Statistics and probability in Spanish and Chilean pre-school and primary school textbooks

Authors

  • Jocelyn D. Pallauta Universidad de Los Lagos image/svg+xml
  • Sofía Caviedes Barrera Universidad de Los Lagos image/svg+xml
  • Marisol Muñoz-Cruz , Universidad Autónoma
  • Clarissa Coragen Ballejo , Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.24197/edmain.2.2023.1-30

Keywords:

Textbooks, Early childhood education, Statistical education, Epistemic suitability

Abstract

This article seeks to identify the epistemic suitability, linked to statistics and probability, of the textbooks for Pre-school and Primary Education in Spain and Chile. Theoretical and methodological elements of Didactic Suitability are used, specifically, the epistemic facet. A content analysis of eight Chilean and Spanish textbooks is carried out. In both countries, the most frequent problem situation is the interpretation of representations and the construction of graphs and statistical tables. Situations linked to the study of probability are scarce and appear only in Spanish primary school textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, Á. (2017). Contextos y propuestas para la enseñanza de la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un itinerario didáctico. Épsilon, 34(95), 25-48.

Alsina, Á. (2022). Transformando el currículo español de Educación Infantil: la presencia de la competencia y los procesos matemáticos. Números, 111, 33-48.

Arredondo, E., Vásquez, C. y García-García, J. I. (2021). Análisis de las tablas y los gráficos estadísticos en libros de texto de Chile y España para la Educación Infantil. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.34019/2594-4673

Barrantes, M., López, M. y Fernández, M. A. (2015). Análisis de las representaciones geométricas en los libros de texto. PNA, 9(2), 107-127. https://doi.org/10.30827/pna.v9i2.6105

Batanero, C., Álvarez-Arroyo, R., Hernández-Solís, L. y Gea, M. (2021). El inicio del razonamiento probabilístico en educación infantil. PNA, 15(4), 267-288. https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22349

Batanero, C., Arteaga, P. y Gea, M. (2018). Statistical Graphs in Spanish Textbooks and Diagnostic Tests for 6–8-Year-Old Children. En A. Leavy, M. Meletiou-Mavrotheris y E. Paparistodemou (Eds.), Statistics in Early Childhood and Primary Education, Early Mathematics Learning and Development (pp. 163-180). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1044-7_10

Bisquerra, R. (2019). Metodología de la Investigación Educativa. La Muralla.

Braga, E. R., Coragem, C. y Viali, L. (2022). Actividades contextualizadas sobre Covid-19: desarrollo de la alfabetización probabilística en 6° año de Primaria. Unión,18(65), 1-19.

Breda, A., Font, V. y Pino-Fan, L. R. (2018). Criterios valorativos y normativos en la didáctica de las matemáticas: el caso del constructo idoneidad didáctica. Bolema, 32(60), 255-278. https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n60a13

Buehring, R. y Grando, R. (2018). Brazilian research contributions to the investigation field and to the practice in statistics education in early childhood. En M. A. Sorto, A. White y L. Guyot (Eds.). Looking back, looking forward. Proceedings of the Tenth International Conference on Teaching Statistics. International Statistical Institute.

Burgos, M., López-Martín, M.M., Aguayo-Arriagada, C. y Albanese, V. (2022). Análisis cognitivo de tareas de comparación de probabilidades por futuro profesorado de Educación Primaria. Uniciencia, 36(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.38

Cardona, M. J. (2021). Um referencial curricular para as crianças dos 3 aos 6 anos: A realidade portuguesa. Revista Debates em Educação, 13(33), 113-128. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p113-128

Chico, J. y Montes, M. Á. (2023). Representaciones Semióticas de la Multiplicación y División en Libros de Texto de Educación Primaria. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 37(75), 296-316. https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a14

Cotrado, B., Burgos, M. y Beltrán-Pellicer, P. (2022). Idoneidad Didáctica de Materiales Curriculares Oficiales Peruanos de Educación Secundaria en Probabilidad. Bolema, 36(73), 888-922. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a13

Clements, D., y Sarama, J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas a temprana edad: El enfoque de las Trayectorias de aprendizaje. Learning Tools LLC.

Corral, Y., Corral, I. y Corral, A.F. (2015). Procedimientos de muestreo. Revista Ciencias de la Educación, 26(46), 151-167.

Cuida, A., Espina, E., Alsina, Á. y Novo, M. L. (2021). La educación estadística y probabilística en proyectos editoriales de Educación Infantil. Bolema, 35(69), 389-412. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a18

Díaz-Levicoy, D., Batanero, C., Arteaga, P. y Gea, M. (2016). Gráficos estadísticos en libros de texto de Educación Primaria: un estudio comparativo entre España y Chile. Bolema, 30(55), 713-737. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a20

Drisko, J. y Maschi, T. (2016). Content analysis. Oxford University Press.

Engel, J., Ridgway, J. y Weber, F. W. (2021). Educación Estadística, democracia y empoderamiento de los ciudadanos. Revista Paradigma, 42(Extra 1), 1-31. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p01-31.id1016

Gal, I. y Geiger, V. (2022). Welcome to the era of vague news: A study of the demands of statistical and mathematical products in the COVID-19 pandemic media. Educational Studies in Mathematics, 111, 5-28. https://doi.org/10.1007/s10649-022-10151-7

Gea, M. M., Pallauta, J. D., Batanero, C. y Valenzuela-Ruiz, S. M. (2022). Statistical Tables in Spanish Primary School Textbooks. Mathematics, 10(15), 2809. https://doi.org/10.3390/math10152809

Godino, J. D. (2013). Indicadores de la idoneidad didáctica de proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11(8), 111-132.

