Production of ignorance and the gender gap in STEM: an approach to engineering education
DOI:
https://doi.org/10.24197/st.Extra_1.2021.139-159Keywords:
STEM gap; engineering; gender; production of ignorance; agnotologyAbstract
The study offers an alternative for the debate about the gender gap in STEM fields based on the relationship between engineering, gender, and ignorance. Unlike other approaches to the gap, its focus is epistemic. Its thesis is that gender can be taken as an epistemic factor of production of ignorance in engineering education. To support this thesis, the object of analysis is an extracurricular program employed for the education of engineering students in a Colombian university. Its method of data collection is the charrette workshop
Downloads
References
Arredondo Trapero, F., Vázquez Parra, J. y Velázquez Sánchez, L. (2019). STEM y brecha de género en Latinoamérica. Revista de El Colegio de San Luis, 9 (18), 137-158.
Blazquez Graf, N. y Flores, J. (2005). Género y ciencia en América Latina. El caso de México. En N. Blazquez Graf y J. Flores (Comps.), Ciencia, tecnología y género en Iberoamérica (pp. 305-328). México, D. F.: UNAM.
Calderon, C. (2012). Social urbanism: Participatory urban upgrading in Medellin, Colombia. En R. Lawrence, H. Turgut y P. Kellett, Requalifying the built environment: Challenges and responses (pp. 179-198). Göttingen: Hogrefe Publishing.
Calderon, C. (2020). Unearthing the political: differences, conflicts and power in participatory urban design. Journal of Urban Design, 25 (1), 50-64
Du, X.-Y. (2011). Gendered practices of constructing an engineering identity in a problem based learning environment. European Journal of Engineering Education, 31 (1), 35-42.
Franzway, S., Sharp, R., Mills, J. y Gill, J. (2009). Engineering ignorance. The problem of gender equity in engineering. Frontiers: A Journal of Women Studies, 1 (30), 89-106.
Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: Power and the ethics of knowing. New York: Oxford.
González García, M. y Pérez Sedeño, E. (2002). Ciencia, tecnología y género. CTS+I: Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 2.
Haraway, D. (1991). Simians, cyborgs, and women: The reinvention of nature. New York: Routledge.
Harding, S. (1986). The science question in femenism. Ithaca and London: Cornell University Press.
Heiskanen, T. y Rantalaiho, L. (2016). Persistence and change of gendered practices. En L. Rantalaiho y T. Heiskanen, Gendered Practices in Working Life (pp. 191-196). New York: St. Martin's Press.
Longino, H. E. (1990). Feminism and philosophy of science. Journal of Social Philosophy, 21 (2-3), 46-64.
López-Bassols, V., Grazzi, M., Guillard, C. y Salazar, M. (2018). Las brechas de género en ciencia, tecnología e innovación en América Latina y el Caribe. BID.
Mills, J. E., Franzway, S., Gill, J. y Sharp, R. (2014). Challenging knowledge, sex and power: Gender, work and wngineering. New York: Routledge.
Mingo, A. (2016). ¿Ni con el pétalo de una rosa? Discriminación hacia las mujeres en la vida diaria de tres facultades. Revista Iberoamericana de Educación, 7 (18), 24-41.
Morales Inga, S. y Morales Tristán, O. (2020). ¿Por qué hay pocas mujeres científicas? Una revisión de literatura sobre la brecha de género en carreras STEM. aDResearch ESIC, 22(22), 118-133.
Ortale, M. S. (2015). Algunas cuestiones de género: Trabajo, pobreza y políticas sociales. En A. Eguía, M. S. Ortale y J. I. Piovani, Género, trabajo y políticas sociales: Estudios de caso en el gran La Plata, Argentina (pp. 17-51). Buenos Aires: CLACSO.
Pérez Sedeño, E. (Comp.) (2001). Las mujeres en el sistema de ciencia y tecnología: Estudios de caso. Madrid: OEI.
Pérez Sedeño, E. (2003). Las mujeres en la historia de la ciencia. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, 27.
Proctor, R. y Schiebinger, L. L. (2008). Agnotology: The making and unmaking of ignorance. Stanford, CA: Stanford University Press.
Sax, L., Lehman, K., Jacobs, J., Kanny, M., Lim, G., Monje-Paulson, L. y Zimmerman, H. (2017). Anatomy of an enduring gender gap: The evolution of women’s participation in computer science. The Journal of Higher Education, 88 (2), 258-293.
Schiebinger, L. (1989). The mind has no sex? Women in the origins of modern science. Cambridge and London: Harvard University Press.
Sullivan, S. y Tuana, N. (2007). Race and epistemologies of ignroance. Albany: State University of New York Press.
Torns, T., Recio Cáceres, C. y Durán, M. (2013). Género, trabajo y vida económica. En C. Díaz Martínez y S. Dema Moreno, Sociología y género (pp. 153-200). Madrid: Tecnos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sociología y tecnociencia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Sociología y Tecnociencia.