«Peonía» o la búsqueda de una lengua nacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.698-713

Keywords:

Peonía, creolism, representation, XIX century, Venezuela

Abstract

Peonía (1890), by Manuel Vicente Romerogarcía (1864-1917), has been read by Venezuelan critics as the novel that inaugurated Creoleism in that country. Beyond this scoop value, the work has been judged with very different criteria, ranging from staunch rejection for considering it as a work of little merit, to being a fundamental piece of national literature. Here we try to show this supposed sloppy style and heterogeneous discourses, which cover melodrama, sociology and journalism, among others, as a conscious strategy that the author uses in his need to represent Venezuelan “reality.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diego Rojas Ajmad, , Universidad Católica Andrés Bello / Universidad Nacional Experimental de Guayana (Venezuela)

    Doctor of Letters. Associate Professor of the Andrés Bello Catholic University (Ciudad Guayana) and the University of Guayana (Bolívar state). His books include: "Mundos de tinta y papel. LA cultura del libro en la Venezuela colonial" (USB, Editorial Equinoccio, 2007), "Estampitas merideñas" (Instituto Merideño de la Cultura, 2010), Revista válvula: edición facsímil" (ULA, 2011), "Estampitas guayanesas" (UNEG, 2016), "Para una historia literaria desde la complejidad. La historiografía de la literatura venezolana y sus tramas" (Editorial Academica Española, 2017) and "Posciudades: manual de uso para ciudadanos nostálgicos y esquizofrénicos" (UCV, 2017), among others.

References

Academia Venezolana de la Lengua (1966). Manuel Vicente Romero García. Caracas: Academia Venezolana de la Lengua (Colección Clásicos Venezolanos de la Academia Venezolana de la Lengua; 13).

Anderson, Benedict (2000). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Angarita Arvelo, Rafael (2007). Historia y crítica de la novela en Venezuela y otros textos. Mérida: Vicerrectorado Académico de la Universidad de Los Andes. (Clásicos del Pensamiento Andino).

Araujo, Orlando (1984). “¿Hasta cuándo Peonía?”, en: Lengua y creación en la obra de Rómulo Gallegos. Caracas: Ateneo de Caracas.

Barnola, Pedro (1963). Eduardo Blanco, creador de la novela venezolana. Caracas: Biblioteca Venezolana de Cultura.

Cappelletti, Ángel (1994). Positivismo y evolucionismo en Venezuela. Caracas: Monte Ávila.

Contreras, Álvaro (2006). Escenas del siglo XIX. De la ciudad letrada al museo silvestre. Mérida: Instituto de Investigaciones Literarias Gonzalo Picón Febres, CDCHT, Universidad de Los Andes.

Contreras, Álvaro (2012). Estilos de mirar. Ensayo sobre el archivo criollista venezolano. Caracas: Equinoccio.

Crema, Edoardo (s/f). Interpretaciones críticas de literatura venezolana. Caracas: Instituto de Estudios Hispanoamericanos, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad Central de Venezuela.

Frevert, Ute y otros (2001). El hombre del siglo XIX. Madrid: Alianza.

Moré, Belford (2002). Saberes y autoridades. Institución de la literatura venezolana (1890-1910). Caracas: La Nave Va.

Romerogarcía, Manuel Vicente (1974). “Prólogo”. En: Aguilera, Delfín (1974) Venezuela 1900. Caracas: Ediciones del Congreso de la República.

Romerogarcía, Manuel Vicente (2001). Peonía. Caracas: Eduven. (Colección La Palma Viajera; 17).

Úslar Pietri, Arturo (1995). Letras y hombres de Venezuela. Caracas: Monte Ávila.

Downloads

Published

2024-07-21

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

«Peonía» o la búsqueda de una lengua nacional. (2024). Castilla. Estudios De Literatura, 15, 698-713. https://doi.org/10.24197/cel.15.2024.698-713