Analyzing the theater, an approach to the study of discourse and the theatrical phenomenon

Authors

  • Juana Escabias Toro , Universidad Complutense de Madrid. España

DOI:

https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.425-445

Keywords:

contemporany Spanish theater, theater and communication, semiotics of theater, theatrical theories

Abstract

The analysis of theater as a cultural fact has experienced numerous controversies throughout the ages. This article makes a panoramic approach to these theoretical proposals, encompassing in the study very different and confronted visions that have taken place for centuries. The fundamental proposals and theorists that have fueled this dispute are presented throughout the work, which in turn serves as an overview of the directions along which theater has taken over the centuries. Far from bringing positions together and as seen in the article, the different theorists and schools have created an increasingly extensive corpus of models fueling a controversy without an outcome.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso de Santos, José Luis (1999), La escritura dramática, Madrid, Castalia.

Aguiar e Silva, Vitor Manuel de (2005), Teoría de la Literatura, Traducción de Valentín García Yebra, Madrid, Gredos.

Amado Vargas, Mar (2020), Teatro documento y testimonio en el siglo XXI, Madrid, Ñaque.

Antoine, André (1992), “Detrás de la cuarta pared”, en Principios de dirección escénica, de Edgar Ceballos (ed.), México, Escenología.

Appia, Adolphe (2000), La música y la puesta en escena. La obra de Arte Viviente, Madrid, Asociación de Directores de Escena, Serie: Teoría y práctica del teatro, nº 14.

Aristóteles (1974), La poética, Edición trilingüe de Valentín García Yebra, Madrid, Editorial Gredos.

Arregui, Juan P. (2015), Hacia una historiografía del espectáculo escénico, Madrid, Asociación de Directores de Escena, Colección Serie Debate.

Artaud, Antonin (1980 [1938]), El teatro y su doble, trad. de Enrique Alonso y Francisco Abelenda, Barcelona, Edhasa.

Artaud, Antonine (1938), Ouvres complètes, París, Gallimard.

Barthes, Roland (2009), Escritos sobre el teatro, Barcelona, Paidós.

Barthes, Roland (1982), L´Ovie et l´Obtus, París, Le Seuil.

Bentley, Eric, (1982), La vida del drama, Barcelona, Editorial Paidós.

Bobes, Carmen (1987). Semiología de la obra dramática. Madrid: Taurus.

Brecht, Bertolt (1983), Escritos sobre teatro, Buenos Aires, Ed. Nueva visión.

Ceballos, Edgard (1992), Principios de dirección escénica, México, Escenología.

Canfield, Curtis (1991), El arte de la dirección escénica, Madrid, Asociación de Directores de Escena.

Cornago, Óscar (2004-2006), “La teatralidad como crítica de la modernidad”, Tropelías 15-17 (2004-2006), pp. 191-206.

Craig, Gordon (1983), Craig on Theatre, de J. Michael Walton (ed), Londres, Methuen.

Craig, Gordon (1987), El arte del teatro, México, Escenología.

Diderot, Denise (1975), De la poesía dramática, reedición del original de 1758, París, Larousse.

Dort, Bernard (1988), La Représentation émancipée, Arles, Actes Sud.

Fischer-Lichte, Erika (1999), Semiótica del Teatro, Madrid, Arco Libros.

Freud, Sigmund (1970), Psicoanálisis del Arte, Madrid, Alianza Editorial.

García Barrientos, José Luis (2001), Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid, Síntesis.

Girault, Alain (1975), Théâtre/Public, nº 5-6, junio 1975, p. 14.

Gouhier, Henri (1976), “L´Essence du théatre”, en Theatre Research International, vol. II, nº 1, octubre, 1976.

Greimas, Algirdas Julius (1979), Semiótique. Dictionaire razoné de la theorie du language, Paris, Hachette.

Grotowski, Jerzy (1971), Vers un theátre pauvre, Lausanna, la Cité.

