«I am Love that never dies»: Federico García Lorca on Ludwig van Beethoven. Documents, texts and transtextuality
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.67-90Keywords:
Federico García Lorca, Ludwig van Beethoven, Romanticism, Hispanic Literature, Silver AgeAbstract
Ludwig van Beethoven is an usual character on Federico García Lorca’s juvenilia (1915-1920). Actually, during this period, Lorca has been more known as a musician than as a poet, due to his piano studies on the romantic aesthetics. In consequence, García Lorca becomes an interesting source to investigate the reception of Beethoven’s works at the «Edad de Plata» of the Hispanic Culture. In this essay, the musical archive and the early poems of the spanish writer shall be examined with a comparatist methodology. Results will show: 1) how Beethoven works and biography have been received in Spain at the begining of the XXth Century; and 2) how Lorca’s writings can be read as a romantic evolution with a strong base on music aesthetics.
Downloads
References
Alighieri, Dante (1988), La divina comedia, ed. Giorgio Petrocchi y Luis
Agraz Ortiz, Alba (2020), El pájaro canta con los dedos. La música en la poesía española de la vanguardia temprana (1918-1925), Barcelona, Anthropos.
Bécquer, Gustavo Adolfo (2002), Rimas, Madrid, Akal.
Broullón-Lozano, Manuel A. (2021). «Textos e intertextos musicales en el Archivo de la Fundación Federico García Lorca: fuentes documentales para la investigación», Revista General de Información y Documentación, 31(1), pp. 237-257. https://doi.org/10.5209/rgid.71091
Chantavoine, Jean (1916), Beethoven, [S. l.]: Manuel Villar.
Darío, Rubén (1999), Prosas profanas y otros poemas, Madrid, Akal.
De la Ossa Martínez, Marco Antonio (2014), Ángel, musa y duende: Federico García Lorca y la música, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha.
De Luna, Luis (10/05/1918), «Comentarios. Impresiones y paisajes», El Exito, 95, p. 3.
De Paepe, Christian (ed.) et al. (1002), Catálogo general de los fondos documentales de la Fundación Federico García Lorca, Madrid, Fundación Federico García Lorca.
De Persia, Jorge (1989), «Lorca, Falla y la Música. Una coincidencia intergeneracional», en Susana Zapke (ed.), Falla y Lorca. Entre la tradición y la vanguardia, Kassel, Reichenberger, pp. 67-89.
García, Miguel Ángel (2001), El Veintisiete en vanguardia. Hacia una lectura histórica de las poéticas moderna y contemporánea, Valencia, Pre-textos.
García Lorca, Federico (1918), Impresiones y paisajes, Granda, P. V. Traveset.
García Lorca, Federico (1994), Prosa inédita de juventud, Madrid, Cátedra.
García Lorca, Federico (2008a), Poesía inédita de juventud, Madrid, Cátedra.
García Lorca, Federico (2008b), Obra completa, ed. Miguel García-Posada, Madrid, Akal.
García Lorca, Francisco (1996), Federico y su mundo: de Fuente Vaqueros a Madrid, Granada, Comares/ Fundación FGL.
García Montero, Luis (2016), Un lector llamado Federico García Lorca, Madrid, Taurus.
Genette, Gerard (1989), Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
Gibson, Ian (1966), «Federico en Baeza». ABC. Sevilla (06/11/1966), pp. 41-45.
Hevesy, André de (1927), Vida íntima de Beethoven. Madrid, Mundo Latino.
Ludwig, Emil (1947), Beethoven: vida de un conquistador, trad. Francisco Ayala, Buenos Aires, Losada.
Moreno, Juan Carlos (2005), «La obras para violín, el repertorio», en Beethoven. Concierto para violín op. 61, sonatas para violín «Primavera» y «Kreutzer», Madrid, RBA, pp. 25-43.
Orringer, Nelson R. (2014), Lorca in tune with Falla. Literary and musical interludes, Toronto, University of Toronto Press.
Pastor Comín, Juan José (2021), Y la música se hizo verbo. Imágenes poéticas de Beethoven, Tirant Lo Blanc.
Rolland, Romain (1915), Vida de Beethoven, trad. Juan Ramón Jiménez, Madrid, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
Salazar, Adolfo (26/03/1927) «Beethoven, la música de cámara hacia el futuro», El Sol, Año XI, núm. 3, p. 3.
Salazar, Adolfo (1982), La música contemporánea, Oviedo, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
(S. n.) (26/03/1927), «La vida musical». El Sol, año XI, núm. 3008, p. 4.
San José Lera, Javier (2012), «Federico García Lorca: literatura y música europea en tres movimientos», Studi Spanici 37, pp. 233-251.
Soria Olmedo, Andrés (2000), Federico García Lorca, Madrid, Eneida.
Trías, Eugenio (2006), Lo bello y lo siniestro, Barcelona, DeBolsillo.
Tinnell, Roger D. (1995), «Canción novísima de los gatos. Poesía inédita de Federico García Lorca», Letras de Deusto, 25(69), pp. 9-26.
Tinnell, Roger D. (1998), Federico García Lorca y la música: catálogo y discografía anotados, Madrid, Fundación Juan March.
Virgilio Marón, Publio (2000), Bucólicas, Madrid, Cátedra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Manuel Antonio Broullón-Lozano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
