Between one and thousand Pinocchio(s): teaching mediation and reading training from the reception of the work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.117-132

Keywords:

mediation; reading formation; literary education; reception

Abstract

This paper presents an investigation into the reception process of Gianni Rodari's Pinocchio the Sly. Through a mixed qualitative and quantitative methodology, the reading responses of a group of mediators in training (n=61) are analysed. The results show the co-presence of those Pinocchio(s) that make up the reading intertext of the participants and those that act as hypotexts, although they are hypertexts. The conclusions are oriented towards those key lines of action that are fundamental for the specific reading training of the figure of the mediator-reader-receiver as a key agent who gives meaning to the text in an active process of reception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caro, María Teresa (2015), “Fundamentación científica de la Educación Literaria”, en Didáctica de la Lengua y Educación Literaria, Madrid, Ediciones Pirámide, pp. 261-288.

Eguinoa, Ana Ester (1999), “Didáctica de la literatura: proceso comunicativo”, en Colección Pedagógica Universitaria, 31, 117-152.

Genette, Gérard (1982), Palimpsestes: la littérature au second degré, Paris, Éditions du Seuil.

Genette, Gérard (1989), Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.

González, Cristóbal (2003), “La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la literatura: aportaciones teóricas”, en Lenguaje y textos, 21, pp.115-127.

Gracida, Ysabel y Juan Mata (2013), “Intertextualidad: de la teoría a las aulas”, en Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 62, pp. 5-10.

Gutiérrez, Francisco (2002), “Teoría de la recepción y procesos cognitivos en la educación literaria”, en Humanitas: revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de Jaén, 2, pp. 25-40.

Guzmán Pitarch, Josep Roderic (1992), “Las teorías de la recepción: su concreción en la Didáctica de la Literatura”, en El Guiniguada, 3(1), pp. 143-148.

Innerarity, Daniel (2002), “Introducción” en Pequeña apología de la experiencia estética, Barcelona, Paidós, 9-27.

Iser, Wolfgang (1976), El acto de leer. Teoría del efecto estético, Madrid, Taurus.

Jauss, Hans-Robert (1972), Pequeña apología de la experiencia estética, Barcelona, Paidós.

Kristeva, Julia (1969), Semiótica 1, Madrid, Editorial Fundamentos.

López, Martina y Adriana Fernández (2005), Enseñar literatura: fundamentos teóricos. Propuesta didáctica, Buenos Aires, Manantial.

Leibrandt, Isabella (2007), “La didáctica de la literatura en la era de la medialización”, en Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 36.

Lluch, Gemma (1999), “La comunicación literaria y el tipo de lector modelo que propone la actual literatura infantil”, en Educación y Biblioteca, 105, pp. 20-27.

Mendoza, Antonio (1994), Literatura comparada e intertextualidad. Una propuesta para la innovación curricular de la literatura (Educación Secundaria), Madrid, La Muralla.

Mendoza, Antonio (1996), “Observar, comparar, integrar: el tratamiento didáctico de la literatura desde el enfoque intertextual y comparativo”, en Lenguaje y textos, 8, pp. 9-54.

Mendoza, Antonio (2001), El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Moreno, Pablo y Hugo Heredia (2019), Intertextualidad e hipertextualidad en el aula: una propuesta de acercamiento a la literatura clásica a través de la obra de Eliacer Cansino, en Lectura y Educación literaria, Badajoz: Área de Cultura, Juventud y Bienestar Social (Diputación de Badajoz), pp. 143-164.

Parrado, Milagrosa y Manuel Francisco Romero (2017), “Carlos Edmundo de Ory y su inclusión en el canon de los clásicos. Un amor (im)posible”, en Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos, 22, pp. 5-27.

Rivas, Ascensión (2005), De la poética a la teoría de la literatura (una introducción), Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.

Rivera, Paula, y Manuel Francisco Romero (2021), “Déjà lu y déjà vu en la recepción literaria de los adolescentes”, en Revista Opción, vol. 36, 93(2), pp. 740-767.

Rivera, Paula y Milagrosa Parrado (2021), “En torno a los niveles de competencia literaria”, en Mendeley Data, V1, doi: 10.17632/n9c6vvx8n7.1

Riffaterre, Michael (1991), “Compulsory reader response: the intertextual drive”, en Intertextuality: Theories and practices, New York, Manchester University Press, pp. 56-78.

Rodari, Gianni (2016, reedición), Cuentos para jugar, Madrid, Santillana.

Romero, Manuel Francisco (2009), “Acceso a las competencias básicas desde la lecto-escritura”, en TABANQUE Revista Pedagógica, 22, pp. 191-204.

Downloads

Published

2022-07-29

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Between one and thousand Pinocchio(s): teaching mediation and reading training from the reception of the work. (2022). Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 31, 117-132. https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.117-132