El Didactic use of technologies and their indications in the global educational agenda: case study on implementations in Colombian university professors
DOI:
https://doi.org/10.24197/st.2.2024.71-90Keywords:
Educational models, Didactics, Curriculum, Technology, University EducationAbstract
This article exposes the research results of a comparative center study in recognizing the different didactic integration models, with or without technological mediation, used by Colombian university teachers, analyzing the selection criteria, use and curricular effect in teaching curriculum. This incursion of technologies, especially within the development of critical, creative and scientific thinking to address reality and solve real problems; this category being part of the dimensions that constitute the collection instrument. The cross-sectional research, with a descriptive-inferential scope and a prospective and non-experimental record, was carried out with an initial sample of 190 participating teachers. However, to ensure completeness and inclusion criteria, the analysis sample was 163, responding to the conditions of randomness, size, and representativeness; according to gender, age range and maximum level of studies achieved, under a confidence level of 95% and an estimation error of 5%. The main results allowed us to infer the relationship between the use of these ICT-mediated models and their influence on the profile of citizens trained in Higher Education.
Downloads
References
Aoun, J. (2017). Robot-Proof: Higher Education in the Age of Artificial Intelligence. Cambridge: The MIT Press.
Cabrero, J., y Román, P. (2008). E-actividades. Un referente básico para la formación en Internet. Sevilla: Editorial MAD.
Castañeda, L., y Adell, J. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy, España: Marfil. Recuperado de http://www.edutec.es/sites/default/files/publicaciones/castanedayadelllibrople.pdf
Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: tendencias, retos y agenda de investigación. In Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156–170). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/259006556_La_educacion_formal_en_la_nueva_ecologia_del_aprendizaje_tendencias_retos_y_agenda_de_investigacion
Colom, A., Salinas, J., y Sureda, J. (2006). Tecnología y medios educativos. Madrid: Cincel. Educación y Futuro.
Comisión Internacional sobre los Futuros de la educación. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. Madrid. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
Del Fresno, M. (2011). Netnografía. Investigación, análisis e intervención social online. Barcelona: Editorial UOC.
Gimeno, S. (1988). Teoría de la enseñanza y desarrollo del curriculum. Madrid: Anaya.
Gros, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 58–68. https://doi.org/10.14201/eks20151615868
Jiménez, I. (2020a). Modelo didáctico tecnosocial una experiencia de educación para la ciudadanía con jóvenes universitarios desde el estudio de los conflictos sociales. El Futuro Del Pasado: Revista Electrónica de Historia, 11, 637–658. https://doi.org/https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.021
Jiménez, I. (2020b). Rasgos y tendencias de la Didáctica con TIC: retos a partir de la nueva ecología del aprendizaje. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 46(2), 215–229. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200215
Jiménez, I., y Segovia, Y. (2020). Modelos de integración didáctica con mediación TIC: algunos retos de innovación en las prácticas de enseñanza. Revista Culture and Education. https://doi.org/https:// doi: 10.1080/11356405.2020.1785140.
Jiménez-Becerra, I. (2022). Cyber-culture and technosociety: trends, challenges, and alternative research challenges to consolidate possible citizenship. Sociología y Tecnociencia. Ediciones Universidad Valladolit: España, p. 1-19. DOI: https://doi.org/10.24197/st.2.2022.1-19
Nussbaum, M. (2012). Crear Capacidades: propuestas para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Pagès, J. (1994). La didáctica de las Ciencias Sociales, el curriculum de historia y la formación del profesorado. Signos. Teoría y Práctica de La Educación, 8(13), 38–51.
Pisani, F., y Piotet, D. (2009). La alquimia de las multitudes: cómo la web está cambiando el mundo. Barcelona: Paidós.
Salinas, J. (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. Recuperado de https://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/2524/innovacioneduc2008.pdf?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabel Jiménez Becerra, Yecid Eliecer Gaviria Restrepo, Jorge Amado Rentería Vera, Yecid Francísco Blanco Duarte, Miguel Rosso Jaimes, Cindy Meneses Castaño, Johanna Beatriz Ayala Moreno, Mauricio David Almeida Benavides
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Sociología y tecnociencia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Sociología y Tecnociencia.