Perceived competence and utility value: How do they contribute to the performance in mathematics in the 6th grade of Primary Education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.1.2023.35-52

Keywords:

Competence, Mathematics, Elementary school, Motivation

Abstract

Different interdependent factors have been related to mathematical performance. Among them, general and specific cognitive factors, affective-motivational factors, and contextual factors stand out. This study analyzes the impact of perceived competence and utility value attitudes on mathematical performance and its different components. It also explores the differences in these attitudes between children with low performance (LP), average performance (AP) and high performance (HP). The sample consisted of 91 students (11-12 years old).  Mathematical performance and motivational variables were evaluated using the Battery for the Evaluation of Basic Mathematical Competence and the Attitudes Towards Mathematics Inventory, respectively. Differences between groups in motivational variables were analyzed. The data obtained indicate that the motivational variable with the greatest relationship and predictive power is perceived competence. Moreover, from a preventive approach, perceived competence is an aspect to be taken into special consideration, especially in students with RB. The utility value variable makes an additional significant contribution to the explanation of performance. Differences also appear between the LP, AP and HP groups in perceived competence. The study suggests that motivation, has an important responsibility on mathematical performance at the end of the primary stage. In this sense, it is essential to propose relevant and achievable challenges, offering feedback so that students generate beliefs adjusted to their real abilities. Finally, families and teachers should provide positive learning environments, with multiple opportunities for participation and support in order to successfully face mathematical learning in primary education, especially in the last grades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jessica Mercader Ruiz, Jaume I University

    Jessica Mercader es Doctora en Intervención Social y Familiar (Área: Psicología Evolutiva y de la Educación) por la Universitat Jaume I, obteniendo el premio extraordinario de doctorado en la categoría de ciencias de la salud en 2017. Actualmente trabaja como profesora Ayudante Doctor en el Departamento de Psicología Evolutiva Educativa, Social y Metodología de la Universitat Jaume I.


    Respecto a la experiencia investigadora, forma parte del grupo de investigación Dificultades del Aprendizaje de la Universitat Jaume I. Desde 2013 hasta la actualidad, se destaca la participación en distintos proyectos y trabajos relacionados con las dificultades específicas de aprendizaje y otros trastornos del desarrollo (ver publicaciones). Tiene un sexenio de investigación.


    Ejerce la docencia en los grados en Maestro/a de Educación Infantil y Educación Primaria, así como en el máster de Psicopedagogía, en asignaturas relacionadas con éstos ámbitos de conocimiento. Es coordinadora acaémica del grado en Maestro/a de Educación Infantil.

  • Rebeca Siegenthaler Hierro, Jaume I University

    Profesora Contratada Doctora. Línea de investigación Dificutlades del Aprendizaje, especialmente TDAH y dificultades de acceso al léxico y matemáticas. Tesis doctoral sobre Intervención Psicosocial en niños con TDAH. Un sexenio.

  • Laura Abellán Roselló, Jaume I University

    Laura Abellán Roselló, doctora en Educación por la Universidad de Valencia. Licenciada en Psicología y Máster en Psicopatología, salud y neuropsicología por la Universidad Jaume I. En el año 2012 inicié mi primera línea de investigación sobre aprendizaje y motivación educativa siguiendo el Modelo de Calidad de Situación Educativa (MOCSE), desarrollado por el Dr. Doménech-Betoret, F., a la que se suman otras líneas como Dificultades de Aprendizaje, concretamente en establecer cómo predictores de acceso al léxico y a las matemáticas en Educación Infantil pueden prevenir problemas de rendimiento académico en Educación Primaria. 

    Tengo dedicación completa como PDI desde el curso 2018/2019 en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Además, soy profesora asociada en la Universidad Jaime I desde el curso 2016/2017 y he trabajado en la Universidad Antonio de Nebrija como profesora asociada durante el curso 2018/2019 y en la Universidad Internacional de Valencia durante el curso 2019/2020. 

