«The Force» and the Don Winslow's drug war saga
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.13.2022.532-556Keywords:
analogy, narco, tragedy, crime novel, Don WinslowAbstract
Don Winslow's cartel series is considered a masterpiece of narco literature. In this paper, we address the necessary extension of the commonly accepted trilogy to a tetralogy with the inclusion of Police Corruption as part of the series thanks to the analogical relations that this work shows with the rest. To this end, we will analyse the textual and paratextual components of the work with the aim of demonstrating how this integration is not only possible but also appropriate in the rhetorical construction of narco violence based on its identification, first, as a crime novel and, second, as a tragedy according to the model described by Aristotle.Downloads
References
Aristóteles (1974), Poética, edición trilingüe de Valentín García Yebra, Madrid, Editorial Gredos.
Colmeiro, José (1994), La novela policiaca española: Teoría e historia crítica, Barcelona, Anthropos.
Colmeiro, José (2015), “Novela policiaca, novela política”, Lectora, 21, pp. 15-29.
Coma, Javier (1989), “Barnícese de negro y véndase como literatura”, CLIJ: Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 2(7), pp. 23-26.
Eco, Umberto (1965), Apocalípticos e integrados ante la cultura de masas, Barcelona, Lumen.
Martín Cerezo, Iván (2006), Poética del relato policial, Murcia, Universidad de Murcia.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2006), Manuscrito criminal. Reflexiones sobre novela y cine negro, Biblioteca Cervantes.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2007), Informe confidencial. La figura del detective en el género negro, Valladolid, Difácil.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2008), Palabras que matan. Asesinos y violencia en la ficción criminal, Córdoba, Almuzara.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2009), Geografías en negro. Escenarios del género criminal, Barcelona, Montesinos.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2010), Realidad y ficción criminal. Dimensiones narrativas del género negro, Valladolid, Difácil.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2011), Género negro para el siglo XXI: nuevas tendencias y nuevas voces, Barcelona, Editorial Laertes.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2012). El género negro: el fin de la frontera, Santiago de Compostela, Andavira.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2016), El género negro: de la marginalidad a la normalización, Santiago de Compostela, Andavira.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2017), La globalización del crimen: literatura, cine y nuevos medios, Santiago de Compostela, Andavira.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2018), Clásicos y contemporáneos en el género negro, Santiago de Compostela, Andavira.
Martín Escribà, Àlex y Javier Sánchez Zapatero (eds.) (2020), La expansión del género negro, Santiago de Compostela, Andavira.
Propp, Vladimir (1968), Morphology of the Folk Tale, Austin, University of Texas Press.
Resina, Joan Ramon (1997), El cadáver en la cocina. La novela criminal en la cultura del desencanto, Barcelona, Anthropos.
Rodríguez Pequeño, Javier (2018), “Títulos y epígrafes en el díptico de la guerra por las drogas de Don Winslow”, Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción, 3, pp. 19-40.
Valles Calatrava, José Rafael (1990), La novela criminal, Almería, Instituto de Estudios Almerienses.
Valles Calatrava, José Rafael (1991), La novela criminal española, Granada, Universidad de Granada.
Winslow, Don (2009), El poder del perro, Traducción de Eduardo G. Murillo, Barcelona, Random House Mondadori.
Winslow, Don (2015), El cártel, Traducción de Efrén del Valle, Barcelona, RBA.
Winslow, Don (2017), Corrupción Policial, Traducción de Efrén del Valle, Barcelona, RBA.
Winslow, Don (2019), La frontera, Traducción de Victoria Hornillo, Madrid, HarperCollins.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 José María Rodríguez Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