Hegel, G. W. Friedrich (1989), Lecciones sobre la estética, Traducción de Alfredo Brotons Muñoz, Madrid, Akal.

Ingarden, Roman (1997), “Las funciones del lenguaje en el teatro”, En Teoría del Teatro, Bobes, C. (ed.), Madrid, Arco Libros.

Jakobson, Roman (1981), Lingüística y Poética, Madrid, Cátedra.

Jung, Carl (1962), Los arquetipos, Buenos Aires, Paidós.

Kowzan, Tadeusz (1997), El signo y el teatro, Traducción al español de María del Carmen Bobes y Jesús G. Maestro, Madrid, Arco Libros.

Kowzan, Tadeusz (1975), Littérature et spectacle, Paris, PWN-Éditions scientifiques de Pologne.

Kristeva, Julia, (1978), Semiótica 1 y 2, Madrid, Fundamentos.

Matejka, Ladislav (1976), Sound, Sign and Meaning: Quinquagenary of the Prague Linguistic Circle (Michigan Slavic Contributions, Number 6), Michigan, University of Michigan.

Lévi-Strauss, Claude (1968), Arte, lenguaje, etnología, México, Siglo XXI Editores.

López Mozo, Jerónimo (2017), “Mapa del teatro documento en los albores del siglo XXI en España”, En Romera Castilla J. (editor) El teatro como documento artístico, histórico y cultural en los inicios del siglo XXI, pp. 23-41, Madrid, Verbum.

Pavis, Patrice (1998), Análisis de los espectáculos teatrales, Barcelona, Paidós.

Pavis, Patrice (1996), Diccionario del teatro: Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, Paidós.

Peirce, Charles (1978), Ecrits sour le signe, París, Le Seuil.

Piscator, Erwin (1962), Le Théàtre politique, Paris, L´Arche.

Propp, Vladimir J. (1998), Morfología del cuento, Madrid, AKAL.

Reinhardt, Max (1991), Leben für das Theater. Schriften und Selbstzeugnisse, Berlín, Argon.

Rey, Alain y Couty, Daniel (1980), Le Théatre, París, Bordas.

Rodríguez Adrados, Francisco (1999), Del Teatro griego al teatro de hoy, Madrid, Alianza Editorial.

Rodríguez Adrados, Francisco (1979), “El modelo clásico como constante histórica”, en Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada nº 2, pp. 47-58.

Sánchez, José Antonio (1999), La escena moderna, Madrid, Ediciones AKAL.

Sartre, Jean Paul, (1979), Un teatro de situaciones, Buenos Aires, Losada.

Saussure, Ferdinand de (2008), Curso de lingüística general, Buenos Aires, Losada.

Searle, John (1980), Los actos del habla, Madrid, Çátedra.

Tordera, Antonio (1988), Teoría y técnica del análisis teatral, En Elementos para una semiótica del texto artístico, Madrid, Cátedra.

Stanislavski, Konstantin (2011), La construcción del personaje, Madrid, Alianza Editorial.

Ubersfeld, Anne (2002), Diccionario de términos claves del análisis teatral, Buenos Aires, Galerna.

Ubersfeld, Anne (1989), Semiótica teatral, Madrid-Murcia, Cátedra-Universidad de Murcia.

Veltrusky, Jirí (1990), El drama como literatura, Buenos Aires, Galerna.

Vieites, Manuel (2016), “Teatro y Comunicación, un enfoque teórico”, En SIGNA 25, 2016: 1153-1178.

Weisman, Philip (1967), La creatividad en el teatro, Madrid, Siglo XXI Editores.

Zola, Emile (1972), El naturalismo, Barcelona, ed. De Bolsillo.

Downloads

Published

2024-12-11

How to Cite

Analyzing the theater, an approach to the study of discourse and the theatrical phenomenon. (2024). XXI Century. Spanish Literature and Culture, 22, 425-445. https://doi.org/10.24197/sxxi.22.2024.425-445