Focal strategies for a critical memory of the Mexican Revolution in Elena Garro's «Felipe Ángeles» and Maruxa Vilalta's «1910»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.340-361

Keywords:

Mexican Revolution, dramatic focalisation, Elena Garro, Maruxa Vilalta, memory

Abstract

This article presents an analysis of two plays that develop an innovative exercise of critical memory on the historical myth of the Mexican Revolution: Elena Garro’s Felipe Ángeles (1979) and Maruxa Vilalta’s 1910 (2002). Both pieces undertake exercises in questioning the meta-narratives that surrounded the Revolution, proposing new points of interest to pay attention to, but from different strategic focal points. Garro leans towards methodological individualism and heroic construction. Vilalta gives protagonism to collective subjects framed in everyday life. This contrast opens up a broader debate on the agency of History, that is, who are the real motors of social change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maravillas Moreno Amor, , Universidad de Murcia (España)

    Graduated in Spanish Language and Literature from the University of Murcia (2019) with the Extraordinary End of Degree Award, she has two master's degrees, one in Advanced Studies in Humanities, from the University of La Rioja (2022), and another in Teacher Training, from the University of Murcia (2020). She has been an FPU Predoctoral Fellow at the aforementioned university and has carried out research stays at the Universidad Nacional Autónoma de México (2022), at the University College Cork (2023), at the Sorbonne-Nouvelle (2024) and at the Sorbonne Université (2025). She has published book chapters and research articles in several high-impact journals, such as Pasavento, Mitologías Hoy and the Revista de Literatura del CSIC. She is currently principal investigator of a European project on the power of literature to produce social change, funded by Horizon 2020 and the Erasmus+ programme through the EUniWell alliance (Lit-Lab).

References

Bartra, Roger (1996). La jaula de la melancolía. México D.F.: Grijalbo.

Benjamin, Thomas (2000). La Revolución: Mexico’s Great Revolution as Memory, Myth, and History. Austin: University of Texas Press.

Benjamin, Walter (2005). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Ciudad de México: Contrahistorias.

Benjamin, Walter (2010). “Sobre el lenguaje en general y sobre el lenguaje de los hombres”. En Ensayos escogidos. Buenos Aires: El Cuenco de Plata, pp. 127-148.

Carballo, Emmanuel (1986). Protagonistas de la literatura mexicana. México D.F.: Ediciones del Ermitaño.

Dowd, Jerome (1936). Control in Human Societies. Nueva York: Appleton-Century.

Enríquez, José Ramón (2002). “Introducción”. En Maruxa Vilalta, 1910 y tres obras más. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, p. 17.

Gamboa Valles, Jesús Manuel (2018). “Adaptación y legitimación: el aprovechamiento del material histórico de Felipe Ángeles, de Elena Garro”. Literatura Mexicana, 30(1), pp. 67-88.

García Ramírez, Sergio (2002). “Presentación”. En Maruxa Vilalta, 1910 y tres obras más. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, pp. 18-20.

Garciadiego, Javier (2001). “La Revolución mexicana: el reto de la Historia reciente”. Historia mexicana, 71(1), pp. 249-270.

Garro, Elena (1979). Felipe Ángeles. México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

Genette, Gérard (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Girard, René (1984). Violence and the Sacred. Trad. Patrick Gregory. Baltimore: Johns Hopkins UP.

Grützmacher, Lukasz (2006). “Las tramas del concepto «nueva novela histórica» y de la retórica de la historia postoficial”. Acta Poética, 27(1), pp. 141-167.

Halbwachs, Maurice (1995). “Memoria colectiva y memoria histórica”. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 69, pp. 209-222.

Haraway, Donna (2022). La teoría de la bolsa de la ficción. Buenos Aires: Rara Avis.

Hobsbawm, Eric (1987). El mundo del trabajo. Estudios históricos sobre la formación y evolución de la clase obrera. Barcelona: Crítica.

Lyotard, Jean-François (1987). La condición posmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Cátedra.

Magnarelli, Sharon (2001). “Telling Stories: Martha Stutz de Javier Daulte”. Latin American Theatre Review, 35 (1), pp. 5-16.

Magnarelli, Sharon (2002a). “Narrative Games in Alejandro Tantanián’s Juegos de damas crueles”. Gestos, 34, pp. 93-106.

Magnarelli, Sharon (2002b). “La historia puesta en escena: 1910 de Maruxa Vilalta”. Teatro XXI. Revista del Getea, 14, pp. 3-7.

Magnarelli, Sharon (2003). “Women and Revolution: Maruxa Vilalta’s 1910”. Latin American Theatre Review, 37(1), pp. 5-23.

Maslow, Abraham (1965). “Humanistic Scince and Transcendent Experiences”. Journal of Humanistic Psuchology, 5(2), pp. 219-227. https://doi.org/10.1177/002216786500500211

Muncy, Michele (1986). “Encuentro con Elena Garro”. Hispanic Journal, 7(2), p. 70.

Ngozi, Chimamanda (2018). El peligro de la historia única. Barcelona: Literatura Random House.

Schaff, Adam (1982). Historia y verdad. Ensayo sobre la objetividad del conocimiento histórico. México: Grijalbo.

Stern, Steve (2000). “De la memoria suelta a la memoria emblemática: hacia el recordar y el olvidar como procesos históricos (Chile, 1973-1998)”. En Miriam Olguín Tenorio (ed.). Memoria para un nuevo siglo. Chile: miradas a la segunda mitad del siglo XX. Santiago: LOM Ediciones, pp. 11-33.

Strathern, Marilyn (1992). Reproducing the Future: Essays on Anthropology, Kinship and the New Reproductive Technologies. Manchester: Manchester University Press.

Toruño, Rhina (1996). Tiempo, destino y opresión en la obra de Elena Garro Lewiston/Grand Turk: Mellen University Press.

Tozzi, Verónica (2009). La historia según la nueva filosofía de la historia. Buenos Aires: Prometeo.

Vilalta, Maruxa (1972). Teatro I. México D.F.: Fondo de Cultura Económica Europea.

Vilalta, Maruxa (2002). 1910 y tres obras más. México D.F.: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes de México.

Weber, Max (1978). Ensayos sobre metodología sociológica. Buenos Aires: Amorrortu.

White, Hayden (1992). Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Zinn, Howard (2021). La otra historia de los Estados Unidos. Logroño: Pepitas de Calabaza.

Downloads

Published

2025-07-04

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Focal strategies for a critical memory of the Mexican Revolution in Elena Garro’s «Felipe Ángeles» and Maruxa Vilalta’s «1910». (2025). Castilla. Estudios De Literatura, 16, 340-361. https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.340-361