Difference in academic-scientific productivity from a gender perspective after COVID-19 using a simulation model
Keywords:
simulation model, pandemics, scientific publications, gross national product, gender roles.Abstract
: This article aims to simulate academic-scientific productivity in terms of submitted and published articles, carry out research projects and editorial processes, from the gender perspective after COVID-19, for researchers in the 2020-2025 period. The research methodology was focused on System Dynamics as the main technique for modelling and simulation. The parameters used for the generic model were those provided by the Colombian Ministry of Science, Technology, and Innovation for a research group in the Social Sciences area. The dynamic hypotheses and the two simulated scenarios revealed gender differences and their intensification in the production of manuscripts, submitted articles for evaluation for publication purposes, and published articles over a 5-year horizon.
Downloads
References
Aracil, J., & Gordillo, F. (1997). Dinámica de Sistemas.Alianza Editorial S.A.
Bala, B. K., Arshad, F. M., & Noh, K. M. (2017). System Dinamics Modelling and Simulation. Springer.
Barragán, S. (2017). Indicadores del desempeño organizacional para la permanencia y la deserción estudiantil desde la perspectiva de la gestión dinámica del desempeño. Obtenido en Congresos CLABES: https://1bestlinks.net/QIul8 el 6/06/2019.
Barragán, S. (2020). Los profesores universitarios: un recurso humano que requiere maduración. Perspectiva desde la dinámica de sistemas. En E. y. Red de Investigación en Educación, La educación, la empresa y la sociedad una mirada transdisciplinaria (pp. 397-420). EIDEC. doi:https://doi.org/10.34893/z3ey-d407
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, em0060. https://doi.org/10.29333/pr/7937
Beaudry, C., & Larivière, V. (2016). Which gender gap? Factors affecting researchers’ scientific impact in science and medicine. Research Policy, 45(9), 1790-1817.https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.05.009
Bianchi, C. (2016). Dynamic Performance Management. Springer.
Cosenz, F. (2014). A dynamic viewpoint to desing performance management systems in academic institutions: theory and practice. International journal of public administration, 37, 955-969. https://doi.org/10.1080/01900692.2014.952824
Diwas, K. (2020). Worker Productivity in Operations Management. Foundations and Trends® in Technology, Information and Operations Management, 13(3), 151-249. http://dx.doi.org/10.1561/0200000095
Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K., & Tuscano, F. J. (2020). Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic (An Independent Report on Approaches to Distance Learning during COVID-19 School Closure). UNESCO.
Enago Academy. (2020). Efectos de COVID-19 en la producción académica y desigualdad de género en la ciencia. Obtenido en https://1bestlinks.net/XwWCV el 12/04/2021.
Escobar-Córdoba, F., Eslava-Schmalbach, J, & Gómez-Duarte, O. (2016). Producción científica de los departamentos de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia entre los años 2000 y 2012. Revista de la Facultad de Medicina, 64(2), 189-198. http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v64n2.53949
García-Bulle, S. (2020). Pandemia académica: la cuarentena acentúa la desigualdad de género en la academia. Obtenido en Observatorio de Innovación Educativa Instituto Tecnológico de Monterrey: https://1bestlinks.net/c3ozn el 12/04/2021.
García-Cepero, M. (2010). El estudio de productividad académica de profesores universitarios a través de análisis factorial confirmatorio: el caso de psicología en Estados Unidos de América. Universitas Psychologica, 9(1), 13-26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy9-1.epap
Gómez, A., & Vázquez, I. (2021). La heroicidad de las académicas españolas en pandemia. Obtenido en The Conversation: https://1bestlinks.net/xSKpr el 12/04/2021
Gomez, S., & Colella, C. (2020). The Wordl of Higher Education after COVID-19. How COVID-19 has affected young universities (Vol. 1). Yerun.
González, M., Lafuente, E., & Mato, J. (1989). Productividad y eficiencia de los departamentos universitarioo: análisis de la Universidad de Oviedo. Revista Asturiana de economía(14), 149-172.
González-Álvarez, J., & Cervera-Crespo, T. (2017). Research production in high-impact journals of contemporary neuroscience: A gender analysis. Journal of Informetrics, 11(1), 232-243. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.12.007
Guzmán. A., Valencia, L. I., Segovia-García, N. & Rodriguez-Canovas, B. (2020). Abandono estudiantil en educación superior y su relación con la comunicación en programas de modalidad virtual: Colombia. In Vicente, A. M. & Aubuin, N (Eds), La comunicación especializada en el siglo XXI (pp. 939-958). McGraw Hill.
