HumanizAS Project: Experience with students of the Degree in Medicine at the University of Valladolid (2019-2024)

Authors

  • Álvaro Díez Revuelta Área de Psiquiatría. Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid. Av. Ramón y Cajal 7. 47005 Valladolid.
  • Rosa María Beño Ruiz de la Sierra Área de Psiquiatría. Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid. Av. Ramón y Cajal 7. 47005 Valladolid.
  • Antonio Arjona Valladares Área de Psiquiatría. Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid. Av. Ramón y Cajal 7. 47005 Valladolid.
  • José Luis Almudí Alegre Presidente del Ilustre Colegio Oficial de Médicos de Valladolid C/ Pasión 13, 3. 47001 Valladolid.
  • Natalia Jimeno Bulnes Área de Psiquiatría. Facultad de Medicina de la Universidad de Valladolid. Av. Ramón y Cajal 7. 47005 Valladolid.

DOI:

https://doi.org/10.24197/zehhtm05

Keywords:

humanization, medical education, teaching innovation, interview, therapeutic alliance.

Abstract

The humanizAS project implements the "Interview with a Healthcare Professional" activity as a compulsory practice in the Degree in Medicine at the University of Valladolid. Integrated into the second-year Psychology course, it facilitates early clinical contact and humanization. This activity has been carried out for the last five academic years (2019-2024). The methodology requires collaborators with a minimum of five years of experience to obtain an extensive perspective on the clinician-patient relationship and the management of illness. Results show high satisfaction among participating students and professionals. The project, supported by ICOMVA and with a multidisciplinary focus, is validated as an innovative tool for introducing humanistic reflection into the initial training of future doctors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila-Morales, J. C. (2017). La deshumanización en medicina. Desde la formación al ejercicio profesional. Iatreia, 30(2), 216-229.

Gutiérrez Fernández, R. (2017). La humanización de (en) la Atención Primaria. Revista clínica de medicina de familia, 10(1), 29-38.

Gutiérrez, R. (2025). Humanización de (en) la Asistencia Sanitaria. RIECS: Revista de Investigación y Educación en Ciencias de la Salud, 10(1), 37-45.

Jimeno-Bulnes, N., & Díez-Revuelta, Á. (2021). Entrevista a un profesional sanitario: estudio piloto de una actividad de contacto asistencial temprano en el grado en Medicina durante la pandemia por COVID-19. Revista de La Fundación Educación Médica, 24(4), 199–209. https://doi.org/10.33588/fem.244.1136

Jimeno-Bulnes, N. y Díez-Revuelta, Á. (en prensa). Proyecto humanizAS: humanizando la atención sanitaria en estudiantes de medicina, enfermería, logopedia, y nutrición humana y dietética de la Universidad de Valladolid (2019-2024). Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid.

March, J. C. (2017). Humanizar la sanidad para mejorar la calidad de sus servicios. Revista de Calidad Asistencial, 32(5), 245–247. https://doi.org/10.1016/j.cali.2017.10.001

UNESCO (2005). Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Downloads

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

HumanizAS Project: Experience with students of the Degree in Medicine at the University of Valladolid (2019-2024). (2025). Anales De La Real Academia De Medicina Y Cirugía De Valladolid, 58, 285-298. https://doi.org/10.24197/zehhtm05