Poetic interventions in the imagined city: an approach to Juan Gallego Benot's «La ciudad sin imágenes»
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.584-603Keywords:
contemporary poetry, language poetry, visual culture, space studiesAbstract
The main character of La ciudad sin imágenes (2023) suffers from prosopagnosia, a cognitive illness that prevents him from retaining images in his memory. The available image he retains of the city consequently ceases to operate as a guiding element of his motor and orientative capacity for the urban environment and cedes to the poetic word, with its particular characteristics, the relay for the meaning and significance of the urban environment. In this article, we analyse the characteristics and theoretical possibilities of a poetry that is not subsidiary to the external image and, once its particularities have been delimited, we address the possibilities that such an understanding of the poetic logos presents for the city of the 21st century; that is, to what extent it frees it from outdated symbologies and invites the reader to reconsider its frameworks.
Downloads
References
Badiou, Alain (2016). Que pense le poème? París: Nous.
Benjamin, Walter (2005). Libro de los pasajes. Isidro Herrera Baquero, Luis Fernández Castañeda, Fernando Guerrero (trads.). Madrid: Akal.
Bestué, David (2019). Viaplana y Piñón, o la imposibilidad de una arquitectura. Barcelona: Puente Editores.
Caldera, Pablo (2021). “¿Qué es una imagen menor? Apuntes sobre las posibilidades políticas de la autorrepresentación visual”. Umática, 3(4), pp. 1-17. DOI: https://doi.org/10.24310/Umatica.2021.v3i4.13561.
Calderón Baiocchi (2018). “Mario Montalbetti: «la poesía no genera conocimientos»”. Perú 21, 10/10/2018, https://peru21.pe/cultura/mario-montalbetti-poesia-genera-conocimientos-433432-noticia/ [15/12/2023].
Castro Flórez, Fernando (2015). “El arte en tiempo desquiciado. Una nota sobre la urgencia y la crueldad contemporánea”. Revista de Occidente, 405, pp. 5-11.
Cendeac (2018). “David Bestué | Dar sentido”, https://www.youtube.com/watch?v=2d1yZjx4fmw [30/12/2023].
Clifford, James (1999). Itinerarios transculturales. Gesida: Barcelona.
Collot, Michel (2018). “Ciudad y paisaje”, Ricardo Torre (trad.). Cuadernos LIRICO, 18, DOI: https://doi.org/10.4000/lirico.4568
Didi-Huberman, Georges (1997). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
Didi-Huberman, Georges (2010). Ante la imagen. Pregunta formulada a los fines de una historia del arte. Murcia: CENDEAC.
Didi-Huberman, Georges (2013). “Cómo abrir los ojos”, en Harum Farocki, Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra, pp. 13-35.
Fontcuberta, Joan (2011). “Por un manifiesto posfotográfico”, http://www.lavanguardia.com/cultura/20110511/54152218372/por-un-manifiesto-posfotografico.html [20/12/2023].
Forrest-Thomson, Veronica (1986). Poetic Artifice: A Theory of Twentieth-century Poetry. Manchester: Manchester University Press.
Gallego Benot, Juan (2023a). Las cañadas oscuras. Málaga: Letraversal.
Gallego Benot, Juan (2023b). La ciudad sin imágenes. Valencia: La Caja Books.
Guerra, Sergio y Masías, Miguel (2019). “El problema no es tomar el poder sino destruirlo. Entrevista a Mario Montalbetti”, https://revistaoropel.cl/index.php/2022/10/31/el-problema-no-es-tomar-el-poder-sino-destruirlo-entrevista-a-mario-montalbetti-por-sergio-guerra-y-miguel-masias/ [28/6/2024]
Harvey, David (2013). Ciudades rebeldes. Del derecho de la ciudad a la revolución urbana. Juanmari Madariaga (trad.). Barcelona: Akal.
Lacan, Jacques (2006). El seminario. Libro 20. Aun (1972-1973). Diana S. Rabinovich (trad.). Barcelona: Paidós.
Lefebvre, Henri (2017). El derecho a la ciudad. Ion Martínez Lorea y J. González-Pueyo (trads.). Madrid: Capitán Swing
Mareschal, Alfonso (2023). “Juan Gallego Benot: «Siento que hay una confianza extrema en las imágenes, y quiero empezar a poner eso en cuestión»”, https://revistapopper.com/2023/11/16/la-ciudad-sin-imagenes-entrevista-juan-gallego-benot/ [22/12/2023].
Montalbetti, Mario (2012). Cajas. Madrid: Libros de la Resistencia.
Montalbetti, Mario (2016). El más crudo invierno. Notas a un poema de Blanca Varela. Lima: FCE
Montalbetti, Mario (2017). “La ceguera del poema”. Cuadernos del Sur - Letras, 47(1), pp. 85-109. ISSN 1668-7426 EISSN 2362-2970
Montalbetti, Mario (2020). El pensamiento del poema. Barcelona: Kriller21.
Pagán Marín, Helena (2024). “Poesía y ciudad en Los reales sitios (2022) de Juan de Salas”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 12(1), pp. 89–104. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2024.12.1.2234
Roubaud, Jacques (1999). Poesía, etcétera: puesta a punto. José Luis del Castillo Jiménez (trad.). Madrid: Hiperión.
Rubio, Andrés (2022). España fea. El caos urbano, el mayor fracaso de la democracia. Madrid: Debate.
Salgado, María (2023). El momento analírico. Una historia expandida de la poesía en España de 1964 a 1983. Barcelona: Akal.
Smithson, Robert (1996). Robert Smithson: The Collected Writings. Jack Flam (ed.). Berkeley: University of California Press.
Soto Calderón, Andrea (2020). La performatividad de las imágenes. Chile: Metales Pesados.
Steyerl, Hito (2014). Los condenados de la pantalla. Barcelona: Editorial Caja Negra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Helena Pagán Marín

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