Guzmán, A., Barragán, S. & Cala, F. (2021). Rurality and Dropout in Virtual Higher Education Programmes in Colombia. Sustainability, 13(9), 4953. https://doi.org/10.3390/su13094953
Maletta, H. (2016). Hacer ciencia. Teoría y práctica de la producción científica. Universidad del Pacífico.
Mayer, S., & Rathmann, J. (2018). How does research productivity relate to gender? Analyzing gender differences for multiple publication dimensions. Scientometrics, 117, 1663–1693. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2933-1
Ministerio de Ciencia,Tecnología e Innovación. (2021). La ciencia en cifras. Obtenido en https://minciencias.gov.co/la-ciencia-en-cifras/estadisticas-generales 14/04/2021
Ministerio de Educación Nacional. (2019). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Obtenido en https://1bestlinks.net/uYTTk el 14/04/2021.
Ministerio de Educación Nacional. (2021). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Obtenido en SNIES-HECAA: https://1bestlinks.net/ZGsVx el 14/04/2021.
Naciones Unidas. (2019). Lenguaje inclusivo en cuanto al género. Obtenido de https://1bestlinks.net/o7WYK
Organización Internacional del Trabajo. (2020). COVID-19: Las naciones del G7 deben hacer efectiva la igualdad de género para que el futuro de las mujeres en el trabajo sea mejor. Comunicado de prensa. Ginebra, Suiza: Organización Internacional del trabajo. Obtenido en https://1bestlinks.net/mXHZE el 12/04/2021.
Organización Internacional del Trabajo. (2020). The COVID-19 response: Getting gender equality right for a better future for women at work. Obtenido en https://1bestlinks.net/5xTm1 el 3/05/2020.
Østby, G., Strand, H., Nordås , R., & Gleditsch, N. P. (2013). Gender Gap or Gender Bias in Peace Research? Publication Patterns and Citation Rates for "Journal of Peace Research", 1983-2008. International Studies Perspectives, 14(4), 493-506. https://www.jstor.org/stable/44214636
OXFAM. (2021). Cinco motivos por los que las mujeres y niñas son las más perjudicadas por la COVID-19. Obtenido en https://1bestlinks.net/HgnHl el 12/05/2021.
Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141. https://doi.org/10.1177/2347631120983481
Real Académia Española. (2020). Informe de la Real Academia Española sobre el lenguaje inclusivo y cuestiones conexas. Real Académia Española.
Rørstad, K., & Aksnes, D. (2015). Publication rate expressed by age, gender and academicposition – A large-scale analysis of Norwegian academic staff. Journal of Informetrics, 9, 317–333. http://dx.doi.org/10.1016/j.joi.2015.02.0031751-1577
Sanchez, C., & Willet, P. (2006). Brief communication: Gender differences in publication and citation counts in librarianship and information science research. Journal of Information Science, 32(5), 480-485. https://doi.org/10.1177%2F0165551506066058
Secretaría Distrital de Planeación. (2015). Documento Lineamiento Conceptual de la Política Pública LGBTI. Obtenido en https://1bestlinks.net/cCCPa el 12/10/2018.
Secretaria Técnica Dirección de Diversidad Sexual. (2015). Balances y perspectivas de la política pública LGBTI 2012-2015. Secretaría Distrital de Planeación.
Sotudeh, H., & Khoshian , N. (2014). Gender differences in science: the case of scientific productivity in Nano Science & Technology during 2005–2007. Scientometrics, 98, 457-472. https://doi.org/10.1007/s11192-013-1031-7
Subedi, S., Nayaju, S., Subedi, S., Kumar, Sanjeev, Mathias, & Jennifer. (2020). Impact of e-learning during COVID-19 pandemic among nursing students and teachers of Nepal. International Journal of Science and Healthcare Research, 5(3), 68-76.
Vega, E. (2021). Intereses investigativos y producción científica de mujeres: la pandemia desde las ciencias sociales. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
World Bank Group. (2021). Global economic prospects. Washington: World Bank Publications.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sandra Patricia Barragán Moreno , Alfredo Guzmán Rincón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Sociología y tecnociencia is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Sociología y Tecnociencia.
