The Social Determination of the Cinematic Image in the Art of the First Avant-Garde. Gerardo Diego and Joris Ivens, a Case of Filmic-poetic Analogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/cel.12.2021.63-100

Keywords:

society, First Avant-Garde, cinematic image, cinema, poetry

Abstract

This article points out the social determination of the cinematic image as a direct cause of the analogy between the different arts during the period of the First Avant-Garde. In particular, it delves into the expressive reciprocity of Cinema and New Poetry confirmed by numerous theoretical and practical contributions, such as those of the ultraist poet Guillermo de Torre or those of the surrealist filmmaker Luis Buñuel. Likewise, the convenience of applying the concepts of cinema-eye (1919) and cinema-truth (1922), by the Russian director Dziga Vértov, and that of mental cinema (1989), by the Italian writer Italo Calvino to explain the aesthetic foundations and poetics of this osmosis, which the final comparative reading of the creationist poem “Lluvia” by the Spanish Gerardo Diego and the film of the same name by the Dutch Joris Ivens shows.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agel, Henri (1958), Manual de iniciación al arte cinematográfico, Madrid, Rialp, 1996.

Alcantud, Victoriano (2014), Hacedores de imágenes: propuestas estéticas de las primeras vanguardias en España (1918-1925), Granada, Comares.

Ansón, Antonio (1994), El istmo de las luces. Poesía e imagen de la vanguardia, Madrid, Cátedra.

Balázs, Béla. (1924), El hombre visible, o la cultura del cine, Buenos Aires, El Cuenco de Plata, 2013.

Barrera López, José María (1997), La revista “Grecia” y las primeras vanguardias, Sevilla, Alfar.

Bazin, André (1990), ¿Qué es el cine? Ontología y lenguaje, Barcelona, Rialp, 2008.

Bergson, Henri (1922), Durée et simultanéité: à propos de la théorie d'Einstein, Paris, Gallica Ebooks.

Bergson, Henri (1973), La evolución creadora, Madrid, Espasa-Calpe.

Bonitzer, Pascal (2007), Desencuadres. Cine y pintura, Buenos Aires, Santiago Arcos.

Buñuel, Luis (1927), “Del plano fotogénico”, La Gaceta Literaria, 7, pp. 1-4.

Buñuel, Luis (1928), “Del découpage o segmentación cinematográfica” en Manuel López Villegas (ed.), Escritos de Luis Buñuel, Madrid, Instituto de Estudios Turolenses, p. 189.

Calvino, Italo (1989), Seis propuestas para el próximo milenio, Madrid, Siruela, 1994.

Clerc, Jeanne Marie (1993), Littérature et cinema, París, Nathan University.

Cocteau, Jean (1933), “El arte y la revolución: el «cine, poesía de hoy»”, La Prensa, Santa Cruz de Tenerife, 16, feb., p. 1.

Costa, René de (1984), Huidobro: los oficios de un poeta, México, FCE.

Crepaldi, Gabriele (2006), El arte moderno: 1900-1945. La época de las vanguardias, Barcelona, Electa.

Delluc, Louis (1920), “La fotogenia”, en Joaquín Romaguera y Homero Alsina (ed.), Textos y manifiestos del cine: estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, Madrid, Cátedra, pp. 327-333.

Diego, Gerardo (1919), “Posibilidades creacionistas”, Madrid, octubre, en José Luis Bernal (ed.), Obras completas. Prosa. Prosa literaria, vol. VI, Madrid, Alfaguara, 2000, pp. 169-170.

Diego, Gerardo (1919), “Film”, Cervantes, Madrid, nov., pp. 28-29, http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003697544&search=&lang=es (16-12-2020).

Diego, Gerardo (1922), “Cine”, Horizonte, 1, nov., Madrid, p. 5.

Diego, Gerardo (1927), “Devoción y meditación de Juan Gris”, Revista de Occidente, 17, pp. 160-180.

Diego, Gerardo (1966), “El cinematógrafo”. ABC, 6 de abr., Madrid, p. 3, https://www.abc.es/archivo/periodicos/abc-madrid-19660406-3.html (16-12-2020).

Diego, Gerardo (1970), Versos escogidos, Madrid, Gredos, en José Luis Bernal (ed.), Obras completas. Prosa. Prosa literaria, vol. VI, Madrid, Alfaguara, 2000, pp. 366-416.

Diego, Gerardo (1986), Manual de espumas. Versos humanos, ed. Milagros Arizmendi, Madrid, Cátedra.