    Durante mi trayectoria profesional he publicado diversos artículos en revistas nacionales e internacionales de prestigio, he realizado varias estancias de investigación y he participado en Congresos Internacionales, aportando comunicaciones de interés científico. Adicionalmente, he participado como investigadora-colaboradora en un proyecto de innovación educativa financiado por la Universidad Internacional de La Rioja. Por último, he realizado tareas de revisora en revistas nacionales e internacionales de calidad investigativa.

References

Abín, A., Núñez, J. C., Rodríguez, C., Cueli, M., García, T. y Rosário, P. (2020). Predicting mathematics achievement in secondary education: The role of cognitive, motivational, and emotional variables. Frontiers in Psychology, 11, 876. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00876

Cueli, M., González-Castro, P., Álvarez, L., García, T. y González-Pienda, J. A. (2014). Variables afectivo-motivacionales y rendimiento en matemáticas: Un análisis bidireccional. Revista Mexicana de Psicología, 31(2), 153-163.

Eccles, J. S., Adler, T., Futterman, R., Goff, S., Kaczala, C., Meece, J. y Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. En J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives (pp. 75–146). Freeman.

Eccles, J. S. y Wigfield, A. (1995). In the mind of the actor: The structure of adolescents’ achievement task values and expectancy-related beliefs. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 215-225. https://doi.org/10.1177/0146167295213003

Ercegovac, I., Koludrović, M. y Mišurac, I. (2019). The contribution of the mathematics self-concept and subjective value of mathematics to mathematical achievement. Zbornik Instituta za Pedagoska Istrazivanja, 51(1), 162-197. https://doi.org/10.2298/ZIPI1901162R

García, J., García, B. y González, D. (2018). EVAMAT: Baterías para la Evaluación de la Competencia Matemática Básica. Volumen 3. Competencia Matemática Básica Avanzada: Baterías EVAMAT-6, EVAMAT-7 y EVAMAT-8. EOS.

García, T., Rodríguez, C., Betts, L., Areces, D. y González-Castro, P. (2016). How affective-motivational variables and approaches to learning predict mathematics achievement in upper elementary levels. Learning and Individual Differences, 49, 25-31. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.021

García-Fernández, T., Kroesbergen, E. H., Rodríguez, C., González-Castro, P. y González-Pienda, J. A. (2015). Factors involved in making post-performance judgments in mathematics problem-solving. Psicothema, 27(4), 374-380. https://doi.org/10.7334/psicothema2015.25

Gilbert, M. C., Musu-Gillette, L. E., Voolley, M. E., Karabenick, S. A., Strutchens, M. E. y Martin, W. G. (2014). Student perceptions of the classroom environment. Relations to motivation and achievement in mathematics. Learning Environments Research, 17, 287-304. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9151-9

González-Pienda, J. A., Fernández-Cueli, M., García, T., Suárez, N., Fernández, E., Tuero-Herrero, E. y da Silva, E. H. (2012). Diferencias de género en actitudes hacia las matemáticas en la enseñanza obligatoria. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3(1), 55-73.

Hanin, V. y Van Nieuwenhoven, C. (2019). Emotional and motivational relationship of elementary students to mathematical problem-solving: a person-centered approach. European Journal of Psychology of Education, 34(4), 705-730. https://doi.org/10.1007/s10212-018-00411-7

Høgheim, S. y Reber, R. (2015). Supporting interest of middle school students in mathematics through context personalization and example choice. Contemporary Educational Psychology, 42, 17-25. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.03.006

Holenstein, M., Bruckmaier, G. y Grob, A. (2022). How do self‐efficacy and self‐concept impact mathematical achievement? The case of mathematical modelling. British Journal of Educational Psychology, 92, 155-174. https://doi.org/10.1111/bjep.12443

IBM Corp. (2021). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 28.0. IBM Corp.

