«Los hermanos Del Hierro» («My Son, the Hero», 1961), by Ismael Rodríguez and «Par de reyes» («Pair of Kings», 1983), by Ricardo Garibay. A comparative analysis
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.1-22Keywords:
Ismael Rodríguez, Ricardo Garibay, western, border, hateAbstract
Both Los hermanos Del Hierro (My Son, the Hero, 1961), by Ismael Rodríguez and Par de reyes (Pair of Kings, 1983), by Ricardo Garibay, were written by the latter, and, for the relevance of their propositions, which we analyze in this article, for their formal importance in Mexican cinema and, generally, in westerns and in literature, deserved to have a dedicated comparative analysis. It is the case that the critically acclaimed movies script was written first, and that, many years later, motivated the novel, of border genre, and of equal literary transcendence. An exemplary novel. In fact, Ricardo Garibay erects himself at the center of these two creations, and we cannot forget that from that original idea unfurls the famous film, realised by Ismael Rodriguez, an essential in the history of mexican cinematography. Alltogether, both masterpieces offer an unfathomable lesson on human values ex negativo, showing us what shouldn’t be: hate, revenge, resentment, etc.
Downloads
References
Ayala Blanco, Jorge (1968). La aventura del cine mexicano. Ciudad de México: Ediciones Era, col. Cine Club.
Ayala Blanco, Jorge (1994). “Los hermanos Del Hierro”, Somos, 100. Especial “100 años de cine mexicano”, s. p.
Bourdieu, Pierre (1993). The Field of Cultural Production. Essays on Art and Literature. Randal Johnson (ed. e intr.). Columbia: Columbia University Press.
Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Thomas Kauf (trad.). Barcelona: Anagrama, col. Argumentos.
Chávez Gochicoa, Ramiro (2008). 28 lecciones de vida (que aprendí en el cine). Buenos Aires: Editorial LibrosEnREd, col. Cine.
Diezmartínez, Ernesto (2009). “Los hermanos Del Hierro”. Vértigo. El blog que hace ¡ping!, http://www.ernestodiezmartinez.com/2009/05/los-hermanos-del-hierro.html [7/01/2024].
Escamilla Frías, Luis Enrique (2008). “Historia del coraje: hacia la biografía de Ricardo Garibay”. Xihmai 6, 3, pp. 1-22.
Gamboa, Jorge Luis (2012). “Siete grandes westerns mexicanos”. Letras Libres. Ciudad de México: 8 de agosto, https://letraslibres.com/cine-tv/siete-grandes-westerns-mexicanos/ [7/01/2024].
Garibay, Ricardo (1993). “Astucias literarias. Conferencia”. ITESO, Guadalajara (Jalisco): Unidad de Producción Audiovisual y Multimedia, 6 de noviembre, https://www.youtube.com/watch?v=RqMHSP98ggc [7/01/2024].
Garibay, Ricardo (2019 [1983]). Par de reyes, en La casa que arde de noche / Par de reyes. J. M. Servín (pról.). Ciudad de México: DeBolsillo, col. Biblioteca Garibay.
Garibay, Ricardo (2019a). “Nota del autor”. En Ricardo Garibay, Par de reyes, en La casa que arde de noche / Par de reyes. J. M. Servín (pról.). Ciudad de México: DeBolsillo, col. Biblioteca Garibay, 2019, pp. 95-96.
Gendron Zárate, Agustín (ed.) (2003). Ismael Rodríguez, medalla Salvador Toscano al mérito cinematográfico 2002. Ciudad de México: Conaculta, Cineteca Nacional, Academia Mexicana de Ciencias y Artes Cinematográficas, febrero.
Guillén, Claudio (1998). Múltiples moradas. Ensayo de Literatura Comparada. Barcelona: Tusquets, col. Marginales.
Monsiváis, Carlos y Bonfil, Carlos (1994). A través del espejo: el cine mexicano y su público. Ciudad de México: Ediciones El Milagro-Instituto Mexicano de Cinematografía.
Obscura Gutiérrez, Siboney (2016). “Ismael Rodríguez: Nosotros los pobres (1948)”. En Christian Wehr (ed.). Clásicos del cine mexicano. 31 películas emblemáticas desde la Época de Oro hasta el presente. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana Vervuert, col. Americana Eystettensia, pp. 177-202.
Petee, Thomas A., Padgett, Kathy G. y York, Thomas S. (1997). “Debunking the stereotype: An examination of mass murder in public places”. Homicide Studies, 1, 4, pp. 317-337. DOI: https://doi.org/10.1177/1088767997001004002.
Quemain, Miguel Ángel (1995). “La humildad frente al oficio. Entrevista con Ricardo Garibay”. Tierra Adentro, 76, pp. 7-15.
Reyes, Juan José (1995). “El poder de los sentidos”. Tierra Adentro, 76, pp. 16-18.
Rodríguez, Ismael (1961). Los hermanos Del Hierro. Ciudad de México: Cinematográfica Filmex, Producciones Gregorio Walerstein.
Rodríguez Gómez, Ismael (2014). Memorias. Gustavo García (ed.). Ciudad de México: Conaculta, Dirección General de Publicaciones, col. Memorias Mexicanas.
Rodríguez Gómez, Ismael (2016). “Cineforum III - Los hermanos Del Hierro”. La Soga. Revista cultural, 23 de septiembre, https://lasoga.org/cineforum-3-los-hermanos-del-hierro/ [7/01/2024].
Rodríguez Ortiz, Roxana (2012). “La literatura de frontera: apología de la posmodernidad”, https://roxanarodriguezortiz.com/2012/10/25/la-literatura-de-frontera-apologia-de-la-posmodernidad/ [7/01/2024].
Romo, Luis Fernando (2022). “El Indio Fernández, el polémico director de cine mexicano que posó desnudo para crear la estatuilla”. El Mundo, Madrid: 28 de marzo, https://www.elmundo.es/loc/celebrities/2022/03/28/623c3c1021efa04c2e8b45a0.html [7/01/2024].
Servín, Juan Manuel (pról.) (2019). “El furibundo Garibay”. En Ricardo Garibay, La casa que arde de noche / Par de reyes. Ciudad de México: DeBolsillo, col. Biblioteca Garibay, pp. 7-13.
Vega Alfaro, Eduardo de la (2013). “Al encuentro de nuestra imagen. El cine mexicano del siglo XX: Estampas de una negación nacional (1910-2000), de Obed González Moreno”. Sociedad y Discurso, 23, pp. 171-174.
Venegas, Ricardo (2005). “Tres entrevistas sobre Ricardo Garibay. Entrevista a Santiago Genovés”. La Jornada Semanal (La Jornada) 542, Ciudad de México: domingo 24 de julio, https://www.jornada.com.mx/2005/07/24/sem-tres.html [7/01/2024].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan Carlos Abril

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

