RENFE and the evolution of the price of passenger transport during the second half of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.24197/tst.54.2024.38-70Keywords:
railway, passenger transport, fares, consumption, RENFEAbstract
The railway fare system has been characterized by complexity and uncertainty in its application. In the case at hand, passenger transport by the public company RENFE, created in 1941, maintained a tariff policy of close dependence on the decisions of the Government. The unification of a complex previous system, the attempts to offer products adapted to the demand profile and the segmentation of services are the main results of the period. Furthermore, we have verified that the evolution of the price of rail passenger transport was increasingly affordable for the country's working classes.
Downloads
References
Alonso Benito, Luis Enrique, y Fernando Conde (1994). Historia del con-sumo en España: una aproximación a sus orígenes y primer desarrollo. Madrid: Debate.
Cuéllar, Domingo (2018). “Una aproximación a las tarifas ferroviarias para viajeros en España (1844-1935)”. Investigaciones de Historia Económica – Economic History Research, 14, pp. 188-98. DOI: 10.1016/j.ihe.2017.02.002.
Cuéllar, Domingo (2020). “Da necessidade à apropiação: as tarifas ferroviárias no estado de São Paulo em uma etapa complexa (1880-1913)”. In Eduardo Romero de Oliveira (ed.). Memória Ferroviária e Cultura do Trabalho. Balanços teóricos e metodologias de registro de bens ferroviários numa perspectiva multidisciplinar. São Paulo: Cultura Acadêmica, pp. 29-50.
Cuéllar, Domingo, José Joaquín García Gómez, y Andrés Sánchez Picón (2022). “Renfe y los albores del boom turístico en España, 1941-1964”. Estudios Turísticos, 223, pp. 191-214. DOI: 10.61520/et.2232022.28.
Ferner, Anthony (1990). El estado y las relaciones laborales en la empresa pública: su estado comparado de RENFE y British Railways. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
Fisher, Joseph Alfred (1893). Railway Accounts and Finance: An Exposi-tion of the Principles and Practice of Railway Accounting in All Its Branches. Londres: Bemrose & Sons, Limited.
Kubusch López, Alberto (1970). “El sistema electrónico de reserva de plazas y venta anticipada de billetes”. Ferrocarriles y Tranvías, 372 1970, p. 261.
Maluquer de Motes, Jordi (2005). “Consumo y precios”. In Xavier Tafunell Sambola y Albert Carreras i Odriozola (eds.). Estadísticas históricas de España: siglo XIX-XX. Madrid: Fundación BBVA, vol. 1, pp. 1247-1296.
Maluquer de Motes, Jordi, y Montserrat Llonch (2005). “Trabajo y relaciones laborales”. In Xavier Tafunell Sambola y Albert Carreras i Odriozola (eds.). Estadísticas históricas de España: siglo XIX-XX. Madrid: Fundación BBVA, vol. 1, pp. 1155-1245.
Marsal, Franck y M. Lemarchand (2004). “La politique tarifaire: Grandes Lignes à la SNCF”. Revue Générale des Chemins de Fer, 133, pp. 5-19.
Martínez Carrión, José Miguel (1994). “Niveles de vida y desarrollo económico en la España contemporánea: una visión antropométrica”. Revista de Historia Económica – Journal of Iberian and Latin American Economic History, 12:3, pp. 685-716. DOI: 10.1017/S0212610900004791.
Millward, Robert (2005). Private and Public Enterprise in Europe: Energy, Telecommunications and Transport, 1830–1990. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511497124.
Muñoz Cidad, Cándido (1999). “Consumo y nivel de vida”. In J. L. García Delgado (ed.). España, economía: ante el siglo XXI. Madrid: Espasa, pp. 527-545.
Muñoz Rubio, Miguel (1995). RENFE, 1941-1991: medio siglo de ferrocarril público. Madrid: Ediciones Luna.
Ortúñez, Pedro Pablo (1999). El proceso de nacionalización de los ferrocarriles en España. Historia de las grandes compañías ferroviarias, 1913-1943. Tesis doctoral inédita, Universidad de Valladolid.
Perelman, Michael (1997). El fin de la economía. Barcelona: Ariel.
Piketty, Thomas (2021). Una breve historia de la igualdad. Bilbao: Ediciones Deusto.
Rule, John (1990). Clase obrera e industrialización: historia social de la revolución industrial británica, 1750-1850. Barcelona: Crítica.
Rus, Ginés de (2012). Economía del transporte. España: Antoni Bosch Editor.
Sala Schnorkowski, Mercè (2000). De la jerarquía a la responsabilidad: el caso de RENFE. Barcelona: Fundación de los Ferrocarriles Españoles y Edicions UPC.
Thomson, John Michael (1976). Teoría económica del transporte. Madrid: Alianza Editorial.
Torres López, Juan (2015). Economía política. Madrid: Larousse y Ediciones Pirámide.
Villa, José Luis (2013). Renfe en el diván: de la autarquía a la alta velocidad. Madrid: Noesis.
Vries, Jan de (2009). La revolución industriosa: consumo y economía doméstica desde 1650 hasta el presente. Barcelona: Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Domingo Cuéllar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at TST. Transportes, Servicios y Telecomunicaciones will have a “Creative Commons Attribution-Non Commercial” (CC-BY-NC) license. The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in TST. Transportes, Servicios y Telecomunicaciones.
