Emergent mathematics assessment for 0-3 years old
DOI:
https://doi.org/10.24197/edmain.1.2023.53-80Keywords:
Emergent mathematics, Informal mathematics, Mathematics assessment, Rubric, Nursery schoolAbstract
A first exploration of the assessment of emergent mathematics, which refers to the first mathematics of an intuitive and informal nature developed by children under 3 years of age, is carried out. In order to obtain data, firstly, a semi-structured interview was conducted with a teacher at a nursery school and, secondly, an educational proposal implemented in a group of 12 children aged 1-2 years was documented and interpreted mathematically, based on the rubric "Acquisition of informal mathematical knowledge from 0 to 3 years" (ACMI 0-3). The results show: a) the lack of teacher education in strategies and resources for the assessment of emergent mathematics; b) the validity of the rubric used to document and mathematically interpret the children's actions, showing that most actions are associated with the recognition of sensory qualities and the relative position of objects. It is concluded that it is necessary to provide disciplinary and pedagogical knowledge, both in pre-service and in-service education, so that nursery school professionals can promote and assess emergent mathematics effectively.
Downloads
References
Alsina, Á. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Narcea.
Alsina, Á. (2018). La evaluación de la competencia matemática: ideas clave y recursos para el aula. Épsilon - Revista de Educación Matemática, 98, 7-23.
Alsina, Á. y Berciano, A. (2020). Developing informal mathematics in Early Childhood Education. Early Child Development and Care, 190(13), 2013-2031.https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1555823
Alsina, Á. y Coronota, C. (2014). Los procesos matemáticos en las prácticas docentes: diseño, construcción y validación de un instrumento de evaluación. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(2), 21-34. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2014.23-36
Alsina, Á. y Martínez, M. (2016). La adquisición de conocimientos matemáticos intuitivos e informales en la Escuela Infantil: el papel de los materiales manipulativos. RELAdEI, Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 5(2), 127-136.
Alsina, Á. y Roure, D. (2017). Estableciendo niveles de adquisición de conocimientos matemáticos informales antes de los 3 años: diseño, construcción y validación de una rúbrica. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 6(1), 32-52. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2017.32-52
Barandiaran, A., Larrea, I. y Zia, N. (2019). L’avaluació en educació infantil. Un canvi de paradigma. Infància: educar de 0 a 6 anys, 227, 6-9.
Baroody, A. J. (1987). Children’s Mathematical Thinking. A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. Teachers College Press.
Canales, A. (2007). Evaluación educativa. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 48, 40-46.
Castillo, S. (2002). Didáctica de la evaluación: hacia una nueva cultura de la evaluación educativa. En S. Castillo (Ed.), Compromisos de la Evaluación Educativa (pp. 1-33). Pearson Educación.
Clemente, L. y Sáez, J. M.ª (2005). Modelo de Evaluación para la Educación Infantil. Ministerio de Educación y Ciencia.
Clements, H. D. y Sarama, J. (2015). El Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas a Temprana Edad. Learning Tools LLC.
Departament d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya (2012). Currículum i orientacions. Educació infantil. Primer cicle. Servei de Comunicació i Publicacions. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-1cicle.pdf
Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya (2015). Orientacions per a l'avaluació. Educació infantil. Primer cicle. Servei d’Ordenació Curricular d’Educació Infantil i Primària. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/orientacions-avaluacio-infantil-1cicle.pdf
Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics. An educational approach. Holland Reidel Pub.
García, M. (1995). La evaluación de la educación infantil. Revista Complutense de Educación, 6(1), 49-72.
Geist, E. (2014). Children are born mathematicians: supporting mathematical development, birth to age 8. Pearson.
González, M. Á. y Pérez, N. (2004). La evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje. Fundamentos básicos. Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 14, 95-110.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.
NAEYC y NCTM (2013). Matemáticas en la Educación Infantil: Facilitando un buen inicio. Declaración conjunta de posición. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 1-23. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2013.1-23
NCTM (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Traducción de la Sociedad Andaluza Thales del documento original (del año 2000).
Olmos, G. y Alsina, Á. (2021). Conocimientos matemáticos del profesorado de la Escuela Infantil (0-3 años): efecto en el diseño de espacios para desarrollar las matemáticas informales. Magister: revista de formación del profesorado e investigación educativa, 33, 59-73.
Perassi, Z. (2008). La evaluación en educación: un campo de controversias. Ediciones del Proyecto y Ediciones LAE.
Perrenaud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Rychen, D. S. y Salganik, L.H. (2004). Definir y seleccionar las competencias fundamentales para la vida. Fondo de Cultura Económica.
Sanmartí, N. (2017). 10 ideas clave, Evaluar para aprender. Graó.
Sanmartí, N. (2019). Avaluar la competència, avaluar per ser més competent. Anuari de l'Educació de les Illes Balears, 2019, 16-27.
Sanmartí, N. y Mas, M. (2016). Les rúbriques per a una avaluació plantejada com a aprenentatge. Perspectiva Escolar, 390, 37-41.
Sanmartí, N. (2020). Avaluar és aprendre: l’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/avaluar-aprendre.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Angel Alsina, Laia Borràs, Ruth Doblado, Laura Grauvilardell

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published at Edma 0-6: Childhood Mathematics Education will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The journal allows the authors to retain publishing rights. Authors may reprint their articles in other media without having to request authorization, provided they indicate that the article was originally published in Título de la revista.