Godino, J. D. (2017). Construyendo un sistema modular e inclusivo de herramientas teóricas para la educación matemática. En J. Contreras, P. Arteaga, G. Cañadas, M. Gea, B. Giacomone, M. López-Martín (Eds.), Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (pp. 1-20). Universidad de Granada.

Godino, J. D., Batanero, C. y Burgos, M. (2023). Theory of didactical suitability: An enlarged view of the quality of mathematics instruction. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(6), em2270. https://doi.org/10.29333/ejmste/13187

Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM Mathematics Education, 39, 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1

Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: Implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 38-43.

González, M. T. y Sierra, M. (2004). Metodología de análisis de libros de texto de matemáticas: los puntos críticos en la enseñanza secundaria en España durante el siglo XX. Enseñanza de las Ciencias, 22(3), 389-408. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3872

Hadar, L. L. (2017). Opportunities to learn: Mathematics textbooks and students’ achievements. Studies in Educational Evaluation, 55, 153-166. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.10.002

Herbel, B. (2007). From Intended Curriculum to Written Curriculum: Examining the “Voice” of a Mathematics Textbook. Journal for Research in Mathematics Education, 38(4), 344-369.

Ministerio de Educación y Ciencia (MECD) (2007). Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de educación infantil. Boletín Oficial del Estado. Autor.

Ministerio de Educación, Cultura y Deportes (MECD) (2014). Real Decreto126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la educación primaria. Autor.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2022a). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Autor.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP) (2022b). Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Autor.

MINEDUC (2013a). Matemática. Programa de estudio primer año básico. Unidad de Currículum y Evaluación.

MINEDUC (2013b). Matemática. Programa de estudio segundo año básico. Unidad de Currículum y Evaluación.

MINEDUC (2018a). Bases curriculares Primero a Sexto Básico. Unidad de Currículum y Evaluación.

MINEDUC (2018b). Bases Curriculares para la Educación Parvularia. Unidad de Currículum y Evaluación.

NCTM (2014). Principles to actions: Ensuring mathematical success for all. National Council of Teachers of Mathematics.

Pallauta, J. D., Batanero, C. y Gea, M. M. (2021a). Complejidad semiótica de las tablas estadísticas en textos escolares chilenos y españoles de educación primaria. Em Teia, 12(2), 1-22. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250155

Pallauta, J. D., Gea, M. M., Batanero, C. y Arteaga, P. (2021b). Significado de la tabla estadística en libros de texto españoles de educación secundaria. Bolema, 35(71), 1803-1824. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n71a26

Ricart, M. y Estrada, A. (2022). Combinatorial and Proportional Task: Looking for Intuitive Strategies in Primary Education. Mathematics, 10(8), 1340. https://doi.org/10.3390/math10081340

Rittle-Johnson, B. y Star, J. R. (2007). Does comparing solution methods facilitate conceptual andprocedural knowledge? An experimental study on learning to solve equations. Journal of Educational Psychology, 99(3), 561-574. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.561

Rodríguez-Alveal, F., Díaz-Levicoy, D. y Aguerrea, M. (2022). Alfabetización y pensamiento probabilístico en docentes de matemática, en formación inicial y en activo. Uniciencia, 36(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.22

Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.

Santos, W. D., Santos Júnior, J. y Velasque, L. de S. (2018). O desenvolvimento do letramento estatístico pelos livros didáticos e a Base Nacional Comum Curricular. Revista De Ensino De Ciências E Matemática, 9(2), 210–229.

Souza, A., Lopes, C. y De Oliveira, D. (2014). Stochastic Education in Childhood: examining the learning of teachers and students. Statistics Education Research Journal, 13(2), 58-71. https://doi.org/10.52041/serj.v13i2.280

Sun, J., Qin, H., Lee, K., Bautista, A. y Zhang, Q. (2022). Early Mathematics Learning and Teaching in Chinese Preschools: A Content Analysis of Teaching Reference Books for Preschool Teachers. Mathematics, 10(1), 10. http://dx.doi.org/10.3390/math10010010

Vásquez, C., Arredondo, E. y García-García, J. (2022). Representaciones estadísticas a temprana edad: una aproximación desde los libros de texto de Chile y México. Bolema, 36(72), 116-145. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n72a06

Vásquez, C., Coronata, C. y Rivas, H. (2021). Enseñanza de la estadística y la probabilidad de los 4 a los 8 años de edad: una aproximación desde los procesos matemáticos en libros de texto chilenos. PNA, 15(4), 339-365. https://doi.org/10.30827/pna.v15i4.22512

Vásquez, C., Díaz-Levicoy, D. y Arteaga, P. (2020). Objetos matemáticos ligados a la estadística y la probabilidad en Educación Infantil: un análisis desde los libros de texto. Bolema, 34(67), 480-500. https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n67a07

Watson, J. y Callingham, R. (2020). COVID-19 and the need for statistical literacy. Australian Mathematics Education Journal, 2(2), 16-21.

Zahner, W. y Aquino-Sterling, C. (2020). Are the words as important as the concepts? Using pedagogical language knowledge to expand analysis of mathematics teaching with linguistically diverse students. Mathematics Education Research Journal, 34, 1-21. https://doi.org/10.1007/s13394-020-00352-9

Zhu, Y. y Fan, L. (2006). Focus on the representation of problem types in intended curriculum: a comparison of selected mathematics textbooks from mainland China and the United States. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(4), 609-626. https://doi.org/10.1007/s10763-006-9036-9

Downloads

Published

2023-12-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Statistics and probability in Spanish and Chilean pre-school and primary school textbooks . (2023). Edma 0-6: Educación Matemática En La Infancia, 12(2), 1-30. https://doi.org/10.24197/edmain.2.2023.1-30