“Academic frictions”. Porosity of Fiction (or Theory) in Javier García Rodríguez’ Writing

Authors

  • Guillermo Sánchez Ungidos , Universidad de Oviedo (España)

DOI:

https://doi.org/10.24197/cel.12.2021.1-28

Keywords:

Javier García Rodríguez, literary theory, fiction, campus literature, Susan Sontag

Abstract

The aim of this study is to deepen into the relationship between fiction and Theory from the prose work of Javier García Rodríguez, with the conviction that it is a self-conscious narrative writing in whose bosom both discourses overlap to resume a productive dialectic that enriches them. To this end, Sontag’s against interpretation premises are taken into account; we intend to find the formal function of fiction (and Theory), an erotics based on a subject —or a mask— that makes us understand that we are, unfortunately, fiction readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, Louis (1967), Sobre el trabajo teórico: dificultades y recursos, Barcelona, Anagrama, 1970.

Bonilla, Juan (2007), “De paso”, en Javier García Rodríguez, Estaciones, Oviedo, KRK, pp. 9-15.

Bourdieu, Pierre (1984), Homo Academicus, Buenos Aires, Siglo XXI, 2008.

Calles Hidalgo, Jara (2018), “Literatura con paradiña”, EU-topías. Revista de Interculturalidad, Comunicación y Estudios Europeos, 15, pp. 179-183.

Cuesta Abad, José Manuel (1992), «Adversus ortodoxos (el destino de la Teoría de la Literatura)», Anthropos, 129, pp. 59-62.

Culler, Jonathan (1997), Breve introducción a la teoría literaria, Madrid, Cátedra, 2000.

Del Río Castañeda, Laro (2017), “Entre mutantes y académicos: la criticaficción de García Rodríguez. Reseña sobre: Javier García Rodríguez: Literatura con paradiña. Hacia una crítica de la razón crítica”, Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 1, pp. 268-272.

Fernández Porta, Eloy (2010), Afterpop. La literatura de la implosión mediática, Barcelona, Anagrama.

Fish, Stanley (1987), “Dennis Martinez and the Uses of Theory”, The Yale Law Journal, 96, pp. 1773-1800.

Fish, Stanley (1992), Práctica sin teoría. Retórica y cambio en la vida institucional, Barcelona, Destino.

Fisher, Mark (2019), “¿Por qué K?”, en k-punk – Volumen 1. Escritos reunidos e inéditos (Libros, películas y televisión), Buenos Aires, Caja Negra, pp. 41-44.

García, Noelia S. (2020), “Ficción y no-ficción en La mano izquierda es la que mata de Javier García Rodríguez”, en Eva Álvarez Ramos, Guillermo González Pascual y Carmen Morán Rodríguez (eds.), Narrativas (hiper)breves y transmedia (Literatura actual en Castilla y León, 2), Burgos, Fundación Instituto Castellano y Leonés de la Lengua, pp. 81-90.

García Rodríguez, Javier (2002), “Apuntes para la caracterización de la literatura de campus con un muestrario (necesariamente) incompleto de obras”, Clarín. Revista de Nueva Literatura, 37, pp. 3-13.

García Rodríguez, Javier (2007), Estaciones, Oviedo, KRK.

García Rodríguez, Javier (2009), Líneas de alta tensión (Literatura crónica que viene a cuento), Oviedo, Septem.

García Rodríguez, Javier (2010), Qué ves en la noche, Logroño, ediciones del 4 de agosto.

García Rodríguez, Javier (2011), Barra americana, Barcelona, DVD.

García Rodríguez, Javier (2015a), “Escribe cien veces: «No me reiré de los profesores». (Humor, sátira académica y novela de campus reciente en España)”, Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, III, 2, pp. 273-293.

García Rodríguez, Javier (2015b), Un pingüino en Gulpiyuri, Madrid, Oxford, 2017.

García Rodríguez, Javier (2017a), Literatura con paradiña. Hacia una crítica de la razón crítica, Salamanca, Delirio.

García Rodríguez, Javier (2017b), En realidad, ficciones. (Textos e imágenes en la ficción contemporánea: narrar y cómo), Oviedo, Septem.

García Rodríguez, Javier (2018a), La mano izquierda es la que mata, Gijón, Trea.

