Improving active listening in Early Childhood Education through the action research method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/trim.24-25.2023.5-18

Keywords:

Childhood Education, Active listening, Action research, Oral storytelling, Gamification

Abstract

This study arose from the observation of a specific problem, which is the lack of listening in an early childhood education classroom. The introductory section covers what is related to active listening and its link with the educational environment. This is followed by the qualitative methodology, which frames the action-research technique used throughout the process. This is followed by the context and the intervention carried out, with which this skill is worked on by means of gamification and oral storytelling. To conclude, the results show that this proposal improves the percentage of students who listen when the situation requires it and encourages them to continue with this work dynamic in the discussion section.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila-Ariza, S., y Castiblanco-Montero, A. (2019). Escucha activa y convivencia mucho más que teoría. (Tesis de Maestría) Fundación Universitaria los Libertadores. Bogotá, Colombia.

Beuchat, C. (1989). Escuchar: el punto de partida. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 3, 20-25.

Codina, A. (2004). Saber escuchar. Un intangible valioso. Intangible Capital, 0(4), 1-27.

Drollinger, T., Comer, L. B., y Warrington, P. T. (2006). Development and validation of the active empathetic listening scale. Psychology & Marketing, 23(2), 161-180.

Fernández, R. (2012). La narración oral en el aula de educación infantil (Trabajo Fin de Grado). Universidad Internacional de La Rioja.

Garzón Céspedes, F. (2010). Oralidad es comunicación (teoría y técnica de la oralidad escénica). Ediciones COMOARTES, CIINOE. Madrid/México DF (España/México).

González Maura, V. (2000). La educación de valores en el curriculum universitario.: Un enfoque psicopedagógico para su estudio. Educación Médica Superior, 14(1), 74-82.

Guba, E. G., y Lincoln, Y. S. (1981). Effective evaluation: Improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. Jossey-Bass

Hernández-Calderón, K. A., y Lesmes-Silva, A. K. (2018). La escucha activa como elemento necesario para el diálogo. Revista convicciones, 5(9), 83-87.

Hernando, Á., Aguaded, I., y Pérez, A. (2011). Técnicas de comunicación creativas en el aula: escucha activa, el arte de la pregunta, la gestión de los silencios. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (24), 153-180.

Hoppe, M. H. (2006). The Active Listening Skill Set. In. Active Listening: Improve Your Ability to Listen & Lead.

Jagosh, J., Boudreau, J. D., Steinert, Y., MacDonald, M. E., y Ingram, L. (2011). The importance of physician listening from the patients’ perspective: Enhancing diagnosis, healing, and the doctor–patient relationship. Patient education and counseling, 85(3), 369-374.

Latorre, A., y González, R. (1987). El maestro investigador: la investigación en el aula. Barcelona: Graó.

Lima Beltrán, L. (2017). La escucha consciente en el aula de transición, caso IED Toberín sede C (Trabajo de Grado). Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.

Mora-Cifuentes, P. M. (2016). Conocimientos, habilidades y actitudes de los docentes constructores de paz. Mundo Fesc, 6(11), 72-79.

Pérez, C. (2008). Acercamiento a la escucha comprensiva. Revista Iberoamericana de Educación, 45(2), 1-15.

Prendes, M.P. (2006). Internet aplicado a la educación: estrategias didácticas y metodologías. En J. Cabero (Coord.), Nuevas tecnologías aplicadas a la educación (pp.205-222). Mc-Graw-Hill.

Quintero González, L. E. (2017). La gamificación estática versus dinámica: una experiencia de aula a través de una pedagogía lúdica. ExpandEF. En Libro de Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación. CIVE'17 (5.º 2017. Tenerife) (pp. 89-89). Universidad de La Laguna.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.5 en línea]. <https://dle.rae.es> [10 de marzo del 2022].

Reyzábal, M.ª V., y Casanova, Mª. A. (1993). Comunicación oral y su didáctica. Madrid, La Muralla.

Sierra, J. E., y Blanco, N. (2017). El aprendizaje de la escucha en la investigación educativa. Qualitative Research in Education, 6(3), 303-326.

Stake, R. E. (2020). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.

Yubero, S. (2005). Socialización y aprendizaje social, en Darío Páez Rovira, Itziar Fernández Sedano, Silvia Ubillos Landa, Elena

Zubieta (coord.), Psicología social, cultura y educación (pp. 819-844), Ed Pearson.

Downloads

Published

2024-02-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Improving active listening in Early Childhood Education through the action research method . (2024). TRIM. Tordesillas, Revista De investigación Multidisciplinar, 24-25, 5-18. https://doi.org/10.24197/trim.24-25.2023.5-18