/ Max Aub’s «Campo cerrado»: mechanisms and social function of historical representation
DOI:
https://doi.org/10.24197/cel.13.2022.242-265Keywords:
Max Aub, Literature of Commitment, Spanish Civil War, Realism, Ectopic LiteratureAbstract
This study focuses on Campo cerrado (1939), the first novel in el Laberinto mágico, the series by Max Aub centred on the Spanish Civil War and the 1934 Spanish Revolution, with the objective of analysing the artistic procedures from which the author performs a historic representation and elaborates a discourse which carries his political position in an exercise of commitment and social memory. Within the solid framework of the context, which traverses the Aubian literary creation and that cannot dodge Aub’s biography marked by displacements and based on the numerous studies devoted to his work, I look at the reconstruction and the polyphonic transmission of the narrated reality through instances and elements both derived from the extraliterary reality and formed within the text. Thus, I study the functions of fictionality, polyphony, hybridism and structure, as well as the use of rhetorical figures in the novel.
Downloads
References
Abellán, José Luis (2004), “El exilio de Max Aub (España como patria de destino)”, en Gonzalo Santonja (ed.), pp. 173-181.
Albaladejo, Tomás (1992), Semántica de la narración: la ficción realista, Madrid, Taurus.
Albaladejo, Tomás (2005), “Retórica, comunicación, interdiscursividad”, Revista de investigación Lingüística, VIII, pp. 7-33.
Albaladejo, Tomás (2011), “Sobre la literatura ectópica”, en Adrian Bieniec et al (eds.), Rem tene, verba sequentur! Gelebte Interkulturalität. Fetschrift zum 65. Geburtstag des Wissenschaftlers und Dichters Carmine/Gino Chiellino, Dresden: Thelem, pp. 141-153.
Aub, Max (1938) “Las cosas como son. Los escritores y la guerra”, La Vanguardia, 2 de abril, p.3.
Aub, Max (1974), Manual de Historia de la Literatura Español, Madrid, Akal.
Aub, Max (1978), El laberinto mágico I. Campo cerrado, Madrid, Alfaguara.
Aub, Max (2001), Cuerpos presentes, Segorbe, Fundación Max Aub.
Aub, Max (2015), La gallina ciega. Diario español, Madrid, Visor Libros.
Aznar Soler, Manuel (2003a), “Los años de la Segunda República (19319-1939)”, en Juan María Calles (ed.), pp. 62-93.
Aznar Soler, Manuel (2003b), Los laberintos del exilio. Diecisiete estudios sobre la obra literaria de Max Aub, Sevilla, Renacimiento.
Bajtín, Mijaíl M. (2005), Problemas de la poética de Dostoievski, traducción al español de Tatiana Bubnova, México, Fondo de cultura económica.
Blanco Aguinaga, Carlos (2005), “Max Aub y la cultura internacional del exilio”, en Gabriel Rojo y James Valender, (eds.), Homenaje a Max Aub, México, El Colegio de México, Centro de Estudios Lingüísticos y Literarios, pp. 85-98.
Beltrán Almería, Luis (1993), “Ortega, Bajtín y El tema de nuestro tiempo”, Berceo, 125, pp. 137-145.
Calles, Juan María (ed.) (2003), Max Aub en el laberinto del siglo XX, Valencia, Generalitat Valenciana.
Calles, Juan María (2003), “Un cierto Max Aub”, Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 23.
Castañar, Fulgencio (1992), El compromiso en la novela de la II República, Madrid, Siglo XXI de España.
Caudet, Francisco (2004), “La poesía de la prosa de El laberinto mágico”, en Gonzalo Santonja (ed.), Aproximación a Max Aub, Madrid, Sociedad estatal de conmemoraciones culturales: 165-170.
Caudet, Francisco (2009), “¿De qué hablamos cuando hablamos de literatura del exilio republicano de 1939?”, Arbor, 185(739), pp. 993-1007.
Caudet, Francisco (2012), Galdós y Max Aub. Poéticas del realismo, San Vicente del Raspeig, Universidad de Alicante.
