Development of critical thinking in Primary Education through the picture book La esposa del Conejo Blanco
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.36.2024.107-127Keywords:
Primary; critical thinking; informational competence; picture book; genreAbstract
The objective of this project is to design, implement, and evaluate an educational intervention project for the development of informational competence and critical thinking in primary school students. To this end, an action-research process has been developed, comprising the design of an intervention in which the picture book La esposa del Conejo Blanco was selected for use in the classroom setting and with the intention of challenging students to an critical reading of this multimodal text through literary conversation. The implementation of this project took place in a 5th-grade class, and it was evaluated by gathering information from the analysis of the debate that arose from the literary conversation and a satisfaction questionnaire completed by the participating students. The results demonstrate that the intervention has facilitated strategies for the reception and interpretation of the multimodal work and the development of communicative skills, as well as complex cognitive skills.Downloads
References
Acosta Gómez, Israel; Zilberstein Toruncha, José y Álvarez-Álvarez, Carmen (2022). “La conversación literaria: entorno formativo y desarrollador desde la biblioteca del aula”. Boletín de la asociación andaluza de bibliotecarios, 123, pp. 113-131. Disponible en
https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/25322/ConversaciónLiterariaEntorno.pdf?sequence=2 [26/06/2024].
Bachelet, Gilles. (2020). La esposa del conejo blanco. Buenos Aires: Pípala.
Calvo, Virginia. (2022). “La lectura en la sociedad digital”. En Rosa Tabernero (coord.), Leer por curiosidad: Los libros de no ficción en la formación de lectores. Barcelona: Graó, pp. 23-35.
Cerrillo, Pedro (2016). El lector literario. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Chambers, Aidan (2007). Dime. Los niños, la lectura y la conversación. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Ciplijauskaité, Biruté (1994). La novela femenina contemporánea (1970-1985), Hacia una tipología de la narración en primera persona. Barcelona: Anthropos.
Cristóbal Hornillos, Rubén, Sanjuán Álvarez, Marta y Villar Secanella, Eva María (2023). “Análisis y evaluación de una estrategia didáctica para el aprovechamiento de libros álbum de no-ficción en Educación Primaria”. Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura, 8(1), pp. 17-43 DOI: https://doi.org/10.36799/el.v8i1.129
Dueñas, José Domingo y Barreu Rivas, Ana Isabel (2019). “¿Nuevos públicos para el libro álbum?: Experiencias de recepción en Educación Primaria”. Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil, 16, pp. 47-62. Disponible en https://zaguan.unizar.es/record/78754 [17/03/2024].
Mercer, Neil (2003). “The educational value of dialogic talk in whole class dialogue”. En New Perspectives on Spoken English in the Classroom. English. Discussion Papers. London: QCA, pp. 73-76.
Disponible en https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/6062 [26/06/2024]
Ruiz-Guerrero, Leonor y Molina-Puche, Sebastián (2021). “El álbum como promotor del pensamiento crítico en Educación Primaria: una herramienta para su análisis”. Investigaciones Sobre Lectura, 16, pp. 51-74. DOI: https://doi.org/10.24310/isl.vi16.12897
Ruiz-Guerrero, Leonor; Hoster-Cabo, Beatriz y Molina-Puche, Sebastián (2021). “Lectura dialógica de álbumes ilustrados para fomentar el pensamiento crítico: un enfoque para Educación Primaria”. Journal of Literary Education, 5, pp. 33-53. DOI: http://doi.org/10.7203/JLE.5.21057
Tabernero, Rosa (coord.) (2022). Leer por curiosidad: Los libros de no ficción en la formación de lectores. Barcelona: Graó.
Tough, Joan (1987). El lenguaje oral en la escuela: una guía de observación y actuación para el maestro. Madrid: Visor.
Tough, Joan (1989). Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en la escuela desde los siete años. Madrid: Visor.
Wolf, Maryanne (2020). Lector vuelve a casa. Cómo afecta a nuestro cerebro la lectura en pantallas. Barcelona: Ediciones Deusto.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eva María Villar Secanella, María Valeria López Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
