Calderón’s «Cuarta parte» and the text of «Eco y Narciso»
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.16.2025.543-571Keywords:
Calderón de la Barca, Eco y Narciso, Cuarta parte, textual criticism, Early Modern Spanish TheatreAbstract
This article reexamines the debate surrounding the first two editions of Calderón’s Cuarta parte, published in 1672 and 1674, focusing on the text of Eco y Narciso—the play that underwent the most significant modifications in the 1674 edition—and considering the manuscript of the play preserved in the National Library of Prague. The analysis concludes that, aside from the passages added, the 1674 edition retains a substantial number of the errors found in the princeps edition and introduces additional errors and trivializations, indicating that it was not revised by the playwright.
Downloads
References
Alvarado Teodorika, Tatiana (ed.) (2013). Pedro Calderón de la Barca. La dama y galán Aquiles (El monstruo de los jardines). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert.
Autoridades: Real Academia Española (1726-1739). Diccionario de la lengua castellana [Diccionario de autoridades]. Madrid: Imprenta de Francisco Hierro, 6 vols., http://web.frl.es/DA.html [2/1/2025].
Calderón de la Barca, Pedro (1963). Eco y Narciso. Charles V. Aubrun (ed.). Paris: Centre de Recherches de l’Institut d’Études Hispaniques.
Calderón de la Barca, Pedro (1984). Fieras afemina Amor. Edward M. Wilson (ed.). Kassel: Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (1998). La piel de Gedeón. Ana Armendáriz (ed.). Pamplona-Kassel: Universidad de Navarra-Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2003). La desdicha de la voz. T. R. A. Mason (ed.). Liverpool: Liverpool University Press.
Calderón de la Barca, Pedro (2004). Los encantos de la Culpa. Aurora Egido (introducción). Juan Manuel Escudero (ed.). Pamplona-Kassel: Universidad de Navarra-Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2005). Lo que va del hombre a Dios. María Luisa Lobato (ed.). Pamplona-Kassel: Universidad de Navarra-Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2006). Comedias, I. Primera parte de comedias. Luis Iglesias Feijoo (ed.). Madrid: Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2007a). Comedias, II. Segunda parte de comedias. Santiago Fernández Mosquera (ed.). Madrid, Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2007b). Comedias, III. Tercera parte de comedias. Don W. Cruickshank (ed.). Madrid: Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2008). Tu prójimo como a ti. Eva Illescas Salinas (ed.). Pamplona-Kassel: Universidad de Navarra-Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2009). Los alimentos del hombre. Miguel Zugasti (ed.). Pamplona-Kassel: Universidad de Navarra-Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2010a). Comedias, IV. Cuarta parte de comedias. Sebastian Neumeister (ed.). Madrid: Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2010b). Comedias, V. Verdadera quinta parte de comedias. José María Ruano de la Haza (ed.). Madrid: Biblioteca Castro.
Calderón de la Barca, Pedro (2011). Mística y real Babilonia. Françoise Gilbert (ed.). Klaus Uppendahl (estudio textual). Pamplona-Kassel: Universidad de Navarra-Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2015). El secreto a voces. Wolfram Aichinger, Simon Kroll y Fernando Rodríguez-Gallego (eds.). Kassel: Reichenberger.
Calderón de la Barca, Pedro (2017a). Amor, honor y poder. Zaida Vila Carneiro (ed.). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert.
Calderón de la Barca, Pedro (2017b). El mayor monstruo del mundo y El mayor monstruo los celos. María J. Caamaño Rojo (ed.). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert.
Calderón de la Barca, Pedro (2022). Los empeños de un acaso. Manuel Galofaro (ed.). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert.
Calderón de la Barca, Pedro (en prensa). El alcaide de sí mismo. Fausta Antonucci (ed.). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert.
Carbajo Lago, María (2021). Edición, anotación y estudio de Amado y aborrecido, de Calderón de la Barca. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. Tesis de doctorado.
CORDE: Real Academia Española. Corpus diacrónico del español (CORDE), http://corpus.rae.es/cordenet.html [2/1/2025].
Cruickshank, Don W. (1973). “The textual criticism of Calderón’s comedias: a survey”. En Don W. Cruickshank (ed.). The Textual Criticism of Calderón’s Comedias. London: Tamesis, pp. 1-53.
Cruickshank, Don W. (2007). “Introducción”. En Pedro Calderón de la Barca. Comedias, III. Tercera parte de comedias. Don W. Cruickshank (ed.). Madrid: Biblioteca Castro, pp. IX-XLII.
Cruickshank, Don W. (2011). Calderón de la Barca: su carrera secular. Madrid: Gredos.
Cuervo, Rufino José, et alii (1992-1994). Diccionario de construcción y régimen de la lengua castellana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 8 vols.
DLE: Real Academia Española. Diccionario de la lengua española, https://dle.rae.es/ [2/1/2025].
Engling, Ezra S. (1994). “Introduction”. En Pedro Calderón de la Barca. La aurora en Copacabana. Ezra S. Engling (ed.). London: Tamesis, pp. 17-104.
