The vicissitudes of the Spanish railways in the state-control era (1941-2019)

From interventionism to liberalisation

Authors

  • Miguel Muñoz Rubio , miguel muñoz rubio

DOI:

https://doi.org/10.24197/tst.54.2024.18-37

Keywords:

Railway, Spain, Regulation, Renfe, Public Operation

Abstract

The purpose of this article is to study the evolution of railway in Spain during the state-control era, which began in 1941 with the nationalisation of private companies and ended in 2019 with the liber-alisation of the sector. This exercise is carried out based on the main economic stages of the entire period. These stages are of great importance. Likewise, and in relation to these stages, the main technical and regulatory changes that the railway sector itself underwent are addressed. We believe that this allows us to achieve a long-term interpretation of what the state-control era of the Spanish railway has meant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barquín Gil, Rafael y Muñoz Rubio, Miguel (2019). «Los servicios de cercanías en Madrid y Barcelona. Una visión histórica». Historia Contemporánea, nº 59, pp. 91-125.

Casas Rodríguez, Juan y Muñoz Rubio, Miguel (2021). Las locomotoras que movieron Renfe: 80 años de historia. Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles y Renfe.

Catalán, Jordi (1995). La economía española y la segunda guerra mundial. Barcelona: Ariel.

Comín, Francisco; Martín Aceña, Pablo; Muñoz Rubio, Miguel; y Vidal Olivares, Javier (1998). 150 años de historia de los ferrocarriles españoles. Madrid: Editorial Anaya y FFE.

García Delgado, José L. (ed.) (1989). El primer franquismo. España durante la segunda guerra mundial. Madrid: Siglo XXI.

Garrido-González, Luis y Castro-Valdivia, Mariano (eds.) (2023). España (1923- 2023): un siglo de economía. Madrid: Marcial Pons-Universidad de Jaén.

González González, Manuel J. (1979). La economía política del franquismo (1940- 1970). Dirigismo, mercado y planificación. Madrid: Tecnos.

González González, Manuel J. (1990). «La autarquía económica bajo el régimen del general Franco: una visión desde la teoría de los derechos de propiedad». Información Comercial Española, 676-677, pp. 19-40.

Muñoz Rubio, Miguel (1995). Renfe (1941-1991): medio siglo de ferrocarril público. Madrid: Editorial Luna.

Muñoz Rubio, Miguel (2005). «La contribución de Renfe a la economía española durante la segunda mitad del siglo XX: una primera aproximación». Madrid: TST, nº. 8, pp. 54-81.

Miguel Muñoz Rubio (2012). «La electrificación de los ferrocarriles en España durante la etapa de explotación pública». En Domingo Cuéllar y Andrés Sánchez Picón (Eds.), Catenaria. La electrificación ferroviaria en perspectiva histórica. Madrid: FFE, pp. 119-142.

Muñoz Rubio, Miguel (2020a). «Ochocientos brazos». El movimiento obrero en el ferrocarril durante el franquismo. Madrid: Anexo, pp. 185 y ss.

Muñoz Rubio, Miguel (2020b). «El Talgo: de mito de Goicoechea a tren de Oriol». En Gloria Quiroga Valle (Directora), Trazas y negocios. Granada: Comares Historia, pp. 251-268.

Muñoz Rubio, Miguel y Cayón, Francisco (2008). “Transportes y comunicaciones”. En Pablo Martín Aceña y Elena Martínez Ruiz (Eds.), La economía de la Guerra Civil. Madrid: Marcial Pons, pp. 229-272.

Muñoz Rubio, Miguel y Ortúñez Goicolea, Pedro Pablo (2019). «Coyunturas de cambio y compañías ferroviarias en España (c. 1850-2000)». En Juan Manuel Matés Barco (Coord.), Empresas y empresarios en España: de mercaderes a industriales. Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 241-258.

Muñoz Rubio, Miguel y Ortúñez Goicolea, Pedro Pablo (2021a). «The private period of Spanish railways 1848-1941: a liberal project to modernise Spain». En Juan Manuel Matés-Barco and Leonardo Caruana de las Cagigas (Eds.), Entrepreneurship in Spain. New York: Routledge, pp. 115-129.

Muñoz Rubio, Miguel y Ortúñez Goicolea, Pedro Pablo (2021b). «The railway sector in Spain in the long term». En María Vázquez-Fariñas, Pedro Pablo Ortúñez Goicolea y Mariano Castro-Valdivia (Eds.), Companies and entrepreneurs in the History of Spain. London: Palgrave Macmillan, pp. 161-179.

Peña Boeuf, Alfonso y Pérez Conesa, Gregorio (1954). Memorias de un ingeniero político. Madrid: Estades.

Prados de la Escosura, Leandro (2017). Spanish Economic Growth, 1850–2015. Londres: Palgrave MacMIllan.

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

The vicissitudes of the Spanish railways in the state-control era (1941-2019): From interventionism to liberalisation. (2024). TST. Transportes, Servicios Y Telecomunicaciones, 54, 18-37. https://doi.org/10.24197/tst.54.2024.18-37