Semantics of fiction and literary communication in «2666», by Roberto Bolaño
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.714-738Keywords:
2666, Roberto Bolaño, semantics of fiction, possible worldsAbstract
The article proposes a description of the heterogeneous elements that project the possible and impossible world of Roberto Bolaño's 2666, on the basis of a pseudo-mimesis in which the real referents are modeled for the benefit of the playful sense and semiotic openness of the text; and, on the other hand, it is shown that the literary communication of this novel is based on a series of resources such as episodic intercalation, mise en abyme, digression or the rupture of fictional logic with the aim of putting in tension the notions of truth and verisimilitude that safeguard the social experience of art as a representation of the world.
Downloads
References
Bajtin, Mijail (1989). Teoría y estética de la novela. Helena Kriúkova y Vicente Cazcarra (trad.). Madrid: Taurus.
Barthes, Roland (2006). S/Z. Nicolás Rosa (trad.). Ciudad de México: Siglo XXI.
Bolaño, Roberto (2016) [1998]. Los detectives salvajes. Ciudad de México: Penguin Random House [Colección Debolsillo].
Bolaño, Roberto (2020) [2004]. 2666. Ciudad de México, Penguin Random House [Colección Debolsillo].
Doležel, Lubomir (1997a). “Mímesis y mundos posibles”. Mariano Baselga (trad.). En Antonio Garrido Domínguez (ed.). Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arcos/libros, pp. 69-94.
Doležel, Lubomir (1997b). “Verdad y autenticidad en la narrativa”. Mariano Baselga (trad.). En Antonio Garrido Domínguez (ed.). Teorías de la ficción literaria. Madrid: Arco/Libros, pp. 95-122.
Eco, Umberto (1993). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto literario. Ricardo Pochtar (trad.). Barcelona: Lumen.
García Ramos, Arturo (2008). “Última hora de la novela: 2666 de Roberto Bolaño”. Anales de Literatura Hispanoamericana, 37, pp. 107-129.
Genette, Gérard (2004). Metalepsis. Luciano Padilla López (trad.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Grzesiak, Zofia. (2016). “Roberto Bolaño: la declinación del yo”. Castilla. Estudios de literatura, 7, pp. 757-377.
Lejeune, Philippe. (1991). “El pacto autobiográfico”. Suplementos Anthropos, 29, pp. 47-61.
Martín Jiménez, Alfonso (2015). Literatura y ficción. La ruptura de la lógica ficcional. Suiza: Peter Lang.
Martín Jiménez, Alfonso (2016). “Mundos imposibles: autoficción”. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 10, pp. 161-195.
Martín Jiménez, Alfonso (2021). Universalidad y singularidad de la literatura y el arte. La imaginación simbólica. Ediciones de la Universidad de Oviedo: Oviedo.
Medina Méndez, Hernán (2018). “2666 y la representación del trabajo intelectual en «La parte de los críticos» (Reporte sobre las políticas del paratexto)”. Revista Iberoamericana, LXXXIV, 262, pp. 235-259.
Peirce, Charles Sanders (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Pozuelo Yvancos, José María (2003). Teoría del lenguaje literario. Madrid: Cátedra.
Pozuelo Yvancos, José María (1993). Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.
Rodríguez Pequeño, Javier (1997). “Mundos imposibles: ficciones posmodernas”. Castilla. Estudios de literatura, 22, pp. 179-187.
Salas Camus, Pedro (2019). “El espectro de la locura en 2666, de Roberto Bolaño: los casos de Ingeborg y de Edwin Johns”. Gramma, XXX, 63, pp. 33-51.
Sánchez Noguera, Jorge Mario (2014). “La modernidad líquida en Los detectives salvajes”. Escritos, XXII, 48, pp. 189-216.
Sloterdijk, Peter (2014). Esferas I. Burbujas, microsferología. Isidoro Reguera (trad.). Madrid: Siruela.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Carlos Salazar Quintana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

