An Introduction to the Short Stories of Rafael Sánchez Ferlosio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.223-247

Keywords:

Spanish short story 20th and 21st centuries, Generation of the mid-century, Rafael Sánchez Ferlosio

Abstract

Despite the prestige as a writer and intellectual of Rafael Sánchez Ferlosio, and considering the extensive and notable bibliography that his three novels have generated (Alfanhuí; El Jarama and El testimonio de Yarfoz), his short stories have barely received attention. The set of his short stories presents unique features, in some cases close to the mimetic narration that El Jarama would exemplify, while in others it is close to the traditional tale, and in a third group, there would be the imaginative stories that are related to the saga that includes El testimonio de Yarfoz, and those that present an exotic and unknown world. Both due to its theme, as well as its narrative technique and rhetorical deployment, they are not secondary in the panorama of the Spanish contemporary short story.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera-Mellado, Pedro (2022). “Despeje infrapolítico: La destrucción de la modernidad en la escritura de Rafael Sánchez Ferlosio”. MLN, 137, 2, pp. 250-278.

Balazs, Etienne (1974). La burocracia celeste. Historia de la China Imperial. Barcelona: Barral Editores.

Beltrán Almería, Luis (1995). “El cuento como género literario”. En Peter Frölicher y Georges Güntert (eds.). Teoría e interpretación del cuento. Bern: Peter Lang, pp. 15-31.

Beltrán Almería, Luis (2005). “Bosquejo de una estética del cuento folclórico”. Revista de Literaturas Populares, V, 2, pp. 245-269.

Beltrán Almería, Luis (2008). “El caso: de la oralidad a la escritura”. Revista de Literaturas Populares, VIII, 1, pp. 77-101.

Benjamin, Walter (1991). “El narrador”. En Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. Madrid: Taurus, pp. 111-134.

Casas, Ana (2007). El cuento español en la posguerra: presencia del relato breve en las revistas literarias (1948-1069). Zaragoza: Mare Nostrum.

D’ Ors, Inés (1995a). “La fragmentariedad, denominador común en la narrativa de Rafael Sánchez Ferlosio”. En Derek W. Flitter (ed.). Actas de la Asociación Internacional de Hispanistas, XII, Tomo V, pp. 84-90, DOI: https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/12/aih_12_5_014.pdf .

D’Ors, Inés (1995b). El testimonio de Yarfoz de Rafael Sánchez Ferlosio o los fragmentos del todo. Kassel: Reichenberger.

Femenías Ferrà, Carlos (2022). A propósito de Ferlosio. Ensayo de interpretación cultural. Madrid: Alianza.

Fernández, J. Benito (2017). El incógnito. Rafael Sánchez Ferlosio. Apuntes para una biografía. Madrid: Ardora Ediciones.

Garric, Henri (2014). “La factualité du fait et la determination du sens: une pensé non deterministe du récit dans l’oeuvre de Rafael Sánchez Ferlosio”. Revue de littérature comparée, 349, 1, pp. 85-94.

Gracia, Jordi (2003). Rafael Sánchez Ferlosio. Madrid: Fundación Juan March. https://www2.march.es/bibliotecas/publicaciones/ficha/fjm-pub/630/

Jurado Morales, José (2012). Las razones éticas del realismo. Revista Española (1953-1954) en la literatura del medio siglo. Sevilla: Renacimiento.

Han, Byung-Chul (2021). No cosas. Quiebras del mundo de hoy. Madrid: Taurus.

Lázaro, José (ed.) (2019). Diálogos con Ferlosio. Madrid: Editorial Triacastela.

Loewe, Michael (1969). La China imperial. Madrid: Revista de Occidente.

Manera, Danilo (1997). “Animales, piedras y un robo”. Archipiélago, 31, pp. 50-56.

Moreiras, Cristina (2019). “El anti-universalismo existencial de Rafael Sánchez Ferlosio”, Claves de razón práctica, 265, pp.

Moreiras, Alberto (2021). “Tiempo de gracia y tiempo de destino: Rafael Sánchez Ferlosio y la infrafilosofía”. Journal of Spanish Cultural Studies, 22, 2, pp. 225-235.

Pardo, José Luis (2000). “Al borde del discurso. De la emoción en los límites de la palabra”. Thémata, 25, pp. 81-93.

Pardo, José Luis (2016). “El nacimiento de la comedia y el espíritu de la letra. Sobre la obra de Rafael Sánchez Ferlosio”. Turia, 116, pp. 19-29.

Ruescas Juárez, Juan Antonio (2016). El pensamiento crítico de Rafael Sánchez Ferlosio: sobre lingüística, historia, política, religión y sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva.

Sánchez Ferlosio, Rafael (1981). Las semanas del jardín. Madrid: Alianza.

Sánchez Ferlosio, Rafael (1993). Vendrán más años malos y nos harán más ciegos. Barcelona: Destino.

Sánchez Ferlosio, Rafael (1997). “La forja de un plumífero”. Archipiélago, 31, pp. 71-89.

Sánchez Ferlosio, Rafael (2004). El geco. Cuentos y fragmentos. Barcelona: Destino.

Sánchez Ferlosio, Rafael (2008). Industrias y andanzas de Alfanhuí, Ed. David Roas, Barcelona, Crítica.

Sánchez Ferlosio, Rafael (2015). El escudo de Jotán. Cuentos reunidos. Barcelona: Debolsillo.

Sánchez Ferlosio, Rafael (2016). Campo de retamas. Pecios reunidos. Barcelona: Debolsillo.

Sánchez Ferlosio, Rafael (2023). El Jarama. Ed. Mario Crespo. Madrid: Cátedra.

Sanz Villanueva, Santos (1991). “Ferlosio y Alfanhuí o el gusto por contar historias”. Cuadernos hispanoamericanos, 492, pp. 39-54.

Villanueva, Darío (1993). El Jarama de Sánchez Ferlosio: su estructura y significado. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela y Edition Reichenberger.

Todorov, Tzvetan (1976). Introduction à la littérature fantastique. París: Seuil.

Valcárcel, Carmen (2020). “La nueva hornada literaria en La hora (1948-1950)”. Cuadernos AISPI, 15, 1, pp. 39-60.

Valls, Fernando (2016). Sombras del tiempo. Estudios sobre el cuento Español contemporáneo (1944-2015). Madrid-Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.

Vázquez Medel, Manuel Ángel (ed.) (1999). La obra periodística y ensayística de Rafael Sánchez Ferlosio. Sevilla: Alfar.

Downloads

Published

2024-07-21

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

An Introduction to the Short Stories of Rafael Sánchez Ferlosio. (2024). Castilla. Estudios De Literatura, 15, 223-247. https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.223-247