Koponen, T., Aro, T., Peura, P., Leskinen, M., Viholainen, H. y Aro M. (2021). Benefits of integrating an explicit self-efficacy intervention with calculation strategy training for low-performing elementary students. Frontiers in Psychology, 12, 714379. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.714379

Mercader, J., Presentación, M. J., Siegenthaler, R., Molinero, V. y Miranda, A. (2017). Motivación y rendimiento académico en matemáticas: un estudio longitudinal en las primeras etapas educativas. Revista de Psicodidáctica, 22(2), 157-163. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.007

Mercader, J., Puig, A., Rodrigo, R. M., Abellán, L. y Siegenthaler, R. (2019). Inhibición y memoria de trabajo: marcadores diferenciales de las dificultades en cálculo y resolución de problemas en educación infantil. INFAD Revista de Psicología, 2(1), 25-34. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n2.v2.1735

Molerá-Botella, J. (2012). ¿Existe relación en la Educación Primaria entre los factores afectivos en las Matemáticas y el rendimiento académico? Estudios sobre Educación, 23, 141-155.

Namkung, J. M., Peng, P. y Lin, X. (2019). The relation between mathematics anxiety and mathematics performance among school-aged students: A Meta-analysis. Review of Educational Research, 89(3), 459-496. https://doi.org/10.3102/0034654319843494

Peixoto, F., Sanches, C., Mata, L. y Monteiro, V. (2017). “How do you feel about math?”: Relationships between competence and value appraisals, achievement emotions and academic achievement. European Journal of Psychology of Education, 32(3), 385-405. https://doi.org/10.1007/s10212-016-0299-4

Peña, M. y Camacho, C. (2020). El contexto como una estrategia para fomentar el sentido de utilidad de las Matemáticas en estudiantes de ciencias sociales. Formación Universitaria, 13(1), 145-156. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100145

Prast, E. J., Van de Weijer-Bergsma, E., Miočević, M., Kroesbergen, E. H. y Van Luit, J. E. (2018). Relations between mathematics achievement and motivation in students of diverse achievement levels. Contemporary Educational Psychology, 55, 84-96. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2018.08.002

Rodríguez, S., Estévez, I., Piñeiro, I., Valle, A., Vieites, T. y Regueiro, B. (2021). Perceived Competence and Intrinsic Motivation in Mathematics: Exploring Latent Profiles. Sustainability, 13(16), 8707. https://doi.org/10.3390/su13168707

Rodríguez, S., Regueiro, B., Piñeiro, I., Valle, A., Sánchez, B., Vieites, T. y Rodríguez-Llorente, C. (2020). Success in Mathematics and Academic Wellbeing in Primary-School Students. Sustainability, 12(9), 3796. https://doi.org/10.3390/su12093796

Rosário, P., Lourenço, A., Paiva, O., Rodrigues, A., Valle, A. y Tuero-Herrero, E. (2012). Predicción del rendimiento en matemáticas: efecto de variables personales, socioeducativas y del contexto escolar. Psicothema, 24(2), 289-295.

Spreen, O. y Strauss, E. (1991). A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary. Oxford University Press.

Schukajlow, S., Rakoczy, K. y Pekrun, R. (2017). Emotions and motivation in mathematics education: theoretical considerations and empirical contributions. ZDM Mathematics Education, 49, 307-322. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0864-6

Tosto, M. G., Asbury, K., Mazzocco, M. M., Petrill, S. A. y Kovas, Y. (2016). From classroom environment to mathematics achievement: The mediating role of self-perceived ability and subject interest. Learning and Individual Differences, 50, 260-269. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.07.009

Valle, A., Regueiro, B., Piñeiro, I., Sánchez, B., Freire, C., y Ferradás, M. (2016). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de Educación Primaria: Diferencias en función del curso y del género. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 6(2), 119-132. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v6i2.161

You, S., Kim, E. K., Lim, S. A., y Dang, M. (2021). Student and Teacher Characteristics on Student Math Achievement. Journal of Pacific Rim Psychology, 15, 1834490921991428. https://doi.org/10.1177/1834490921991428

Wechsler, D. (1996). WPPSI: Escala de Inteligencia de Wechsler para Preescolar y Primaria. TEA Ediciones.

Downloads

Published

2023-07-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Perceived competence and utility value: How do they contribute to the performance in mathematics in the 6th grade of Primary Education?. (2023). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 12(1), 35-52. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2023.35-52