Between one and thousand Pinocchio(s): teaching mediation and reading training from the reception of the work
DOI:
https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.117-132Keywords:
mediation; reading formation; literary education; receptionAbstract
This paper presents an investigation into the reception process of Gianni Rodari's Pinocchio the Sly. Through a mixed qualitative and quantitative methodology, the reading responses of a group of mediators in training (n=61) are analysed. The results show the co-presence of those Pinocchio(s) that make up the reading intertext of the participants and those that act as hypotexts, although they are hypertexts. The conclusions are oriented towards those key lines of action that are fundamental for the specific reading training of the figure of the mediator-reader-receiver as a key agent who gives meaning to the text in an active process of reception.
Downloads
References
Caro, María Teresa (2015), “Fundamentación científica de la Educación Literaria”, en Didáctica de la Lengua y Educación Literaria, Madrid, Ediciones Pirámide, pp. 261-288.
Eguinoa, Ana Ester (1999), “Didáctica de la literatura: proceso comunicativo”, en Colección Pedagógica Universitaria, 31, 117-152.
Genette, Gérard (1982), Palimpsestes: la littérature au second degré, Paris, Éditions du Seuil.
Genette, Gérard (1989), Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
González, Cristóbal (2003), “La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la literatura: aportaciones teóricas”, en Lenguaje y textos, 21, pp.115-127.
Gracida, Ysabel y Juan Mata (2013), “Intertextualidad: de la teoría a las aulas”, en Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 62, pp. 5-10.
Gutiérrez, Francisco (2002), “Teoría de la recepción y procesos cognitivos en la educación literaria”, en Humanitas: revista de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de Jaén, 2, pp. 25-40.
Guzmán Pitarch, Josep Roderic (1992), “Las teorías de la recepción: su concreción en la Didáctica de la Literatura”, en El Guiniguada, 3(1), pp. 143-148.
Innerarity, Daniel (2002), “Introducción” en Pequeña apología de la experiencia estética, Barcelona, Paidós, 9-27.
Iser, Wolfgang (1976), El acto de leer. Teoría del efecto estético, Madrid, Taurus.
Jauss, Hans-Robert (1972), Pequeña apología de la experiencia estética, Barcelona, Paidós.
Kristeva, Julia (1969), Semiótica 1, Madrid, Editorial Fundamentos.
López, Martina y Adriana Fernández (2005), Enseñar literatura: fundamentos teóricos. Propuesta didáctica, Buenos Aires, Manantial.
Leibrandt, Isabella (2007), “La didáctica de la literatura en la era de la medialización”, en Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 36.
Lluch, Gemma (1999), “La comunicación literaria y el tipo de lector modelo que propone la actual literatura infantil”, en Educación y Biblioteca, 105, pp. 20-27.
Mendoza, Antonio (1994), Literatura comparada e intertextualidad. Una propuesta para la innovación curricular de la literatura (Educación Secundaria), Madrid, La Muralla.
Mendoza, Antonio (1996), “Observar, comparar, integrar: el tratamiento didáctico de la literatura desde el enfoque intertextual y comparativo”, en Lenguaje y textos, 8, pp. 9-54.
Mendoza, Antonio (2001), El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Moreno, Pablo y Hugo Heredia (2019), Intertextualidad e hipertextualidad en el aula: una propuesta de acercamiento a la literatura clásica a través de la obra de Eliacer Cansino, en Lectura y Educación literaria, Badajoz: Área de Cultura, Juventud y Bienestar Social (Diputación de Badajoz), pp. 143-164.
Parrado, Milagrosa y Manuel Francisco Romero (2017), “Carlos Edmundo de Ory y su inclusión en el canon de los clásicos. Un amor (im)posible”, en Ogigia: Revista electrónica de estudios hispánicos, 22, pp. 5-27.
Rivas, Ascensión (2005), De la poética a la teoría de la literatura (una introducción), Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
Rivera, Paula, y Manuel Francisco Romero (2021), “Déjà lu y déjà vu en la recepción literaria de los adolescentes”, en Revista Opción, vol. 36, 93(2), pp. 740-767.
Rivera, Paula y Milagrosa Parrado (2021), “En torno a los niveles de competencia literaria”, en Mendeley Data, V1, doi: 10.17632/n9c6vvx8n7.1
Riffaterre, Michael (1991), “Compulsory reader response: the intertextual drive”, en Intertextuality: Theories and practices, New York, Manchester University Press, pp. 56-78.
Rodari, Gianni (2016, reedición), Cuentos para jugar, Madrid, Santillana.
Romero, Manuel Francisco (2009), “Acceso a las competencias básicas desde la lecto-escritura”, en TABANQUE Revista Pedagógica, 22, pp. 191-204.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paula Rivera Jurado, Milagrosa Parrado Collantes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This journal enables free and immediate access to its content to foster global knowledge.

The articles published at Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos will have a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).
The authors continue as owners of their works, and can republish their articles in another medium without having to request authorization, as long as they indicate that the work was originally published in COgigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos.