Eagleton, Terry (2004): The illusions of postmodernism, Cornwall: Blackwell Publishing.
Eichenbaum, Boris (2002), “Sobre la teoría de la prosa”, en Tzvetan Todorov (ed.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos, traducción al español de Ana María Nethol, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 147-158.
García Berrio, Antonio (1994), Teoría de la Literatura (la construcción del significado poético), Madrid, Cátedra.
Harshaw, Benjamin (1984), “Fictionality and Fields of Reference: Remarks on a Theoretical Framework”, Poetics Today, 5 (2), pp. 227- 251.
Hellín, Lucía (2015), “Literatura Ectópica: Party Im Blitz de Elias Canetti”, Tonos. Revista de Estudios Filológicos, 28.
Hellín, Lucía (2019), “Literatura ectópica: de las fronteras a lo universal”, en Carmen Luna Sellés y Rocío Hernández Arias (eds.), Más allá de la frontera. Migraciones en las literaturas y culturas hispano-americanas, Berlín, Peter Lang, pp. 111-122.
Lluch-Prats, Javier (2014), “Prólogo. La persistencia de la memoria aubiana”, en Javier Sánchez Zapatero, Max Aub y la escritura de la memoria, Sevilla: Renacimiento: 9-19.
Malgat, Gérard (2003), «La infancia en París (1903-1914)”, en Juan María Calles (ed.), pp. 28-39.
Malgat, Gérard (2011), “Las obras testimoniales de Max Aub sobre la guerra de España: las difíciles memorias de la derrota y del exilio”, Amnis, 2.
Marrugat, Jordi (2018), “Palabra, verdad y mentira en el teatro de Juan Mayorga”, Bulletin of Hispanic Studies, 95(5), pp. 501-517.
Morán, Gregorio (2014), El cura y los mandarines. Historia no oficial del Bosque de los Letrados. Cultura y política en España 1962-1996, Madrid, Akal.
Pérez Bowie, José Antonio (2006), “En torno a la concepción aubiana del realismo”, El Correo de Euclides: anuario científico de la Fundación Max Aub, 1, pp. 486-496.
Rivero, Francisco León (2020), “La Sagrada Familia de Max Aub: Campo cerrado, novela arquitectónica”, Hispanic Review, 88 (2), pp. 215-233.
Rodriguez, Juan (2003), “Los años de formación (1914-1931)”, en Juan María Calles (ed.), pp. 40-61.
Sánchez Zapatero, Javier (2010), “Max Aub o el poder testimonial de la ficción”, Estudios humanísticos. Filología, 32, pp. 197-211.
Sánchez Zapatero, Javier (2011), “Historia y memoria de la guerra civil. Apuntes sobre Campo cerrado (1943), de Max Aub”, Hesperia. Anuario de filología hispánica, pp. 119-137.
Sánchez Zapatero, Javier (2014), Max Aub y la escritura de la memoria, Sevilla, Renacimiento.
Santonja, Gonzalo (ed.) (2004), Aproximación a Max Aub, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.
Soldevilla, Ignacio (1973), La obra narrativa de Max Aub (1929-1969), Madrid, Gredos.
Tuñón de Lara, Manuel (2001), De Tuñón de Lara a Max Aub. Introducción al Laberinto mágico, Segorbe, Fundación Max Aub y Ministerio de Educación, Cultura y Deportes.
Ugarte, Michael (1985), “Max Aub's Magical Labyrinth of Exile”, Hispania, 68 (4), pp. 733-739.
Valcárcel, Carmen (2010), “Los juegos de la escritura de Max Aub”, El Correo de Euclides, 4, pp. 71-87.
Valcárcel, Carmen (2018), “Memorias. Novela. Hacerla. Como si fuese de verdad, mi vida”, en Max Aub, Campo francés, Granada, Cuadernos del Vigía, pp. 7-21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucía Hellín Nistal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Castilla. Estudios de Literatura will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in Castilla. Estudios de Literatura.

