The oral communication. Activities to promote active listening

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/trim.24-25.2023.41-69

Keywords:

Oral communication; Comprehension; Cognitive-linguistic operations; Activities.

Abstract

The use of oral communication efficiently is a key factor in achieving success in the personal, social, academic and professional spheres. Oral communication is in continuous change and, therefore, it is necessary to review its conceptualization and take into account all the elements that intervene in the communicative circuit in order to make intervention proposals. In this sense, a series of activities are presented to be developed in different learning situations, which contribute to the promotion of oral comprehension. They are based on the psycholinguistic operations involved in listening comprehension, according to the model of Rivers and Temperley (1978) for the development of effective listening comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bailey Aldrich, Thomas (1912) https://borjaprofe.com/microrrelatos

Byrne, Donn (1979), Teaching Writing Skills, Londres, Longman.

Campayo Martínez, Ramón (2004), Desarrolla una mente prodigiosa. Madrid, Edaf.

Cassany, Daniel, Luna, Marta. y Sanz Gloria. (1994), Enseñar Lengua, Barcelona, Graó.

Cela, Camilo José. (1951), La colmena, Madrid, Cátedra.

Cestero, Ana María (2000), “Comunicación no verbal y desarrollo de la expresión oral en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras. El desarrollo de la expresión oral en el aula E/LE", Revista Carabela, 47, pp. 69-86.

Martínez Chepe, Adriana Carolina; Tocto Tomapasca, Cinthia; y Palacios Ladines, Lourdes Gisella (2015), “La expresión oral en los niños y los cuentos”, UCV Hacer, 4 (2), pp. 104-114.

Codina, Alexis (2004), “Un intangible valioso”. Revista Intangible Capital 4 (0), pp. 1-26.

Condon, William S., y Sander, Louis W. (1974), “Neonate movement is synchronized with adult speech: Interactional participation and language acquisition”, Science, 183 (4120), pp. 99-101.

Echeverría García-Huidobro, R. (2002), Ontología del lenguaje. Santiago, Chile, JC Sáez Editor.

Eco, Umberto y Volli, Hugo (1970), Introduzione a paralinguistica e cinesia, Millan, Bompiani.

Ekman, Paul y Wallace V. Friesen (1969), “El repertorio del comportamiento no verbal: categorías, orígenes, uso y codificación” Semiótica ,1 (1), pp. 49-98.

Ellis, Richard y McClinock, Anna (1993), Teoría y práctica de la comunicación humana, Barcelona, Paidós.

Escandell Vidal, M. Victoria. (1996), Introducción a la pragmática, Barcelona, Ariel.

Exline, Ralph; Gray, David; y Schuette, Dorothy (1965), “Visual behavior in a dyad as affected by interview content and sex of respondent”, Journal of Personality and Social Psychology, 1 (3), pp. 201-209. https://doi.org/10.1037/h0021865

Exline, Ralph V., y Fehr, B. J. (1978), “Applications of semiosis to the study of visual interaction”,en Aron W. Siegman y Stanley Feldstein, Nonverbal behavior and communication, Nueva York, Psychology Press, p. 117-157.

Goleman, Daniel (1999), La Inteligencia emocional en la empresa. Barcelona, Vergara.

Grice, Herbert Paul (1975), “Logic and conversation”, en Peter Cole y Jerry L. Morgan (eds.). Syntax and Semantic. Speech Acts.Nueva York, Academic Press, pp. 41-58.

Hall, Edward T. (1972), La dimensión oculta, Madrid, Siglo XXI.

Hess, E.H. (1965), “Attitude and pupil size”, Scientific American, 212, pp. 46-54.

Knapp, Mark (1999), Comunicación no verbal, Barcelona, Paidós.

Lakoff, Robin. (1973), The logic of politeness; or minding your p´s and q´s., Chicago, Chicago Linguistic Society.

Leech, Geoffrey (1983), Principles of Pragmatics, London, Longman.

Littlewood, William (1992), La enseñanza de la comunicación oral, Barcelona, Paidós

Marcos Garrán, Silvia y Garrán Antolínez, M. Luz (2017), “La comunicación oral. Actividades para el desarrollo de la expresión oral”, Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 21, pp. 47–66.

Martínez Chepe, Adriana; Tocto Tomapasca, Cinthia y Palacios Ladines, Lourdes (2015), “La expresión oral en los niños y en los cuentos”. Revista de Investigación y Cultura, 4 (2), pp. 116-120.

Ocon de Oro, Pedro (1994), Juegos para aprender a pensar, Madrid. S. Pio X.

Sommer, Robert (1974), Espacio y comportamiento individual, Madrid, IEAL.

Winkin, Yves (coord.) (1994), La nueva comunicación, Barcelona, Kairós.

Downloads

Published

2024-02-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The oral communication. Activities to promote active listening. (2024). TRIM. Tordesillas, Revista De investigación Multidisciplinar, 24-25, 41-69. https://doi.org/10.24197/trim.24-25.2023.41-69