The popular Spanish Tales in creative writing workshops with adult people
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.32.2022.73-91Keywords:
Adult Education; creative writing teaching; Spanish popular tales; non-formal education; Lifelong learning.Abstract
This article analyzes the characteristics of non-formal adult teaching in the context of the activities of creative writing offered by public libraries based on my professional experience as a teacher in creative writing workshops with adult people and my research work. The article contains a reflection on the attitude of the adult student to specific texts, the importance of writing for neuro-education and the current role of continuous learning. There is a proposal with popular Spanish tales as the creative material to foster high-quality teaching experiences with adults.
Downloads
References
Beltrán Almería, Luis (2012), “El cuento maravilloso según Carmen Martín Gaite”, Universidad de Zaragoza. en BREVE Cuentos de escritoras españolas (1975-2010) Estudios y antología. Madrid, Editorial Biblioteca Nueva.
Benjamin, Walter (1991), El narrador, trad. Roberto Blatt, Madrid, Taurus.
Bettelheim, Bruno (1994), Psicoanálisis de los cuentos de hadas, trad. de Silvia Furió, Barcelona, Crítica.
Bourdieu, Pierre (2008), Cuestiones de sociología, trad. de Enrique Martín Criado, Madrid, Akal.
Caballero, Fernán (2020), Cuentos, adivinanzas y refranes populares, Madrid, Verbum.
Camarena, Julio y Chevalier Maxime (1995), Catálogo tipológico del cuento folklórico español. Cuentos maravillosos, Madrid, Gredos.
Carter, Ángela (2017), La cámara sangrienta, trad. de José Gómez Gutiérrez, Madrid, Sexto Piso.
Cassany, Daniel (1988), Describir el escribir, Barcelona, Austral.
Coover, Robert (2020), El príncipe encantado, trad. de José Luis Amores, Málaga, Pálido Fuego.
Cortés Gabaudan, Helena (2019), Los cuentos de los hermanos Grimm tal como nunca te fueron contados. Primera edición de 1812. La versión de los cuentos antes de su reelaboración literaria y moralizante, Madrid, Oficina de Arte y Ediciones.
Comisión de las Comunidades Europeas, (2000), Memorándum sobre el aprendizaje permanente, Bruselas. OP Unión Europea. https://op.europa.eu/es/
Espinosa, Aurelio Macedonio (2009), Cuentos populares españoles, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
García Carcedo, Pilar (2011), Educación literaria y escritura creativa, Granada, GEU.
Gardner, John (2001), El arte de la ficción. Apuntes sobre el oficio para jóvenes escritores, trad. y prólogo de Miguel Martínez-Lage, Madrid, Fuentetaja.
Hall, John E. (2016), Guyton y Hall, Tratado de fisiología médica, Ámsterdam, Elsevier.
Han, Byung-Chul (2017), La sociedad del cansancio, trad. de Arantzazu Saratxaga Arregi y Alberto Ciria, Barcelona, Herder. https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k12c
Jelinek, Elfriede (2008), La muerte y la doncella I-V. Dramas de princesas, trad. de Ela María Fernández-Palacios, Valencia, Pre-Textos.
Jung, Carl G. (1995), El hombre y sus símbolos, trad. de Luis Escolar Bareño, Barcelona, Paidós.
Knowles, Malcolm. et al (1984), Andragogy in Action. Applying modern principles of adult education, San Francisco, Jossey Bass.
Lévi-Strauss, Claude. (1987, 1995), Antropología estructural, trad. de Eliseo Verón, Barcelona, Paidós.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Llurba, Ana (2021), Érase otra vez. Cuentos de hadas contemporáneos Girona, WunderKammer.
Martín Gaite, Carmen (2014), Dos cuentos maravillosos, Madrid, Siruela.
Mora, Francisco (2017), ¿Cómo funciona el cerebro?, Alianza, Madrid.
Moreno-Torres Sánchez, Rosario (2012), “El cerebro es maleable” Uciencia: revista de divulgación científica de la Universidad de Málaga, 9, p. 4.
Nothomb, Amélie (2014), Barba azul, Anagrama, Barcelona.
Propp, Vladimir (1998), Morfología del cuento, trad. de F. Díez del Corral, Madrid, Akal.
Rodríguez Almodóvar, Antonio (1989) Los cuentos populares o la tentativa de un texto infinito, Murcia, Universidad de Murcia.
Vázquez-Medel, Manuel A.; Mora, Francisco y Acedo García, Antonio (2020). “Escritura creativa y neurociencia cognitiva”, La escritura creativa como disciplina emergente, Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 196 (798), pp. 1-11. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4001
Vedda, Miguel Ángel (2013), “Emancipación humana y 'felicidad no disciplinada'. Walter Benjamin y la poética de los cuentos de hadas” en Walter Benjamin en la ex ESMA. Justicia, Historia y Verdad. Escrituras de la memoria, Buenos Aires, Prometeo, pp. 101-133. https://www.nli.org.il/en/books/NNL_ALEPH003763428/NLI
Zalpa, Genaro (2019), “El Habitus: propuesta metodológica” en Estudios sobre las Culturas Contemporáneas”, XIV (48), pp. 43-53. https://www.redalyc.org/journal/316/31657676003/html/#fn8
Zapata, Teresa (2007), El cuento de hadas, el cuento maravilloso o el cuento de encantamiento. Un recorrido teórico sobre sus características literarias, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Zipes, Jack (2014), El irresistible cuento de hadas. Historia cultural y social de un género, trad. de Silvia Villegas, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Olga Pérez Herrero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
