Orfeo in Paris. “Manuscrito hallado en un bolsillo” of Julio Cortázar
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.7-34Keywords:
Orpheus; Paris; Game; Myth; Julio CortázarAbstract
The story “Manuscrito hallado en un bolsillo” by Julio Cortázar is based on a game that becomes a ceremony and rite, which requires a sacred time and space. The night and underground space of the Paris metro acquires a mytical character. The pictorial art and some ideas of Piet Mondrian and René Magritte correspond to some literary ideas of Julio Cortázar. The story is underline by the myth of Orpheus.
Downloads
References
Aronne Amestoy, Lida (1983), “La búsqueda del ‘yo’ al ‘nosotros’: Génesis y definición del tema del perseguidor en Cortázar”, en Julio Cortázar. La isla final, Edición de Jaime Alazraki, Ivar Ivask y Joaquín Marco, Barcelona, Ultramar, pp. 373-389.
Bernabé, Alberto y Francesc Casadesús (Coords.) (2008), Orfeo y la tradición órfica. Un reencuentro, 2 vols. Madrid, Akal.
Biedermann, Hans (2009), Diccionario de símbolos, trad de Juan Godo Costa, Barcelona, Paidós.
Blanchot, Maurice (2012), “La mirada de Orfeo”, en El espacio literario, trad. de Vicky Palant y Jorge Jinkis, Barcelona-Buenos Aires-México, Paidós, 2012, pp. 161-166.
Boldy, Steven (2017), “Julio Cortázar, la vanguardia y el azar”, en Eduardo Ramos-Izquierdo y Jerome Dulou (eds.), Antes y después de Rayuela, París, Colloquia.
Brunel, Pierre (1996), “Orpheus”, en Pierre Brunel (ed.), Companion to literary myths, heroes and archetypes, Londres y Nueva York, Routledge, pp. 930-938.
Brunel, Pierre (2002), “Las vocaciones de Orfeo”, en Bernardette Bricout (Comp.), La mirada de Orfeo. Los mitos literarios de occidente, trad. de Emma Andújar Moreno, Barcelona, Bs. Ars. – México, Paidós, pp. 47-77.
Caillois, Roger (1986), Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo, trad. de Jorge Ferreiro, México, Fondo de Cultura Económica.
Caillois, Roger (1988), “París, mito moderno”, en El mito y el hombre, trad. de Jorge Ferreiro, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 166-190.
Caillois, Roger (2006), El hombre y lo sagrado, trad. de Juan José Domenchina, México, Fondo de Cultura Económica.
Capitán Gómez, F. J. (2008), “Orfeo y Eurídice en un relato de Julio Cortázar”, en Amaltea. Revista de Mitocrítica, pp. 171-198.
Cortázar, Julio (2012), “Manuscrito hallado en un bolsillo” [Octaedro], en Cuentos Completos II (1962-1982), México, Alfaguara, pp. 69-78.
Cortázar, Julio (2009), “Bajo nivel”, en Tierra papel. Cuadernos para historias maravillosas, agosto, pp. 1-6.
Deicher, Susanne (2004), Piet Mondrian (1872-1944), trad. de Sandra Franco de Kost, Composición sobre el vacío, Madrid, Taschen.
Durand, Gilbert (1993), De la mitocrítica al mitoanálisis. Figuras míticas y aspectos de la obra, trad. de Alain Verjat, Barcelona – México: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana, Iztapalapa.
Eliade, Mircea (1973), Lo sagrado y lo profano, trad. de Luis Gil, Madrid, Guadarrama.
Gadamer, Hans-Georg (2012), Verdad y método, Salamanca, Ediciones Sígueme.
Genette, Gérard (1977), “La literatura a la segunda potencia”, en Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, sel. y trad. de Desiderio Navarro, Cuba, Casa de las Américas-Embajada de Francia en Cuba, pp. 53-62.
González-Cobo, Ramón Andrés (2012), Diccionario de música, mitología, magia y religión, Barcelona, Acantilado.
González Bermejo, Ernesto (1978), Conversaciones con Cortázar, Barcelona, EDHASA.
Graves, Robert (1967), Los mitos griegos, 2 vols., trad. de Luis Echávarri, Buenos Aires, Losada.
Guthrie, W. K. C. (2003), Orfeo y la religión griega. Estudio sobre el “movimiento órfico”, trad. de Juan Valmard, Madrid, Siruela.
Hernández Escobar (2010), “Entre Babilonia y París. El azar domesticado de Borges a Cortázar”, Latinoamérica, núm. 50, México, pp. 9-20.
Hugo, Victor (2011), Elogio de París, trad. de Jacqueline Nonclerq, Madrid, Gadir Editorial.
Huizinga, Johan (1972), Homo ludens, trad. de Eugenio Imaz, Madrid, Alianza Editorial, Buenos Aires, Losada.
Lévi-Strauss, Claude (2000), Antropología estructural, trad. de Eliseo Verón, Barcelona, Paidós.
Mandrioni, Héctor Delfor (1971), Rilke y la búsqueda del fundamento, Buenos Aires, Editorial Guadalupe.
Ovidio Nasón, Publio (1995), Las metamorfosis, trad. de Federico Carlos Sainz de Robles, México, Espasa Calpe Mexicana, Colección Austral, 1326.
Paquet, Marcel (2013), René Magritte 1898-1967, El pensamiento visible, trad. de Sara Mercader, Madrid, Taschen.
Poe, Edgar Allan (2008), “Manuscrito hallado en una botella”, en Cuentos completos. trad. de Julio Cortázar, México, Páginas de Espuma, pp. 93-102.
Precht, Raoul (1997), “Rito y juego: dos isotopías en un relato de Julio Cortázar”, en Lo lúdico y lo fantástico en la obra de Cortázar, vol. II, Madrid, Editorial Fundamentos, pp. 135-143.
Segal, Charles (1989), Orpheus. The myth of the poet, Baltimore-Londres, The Johns Hopkins University Press.
Thomas, Joël (1998), “Oedipe, Orphée, Promethée: notre mythologie revisitée”, en Jöel Thomas, Introduction aux méthodologies de l’imaginaire. Paris, Ellipses, pp. 57-65.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alfredo Rosas Martínez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
