The way to rationalization: the resizing of the state railway in Argentina and its outcomes.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/tst.55.2025.15-44

Keywords:

Railway History, Racionalization, Argentina

Abstract

This paper addresses the resizing policies carried out for the Argentina’s state owned railway (1948-1989). These policies stemmed from a diagnosis focused on the low traffic density of the network; but also there was a peremptory pressure for reducing the deficit of the railway operation. Overall, some 22% of the network was scrapped. The cutout involved mainly the network placed in the most populate area of the country; presumably, redundant lines were suppressed. Despite this policy, traffic density did not increase, and deficit showed a growing trend during the period. We suggest that the concentration of efforts in selected traffics (for example, bulks) was counterproductive, precisely due to the low density of the network.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argentina. Poder Ejecutivo Nacional. Plan Nacional de Transporte. Programa del Sector Transporte [Internet]. 1978.

Argentina. Poder Ejecutivo Nacional. Plan Nacional de Transporte. Programa del Sector Transporte [Internet]. 1980.

Argentina. Poder Ejecutivo Nacional. Plan Nacional de Transporte. Programa del Sector Transporte [Internet]. 1981.

Argentina. Poder Ejecutivo Nacional. Plan Nacional de Transporte. Programa del Sector Transporte 1982/3 [Internet]. 1982.

Cardozo D. La política ferroviaria del Peronismo 1946-1952. En: Primer Congreso de Estudios sobre el Peronismo: la primera década; 2008; Mar del Plata.

Cardoso. La gestión ferroviaria del Estado peronista: entre dudas, carencias y desafíos. En: Gómez T, Vidal Olivares J, editores. Los Ferrocarriles en América Latina. Buenos Aires: Eudeba; 2019.

Expreso Villalonga. Guía “Expreso”. Buenos Aires: Expreso Villalonga; 1944.

Ferrer A, Rougier M, colab. La economía argentina: desde sus orígenes hasta principios del siglo XXI. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica; 2008.

Empresa Ferrocarriles del Estado Argentino. Manual de estaciones. Buenos Aires; 1958.

Ferrocarriles Argentinos. Manual de estaciones. Buenos Aires; 1970.

Ferrocarriles Argentinos. Manual de estaciones. Buenos Aires; 1989.

Ferrocarriles Argentinos. Plan de Mediano Plazo [Mimeografiat]. c1970.

Gómez T. “Transportes para el pueblo”: dilemas de la política ferroviaria en el primer y segundo gobierno peronista (1946-51 i 1952-55). En: Gómez T, Vidal Olivares J, editores. Los Ferrocarriles en América Latina. Buenos Aires: Eudeba; 2019.

Gómez T, Tchordonkian H. El lugar de las políticas de transporte ferroviario en la planificación peronista. En: Gómez T, Salerno E, editors. Políticas públicas, servicios y transporte. Argentina y Brasil en los siglos XIX y XX. Buenos Aires: CESPA-Universidad de Buenos Aires; 2014.

López MJ, Waddell J, Martínez JP. Historia del ferrocarril en Argentina. Buenos Aires: Lenguaje Claro Editora; 2016.

Ministry of Public Works and Services. A long range transportation plan for Argentina. Buenos Aires: Ministerio de Obras y Servicios Públicos; 1962.

Ministerio de Obras y Servicios Públicos. Estudio preliminar de transporte de la Región Metropolitana – Buenos Aires. Vol. 2. Buenos Aires; 1973.

Müller A. De trenes y pueblos “fantasma”: acerca del impacto de la reducción del servicio ferroviario en la Argentina. Desarrollo Económico. 2007;46(184):597–612.

Müller A. La cuestión ferroviaria en Argentina. Buenos Aires: Editorial Biblos; 2018.

Rapoport M. Las políticas económicas de la Argentina: una breve historia. Buenos Aires: Booket; 2010.

Robert G. Le ferrovie nel mondo. Milano: C.E. Francesco Vallardi; 1964.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. Censo General de la Nación – 1947 [Internet]. Buenos Aires: INDEC; 1947 [cited 2025 May 10]. Available from: https://www.indec.gob.ar

Roccatagliata J. Los ferrocarriles en la Argentina: un enfoque geográfico. Buenos Aires: EUDEBA; 2012.

Downloads

Published

2025-11-24 — Updated on 2025-06-18

Versions

Issue

Section

Articles

How to Cite

The way to rationalization: the resizing of the state railway in Argentina and its outcomes. (2025). TST. Transportes, Servicios Y Telecomunicaciones, 55, 15-44. https://doi.org/10.24197/tst.55.2025.15-44