Góngora, Luis de (1994). Soledades. Robert Jammes (ed.). Madrid: Castalia.
Greer, Margaret (2017). “Eco y Narciso de Calderón en el manuscrito de la condesa de Harrach: base para una nueva edición”. En Anna Bognolo et al. (coords.). Serenísima palabra: actas del X Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Venecia, 14-18 de julio de 2014). Venezia: Ca’ Foscari, pp. 547-556. DOI: http://doi.org/10.14277/6969-163-8/RiB-5-46.
Gutiérrez Meza, José Elías (2018). “Estudio textual”. En Pedro Calderón de la Barca. La aurora en Copacabana. José Elías Gutiérrez Meza (ed.). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert, pp. 53-81.
Hesse, Everett W. (1948). “The First and Second Editions of Calderón’s Cuarta parte”. Hispanic Review, 16.3, pp. 209-237. DOI: https://doi.org/10.2307/470498.
Iglesias Feijoo, Luis, y Alejandra Ulla Lorenzo (2011). “Los textos de El Faetonte de Calderón”. En Frederick de Armas y Luciano García Lorenzo (eds.). Calderón: del manuscrito a la imprenta. Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert, pp. 29-51.
Lipmann, Stephen H. (1978-1980). “Sobre las interpolaciones en el Eco y Narciso de 1674”. Segismundo: revista hispánica de teatro, 14, 27-32, pp. 181-193.
Manjarrez, Graciela (2007). “Transmisión textual de El Conde Lucanor, de Pedro Calderón de la Barca”. En Lillian von der Walde et alii (eds.). “Injerto peregrino de bienes y grandezas admirables”. Estudios de literatura y cultura española e hispanoamericana (siglos XVI al XVIII). México D. F.: Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 311-333.
Moll, Jaime (2011). “De la continuación de las partes de comedias de Lope de Vega a las partes colectivas”. En Problemas bibliográficos del libro del Siglo de Oro. Madrid: Arco/Libros, pp. 219-242.
Montarnal, Louis, y Marc Vitse (1968). “Para una edición de El conde Lucanor, de Calderón de la Barca”. Segismundo: revista hispánica de teatro, 7-8, pp. 51-72.
Neumeister, Sebastian (2010). “Introducción”. En Pedro Calderón de la Barca. Comedias, IV. Cuarta parte de comedias. Sebastian Neumeister (ed.). Madrid: Biblioteca Castro, pp IX-XXVIII.
Nielsen, Sandra L. (1989). “Introduction”. En Pedro Calderón de la Barca. El golfo de las sirenas. Sandra L. Nielsen (ed.). Kassel: Reichenberger, pp. 1-52.
Ponce Cárdenas, Jesús (2013). “La imitación del discurso gongorino
de la cetrería: primeras calas”. En Rodrigo Cacho Casal y Anne Holloway (eds.). Los géneros poéticos del Siglo de Oro: centros y periferias. Woodbridge (Suffolk): Tamesis, pp. 171-194.
Rodríguez-Gallego, Fernando (2017). “El gran príncipe de Fez, de Calderón: del autógrafo a la Cuarta parte”. Criticón, 130, pp. 127-155. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.3489.
Rodríguez-Gallego, Fernando (en preparación). “Algunos errores ¿de Calderón? en el texto de Eco y Narciso”. En Hanno Ehrlicher y Christian Grünnagel (eds.). “Cálculo y error: recontando a Calderón”. Actas del XX Coloquio Anglogermano sobre Calderón (Tubinga, 18/09 a 21/09 de 2024). Kassel: Reichenberger.
Roncero López, Victoriano (2023). “Introducción”. En Pedro Calderón de la Barca. El postrer duelo de España. Victoriano Roncero López (ed.). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert, pp. 9-60.
Rossetti, Guy (1977). “Introduction”. En Pedro Calderón de la Barca. El postrer duelo de España. Guy Rossetti (ed.). London: Tamesis, pp. 3-84.
Ruano de la Haza, José María (1991). “La edición crítica de un texto dramático del siglo XVII: el método ecléctico”. En Ignacio Arellano y Jesús Cañedo (eds.). Crítica textual y anotación filológica en obras del Siglo de Oro. Madrid: Castalia, pp. 493-517.
Suárez, Juan Luis, y Graciela Manjarrez (2008). “La intención editorial de Calderón y la edición de las comedias de la Cuarta parte”. Anuario calderoniano, 1, pp. 317-332, https://recyt.fecyt.es/index.php/acal/article/view/34269 [2/1/2025].
TESO: Teatro español del Siglo de Oro (1998). Carmen Simón Palmer (ed.). Madrid: Chadwyck-Healey España, CD-Rom.
TEXORO: Cuéllar, Álvaro, y Germán Vega García-Luengos (2022). TEXORO: Textos del Siglo de Oro, http://etso.es/texoro [2/1/2025]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fernando Rodríguez-Gallego

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