Diego, Gerardo (2000), Obras completas. Prosa. Prosa literaria, vol. VI, ed. José Luis Bernal, Madrid, Alfaguara.

Diez de Revenga, Francisco Javier (2001), “La prosa literaria de Gerardo Diego”, Monteagudo, 6, pp. 141-144.

Dulac, Germaine (1927), “Las estéticas. Las trabas. La cinematografía integral”, en Joaquín Romaguera y Homero Alsina (ed.), Textos y manifiestos del cine: estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, Madrid, Cátedra, pp. 89-99.

Eisenstein, Serguéi (1970), Reflexiones de un cineasta, Barcelona, Lumen.

Epstein, Jean (1921), La poésie d'aujourd'hui. Un nouvel état d'intelligence: Lettre de Blaise Cendrars, Paris, Éditions de la sirène.

Epstein, Jean (1924), “A propósito de algunas condiciones de la fotogenia”, en Joaquín Romaguera y Homero Alsina (ed.), Textos y manifiestos del cine: estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, Madrid, Cátedra, pp. 335-340.

Fernández Cuenca, Carlos (1971), Picasso en el cine también, Madrid, Editorial Nacional.

Gance, Abel (1927), “¡Ha llegado el tiempo de la imagen!”, en Joaquín Romaguera y Homero Alsina (ed.), Textos y manifiestos del cine: estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, Madrid, Cátedra, pp. 454-464.

García, Carlos (2008), “García Lorca, Jean Epstein y un tercero en discordia”, El Maquinista de la Generación, 15, Málaga, julio, pp. 28-31.

García Lorca, Federico (1926), “La imagen poética de don Luis de Góngora”, en Federico García Lorca, Obras completas, vol. 3, ed. Miguel García Posada, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 1997, pp. 1306-1332.

Genette, Gerard (1989), Palimpsestos: la literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.

Gómez Gómez, Agustín (ed.) (2011), Picasso: cine y arte, Málaga, Fundación Pablo Ruiz Picasso.

Gubern, Roman (1999), Proyector de luna. La generación del 27 y el cine, Barcelona, Anagrama.

Huidobro, Vicente (2003), Obra poética, ed. Cedomil Goic, Madrid, ALLCA XX.

Ivens, Joris. (1929), Regen (Lluvia), prod. Mannus Franken, [Vídeo], Holanda, https://www.youtube.com/watch?v=VL3kW6RzjU4 (16-12-2020).

Ivens, Joris (1969), The Camera and I, Berlin Oriental, Seven Seas Books.

Marinetti, Filippo Tommaso (1978), Manifiestos y textos futuristas, trad. de Cari Sanz, Barcelona, Ediciones del Cotal.

Martínez Moreno, Eva María (2017), Hacia un nuevo concepto de imagen para la lectura de la poesía vanguardista española, Madrid, Fundación Universitaria Española.

Mirzoeff, Nicholas (2003), Una introducción a la cultura visual, Barcelona, Paidós.

Monegal, Antonio (1993), Luis Buñuel de la literatura al cine: una poética del objeto, Barcelona, Anthropos.

Morris, Brian (1980), La acogedora oscuridad. El cine y los escritores españoles (1920-1936), Córdoba, Filmoteca de Andalucía, 1993.

Moxey, Keith (2008), “Visual Studies and the Iconic Turn”, Journal of Visual Culture 7/2, Londres, pp. 131-146.

Noticiario, (1927), La Gaceta Literaria, 24, 15, dic., Madrid, p. 5, http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003884996&search=&lang=es (16-12-2020).

Moussinac, Léon (1925), Naissance du cinema, J. Povolozky, University of Michigan, 2006.

Ortega y Gasset, José (1923), El tema de nuestro tiempo, Madrid, Alianza, 1987.

Ortega y Gasset, José (1925), La deshumanización del arte y otros ensayos estéticos, Madrid, Revista de Occidente, 1970.

Ortiz, Áurea y Piqueras, María Jesús (1995), La pintura en el cine. Cuestiones de representación visual, Barcelona, Paidós.

Pérez Bazo, Javier (ed.) (1998), La vanguardia en España. Arte y Literatura, Toulouse/París, CRIC & OPHRYS.

Pérez Bowie, José Antonio (2015), “Transmedialidad y nuevas tecnologías”, 1616: Anuario de Literatura comparada, 5, Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 19-24.

Puyal, Alfonso (2009), “Juan Gris y el cine”, Goya, 328, pp, 251-260.

