Women in the world of entertainment: Three short metatheatrical plays by Carmen Resino, Paloma Pedrero and Juana Escabias
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.634-657Keywords:
metatheatre, women in the world of entertainment, Carmen Resino, Paloma Pedrero, Juana EscabiasAbstract
This article analyses the representation of women in the world of entertainment in three short metatheatrical plays. All of them were written by female playwrights between the late twentieth century and the early twenty first century: La actriz (1990), by Carmen Resino; Yo no quiero ir al cielo (Juicio a una dramaturga) (2002), by Paloma Pedrero, and La fiesta (2014), by Juana Escabias. Common themes are observed, such as the use of sexual relations for career advancement, the importance of youth and beauty, and the hostility within the industry. Each play depicts these themes differently, though there are common elements, such as the use of irony and humor.
Downloads
References
Casado Presa, Cristina (2017). “«Y no vivieron felices para siempre»: La reescritura del cuento de hadas y la problemática de la subjetividad femenina en «Nueva historia de la princesa y el dragón» de Carmen Resino”. Feminismo/s, 30, pp. 31-46. DOI: http://dx.doi.org/10.14198/fem.2017.30.02.
Debord, Guy (1992). La société du spectacle. París: Éditions Gallimard.
Escabias, Juana (2014). “La fiesta”. Dramaturgas del siglo XXI. Antología. Francisco Gutiérrez Carbajo (ed.). Madrid: Cátedra, pp. 215-241.
Gabriele, John P. (1994). “Metateatro y feminismo en «El color de agosto», de Paloma Pedrero”. En Juan Villegas (coord.). Actas del XI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (vol. 2). California: Universidad de California, pp. 158-164, https://www.cervantesvirtual.com/obra/metateatro-y-feminismo-en-el-color-de-agosto-de-paloma-pedrero-1138050/ [20/03/2024].
Gabriele, John P. (1995). “Estrategias feministas en el teatro breve de Carmen Resino”. Letras Femeninas, 21(1/2), pp. 85-95, https://www.jstor.org/stable/23021721 [20/03/2024].
García Barrientos, José-Luis (2012). Cómo se comenta una obra de teatro. México: Paso de Gato.
García Barrientos, José-Luis (2020). “Autoficción y teatro (Cuestiones teóricas)”. Las Puertas del Drama, 53, https://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-53/presentacion/ [20/03/2024].
García Rodríguez, Coral (2022). “El lenguaje dramático de Juana Escabias o el teatro de una periodista: Disección de las estrategias discursivas y escénicas de su teatro breve”. En Isabelle Reck (ed.). Juana Escabias, una dramaturga en la trinchera del teatro español del siglo XXI. Madrid: Ediciones Antígona, pp. 215-241.
Gutiérrez Álvarez, Ruth (2022). “Breve recorrido histórico de la dramaturgia femenina española desde 1975 hasta la actualidad”. Bulletin hispanique, 124(2), pp. 161-180. DOI: https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.16407.
Gutiérrez Carbajo, Francisco (2014a). “Introducción”. Dramaturgas del siglo XXI. Antología. Francisco Gutiérrez Carbajo (ed.). Madrid: Cátedra, pp. 9-107.
Gutiérrez Carbajo, Francisco (2014b). “Juana Escabias”. Dramaturgas del siglo XXI. Antología. Francisco Gutiérrez Carbajo (ed.). Madrid: Cátedra, pp. 207-213.
Harris, Carolyn J. (1994). “Juego y metateatro en la obra de Paloma Pedrero”. En John P. Gabriele (ed.). De lo particular a lo universal: el teatro español del siglo XX y su contexto. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, pp.170-180.
Hornby, Richard (1986). Drama, Metadrama and Perception. London and Toronto: Associated University Press.
Jódar Peinado, María del Pilar (2015). Metateatro español: estudio del concepto y de su presencia en cien textos teatrales de los siglos XX y XXI. Tesis doctoral. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Jódar Peinado, María Pilar (2016). Metateatro español en el umbral del siglo XXI: el mundo del teatro y el teatro del mundo. Madrid: Academia de las Artes Escénicas de España.
Jódar Peinado, María del Pilar (2018). “Igualdad, representación y violencia de género: el feminismo en las dramaturgas del siglo XXI”. Signa: Revista de la Asocación Española de Semiótica, 27, pp. 617-646. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.18338.
Jódar Peinado, Pilar (2020). “Desmitificación, reivindicación y lucha: feminismo en las dramaturgas del siglo XXI”. Revista Cálamo FASPE, 68, pp. 39-54, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7954628 [20/03/2024].
Marra, Arianna (4 de noviembre de 2022). “El metateatro en tres obras de Paloma Pedrero”. El coloquio de los perros. Revista de literatura, https://elcoloquiodelosperros.weebly.com/artiacuteculos/el-metateatro-en-tres-obras-de-paloma-pedrero [20/03/2024].
O’Leary, Catherine (2021). “Tracing a female history of the theatre in Spain: from la nueva mujer moderna to the Backlash and Beyond”. Bulletin of Spanish Visual Studies, 5(2). DOI: https://doi.org/10.1080/24741604.2021.1925441.
Resino, Carmen (1990). Teatro breve y “El oculto enemigo del profesor Schneider”. Madrid: Fundamentos.
Rodríguez-Solás, David (2018). Dramaturgas del siglo XXI. Don Galán. Revista de Investigación teatral, 8, https://www.teatro.es/contenidos/donGalan/donGalanNum8/pagina.php?vol=8&doc=1_3&pag=2 [20/03/2024].
Sánchez Martínez, Sonia (2011). “El juego metateatral y el discurso feminista en «Esta noche en el parque» de Paloma Pedrero”. La Ratonera. Revista Asturiana de Teatro, 33, pp. 112-117.
Serrano, Virtudes (2004). “Introducción”. Teatro breve entre dos siglos. Virtudes Serrano (ed.). Madrid: Cátedra, pp. 9-95.
Toro, Vera (2010). “La auto(r)ficción en el drama”. En Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo (eds.). La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, pp. 229-250.
Toro, Vera, Schlickers, Sabine, y Luengo, Ana (2010). “La auto(r)ficción: modelizaciones, problemas, estado de la investigación”. En Vera Toro, Sabine Schlickers y Ana Luengo (eds.). La obsesión del yo. La auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert, pp. 7-30.
Pedrero, Paloma (2004). “Yo no quiero ir al cielo (Juicio a una dramaturga)”. Teatro breve entre dos siglos. Virtudes Serrano (ed.). Madrid: Cátedra, pp. 316-329.
Zatlin, Phyllis (1992). “Metatheatre and the Twentieth-Century Spanish Stage”. Anales de la literatura española contemporánea, 17(1/3), pp. 55-74, https://www.jstor.org/stable/27742005 [20/03/2024].
Zatlin, Phyllis (1993). “Intertextualidad y metateatro en la obra de Paloma Pedrero”. Letras Femeninas, 19(1/2), pp. 14-20, https://www.jstor.org/stable/23022239 [20/03/2024].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alicia Pelegrina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

