdo y reescritura”, Orillas: rivista d'ispanistica, 4, pp. 1-17.
Rossi, Maura (2016), La memoria transgeneracional. Presencia y persistencia de la guerra civil en la narrativa española contemporánea, Berna, Peter Lang. Disponible en: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/25227/1004867.pdf;jsessionid=68827DC43A6AAE7DD18A34794AD84E32?sequence=1 (fecha de consulta: 27/09/2024).
Sánchez, Mariela (2018), Mala herencia la que nos ha tocado. Oralidad y narrativa en la literatura sobre la Guerra Civil y el franquismo, Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela. DOI: http://dx.doi.org/10.15304/9788416954933.
Savater, Fernando (1982), La tarea del héroe, Barcelona, Taurus Ediciones.
Spang, Kurt, Ignacio Arellano, y Carlos Mata Induráin (eds.) (1995), La novela histórica: teoría y comentarios, Pamplona, Universidad de Navarra.
Spang, Kurt (1995), “Apuntes para una definición de la novela histórica”, en Kurt Spang, Ignacio Arellano y Carlos Mata (eds.), La novela histórica. Teoría y comentarios, Pamplona, Universidad de Navarra, pp. 65-115.
Vásquez Rocca, Adolfo (2011), “La Posmodernidad. Nuevo régimen de verdad, violencia metafísica y fin de los metarrelatos”, Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 29 (1), enero-junio, pp. 285-300. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18118941015 (fecha de consulta: 27/09/2024).
White, Hayden (2003), El texto histórico como artefacto literario, Barcelona, Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at XXI Century. Spanish Literature and Culture will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in XXI Century. Spanish Literature and Culture.