Puyal, Alfonso (2014), Cinema y arte nuevo: la recepción fílmica en la vanguardia española (1917-1937), Madrid, Biblioteca Nueva.

Ramírez, Juan Antonio (2009), El objeto y el aura. (Des)orden visual del arte moderno, Madrid, Akal.

Ródenas de Moya, Domingo (2007), Poéticas de las vanguardias históricas: antología, Madrid, Mare Nostrum.

Rodríguez de la Flor, Fernando (2009), Giro visual: primacía de la imagen y declive de la lecto-escritura en la cultura postmoderna, Salamanca, ed. Delirio.

Rodríguez Fischer, Ana (ed.) (1999), Prosa española de vanguardia, Madrid, Castalia.

Romaguera, Joaquín y Alsina, Homero (eds.) (1989), Textos y manifiestos del cine: estética, escuelas, movimientos, disciplinas, innovaciones, Madrid, Cátedra.

Rose, Bernice (ed.) (2007), Picasso, Braque and Early Film in Cubism, New York, Pace Wildenstein Gallery.

Sánchez-Biosca, Vicente (1998), “El cine y su imaginario en la vanguardia española”, en Javier Pérez Bazo (ed.), La vanguardia en España. Arte y Literatura, Toulouse/París, CRIC & OPHRYS, 1998, pp. 399-411.

Sánchez-Biosca, Vicente (2004), Cine y vanguardias artísticas. Conflictos, encuentros, fronteras, Barcelona, Paidós.

Sánchez Vidal, Agustín (1999), “La cultura española de vanguardia”, en Harald Wentzlaff-Eggebert, Las vanguardias literarias en España, Madrid, Iberoamericana, pp. 341-354.

Sánchez Vidal, Agustín (2002), “Picasso y el cine”, en Picasso. Madrid, Fundación cultural Mapfre Vida, pp. 317-339.

Torre, Guillermo de (1921), “El cinema y la novísima literatura: sus conexiones”, Cosmópolis, 33, Madrid, sep., pp. 98-107, http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003700753&search=&lang=es (16-12-2020).

Torre, Guillermo de (1921), “Diagrama mental”, V_ltra, 18, Madrid, 10 nov. p. 5, http://hemerotecadigital.bne.es/issue.vm?id=0003796764&search=&lang=es (16-12-2020).

Torre, Guillermo de, (1923), Hélices, Málaga, Centro Cultural de la Generación del 27, 2000.

Torre, Guillermo de, (1925), Literaturas europeas de Vanguardia, Pamplona, Urgoiti Editores, 2002.

Torre, Guillermo de, (1926), “Cinema”, Revista de Occidente, 12, pp. 116-120.

Torre, Guillermo de, (1971), Historia de las literaturas de vanguardia, Madrid, Guadarrama.

Vela, Fernando (1925), “Desde la ribera oscura (para una estética del cine)”, Revista de Occidente, mayo, tomo 8, 23, pp. 202-227.

Vértov, Dziga (1974), Cine-ojo: textos y manifiestos, Madrid, Fundamentos.

Videla, Gloria (1971), El Ultraísmo. Estudios sobre movimientos poéticos de vanguardia en España, Madrid, Gredos.

Villanueva, Darío (2008), Imágenes de la ciudad: poesía y cine, de Whitman a Lorca, Valladolid, Universidad de Valladolid.

Villegas, Sonia (1997), “La influencia del futurismo italiano en el cine soviético: de Mayakosvsky a la FEKS”, Film-Historia, vol. 7, 1, pp. 13-28.

Weisgerber, Jean (ed.) (1984), Les avant-garde littéraires au XXe siècle, 2 vols. Budapest, Akadémiai Kiadó.

Wentzlaff-Eggebert, Harald (1999), Las vanguardias literarias en España, Madrid, Iberoamericana.

Wild, Jennifer (2015), The Parisian Avant-Garde in the Age of Cinema, 1900-1923, California, University of California Press.

Zumalde Arregi, Imanol (2011). “Cine al Cub(ism)o. Picasso y la captura del movimiento”, en Agustín Gómez Gómez (ed.), Picasso: cine y arte, Málaga, Fundación Pablo Ruiz Picasso, pp. 143-166.

Downloads

Published

2025-11-24 — Updated on 2022-04-08

Versions

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The Social Determination of the Cinematic Image in the Art of the First Avant-Garde. Gerardo Diego and Joris Ivens, a Case of Filmic-poetic Analogy. (2022). Castilla. Estudios De Literatura, 12, 63-100. https://doi.org/10.24197/cel.12.2021.63-100 (Original work published 2021)