García Rodríguez, Javier (2018b), Mi vida es un poema, Madrid, SM.

García Rodríguez, Javier (2019), Y el quererlo explicar es Babilonia (Oviedades 2014-2017), León, Eolas.

García Rodríguez, Javier (2020a), Miedo a los perros que me han dicho que no muerden, Madrid, SM.

García Rodríguez, Javier (2020b), “Doctor en Alaska 6/17: Teoría, literatura y conflictos de interpretación en (una) serie”, Actio Nova, monográfico 4, pp. 485-525.

García Rodríguez, Javier (2020c), “Periféricos y consumibles”, El Periódico, en https://www.elperiodico.com/es/autor/javier-garcia-rodriguez-83326 (fecha de consulta: 13/01/2021).

Gea, Juan Carlos (2018), “«En literatura hoy o eres consumible o periférico, y la periferia está chunga»”, La Voz de Asturias, en https://www.lavozdeasturias.es/noticia/cultura/2018/04/13/literatura-hoy-consumible-periferico-periferia-chunga/00031523640153772741193.htm (fecha de consulta: 28/12/2020).

Gutiérrez Valencia, Cristina (2018), “Javier García Rodríguez, un homo sampler con estilete crítico”, El Cuaderno, en elcuadernodigital.com/2018/01/05/en-realidad-ficciones/ (fecha de consulta: 28/12/2020).

Gutkowska-Ociepa, Katarzyna (2016), “Sobre el yo siléptico en la narrativa contemporánea española el caso de Barra americana de Javier García Rodríguez”, en J. WilkRacięska, M. Kobiela-Kwaśniewska y J. Lyszczyna (eds.), Relecturas y nuevos horizontes en los estudios hispánicos. Vol. 1, Literatura (poesía y narrativa), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 97-108.

Gutkowska-Ociepa, Katarzyna (2018). “«Son todos mutantes en esta conspiración». El caso de Mutatis Mutandis de Javier García Rodríguez”, en Mihai Iacob y Adolfo R. Posada (coords.), Narrativa mutantes. Anomalía viral en los genes de la ficción, Bucarest, Ars Docendi/Universitate din București, pp. 259-269.

Mora, Vicente Luis (2009), “Mutantes en Madrid este viernes”, Diario de lecturas, en: vicenteluismora.blogspot.com.es/2009/11/mutantes-en-madrid-este-viernes.html (fecha de consulta: 23/12/2020).

Mora, Vicente Luis (2018), “La crítica creativa”, Diario de lecturas, en vicenteluismora.blogspot.com/2018/07/la-critica-creativa.html (fecha de consulta: 23/12/2020).

Morán, Carmen (2018), “Hace falta ser diestro”, El Cuaderno, en elcuadernodigital.com/2018/05/08/la-mano-izquierda-es-la-que-mata/ (fecha de consulta: 28/12/2020).

Sontag, Susan (1964a), “Contra la interpretación”, en Contra la interpretación y otros ensayos, Barcelona, Debolsillo, 2019, pp. 13-27.

Sontag, Susan (1964b), “Notas sobre lo camp”, en Contra la interpretación y otros ensayos, Barcelona, Debolsillo, 2019, pp. 351-372.

Sontag, Susan (1965), “Sobre el estilo”, en Contra la interpretación y otros ensayos, Barcelona, Debolsillo, 2019, pp. 29-56.

Sontag, Susan (1967a), “La estética del silencio”, en Estilos radicales, Madrid, Punto de Lectura, 2002, pp. 13-60.

Sontag, Susan (1967b), “La imaginación pornográfica”, en Estilos radicales, Madrid, Punto de Lectura, 2002, pp. 61-119.

Sontag, Susan (1996), “Treinta años después”, en Contra la interpretación y otros ensayos, Barcelona, Debolsillo, 2019, pp. 387-393.

Downloads

Published

2025-11-24 — Updated on 2022-02-04

Versions

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

“Academic frictions”. Porosity of Fiction (or Theory) in Javier García Rodríguez’ Writing. (2022). Castilla. Estudios De Literatura, 12, 1-28. https://doi.org/10.24197/cel.12.2021.1-28 (Original work published 2021)